Slovenským obchodníkům se loni nepodařilo dostat z krize, která se předloni projevila ve výrazném propadu jejich příjmů. Tržby v maloobchodu však zmírnily meziroční pokles na 2,2 % z 10,3 % v roce 2009. Informoval o tom slovenský statistický úřad. V běžných cenách tržby za celý rok klesly na 17,29 mld. eur (zhruba 417 mld. Kč). Analytici výrazné zlepšení výsledků sektoru v nejbližších měsících neočekávají.

Maloobchodní tržby na Slovensku loni s výjimkou března a června zaostaly za předloňskou úrovní. Meziroční zlepšení nepřinesl ani poslední měsíc roku, kdy příjmy obchodníků obvykle díky vánočním útratám stoupají. Meziměsíčně však v prosinci tržby vzrostly. "Dařilo se zejména vánočnímu zboží, jako jsou knihy, hračky, sportovní potřeby, počítače a komunikační zařízení, nebo prodeji mimo prodejny. Dalším faktorem, který mohl pozitivně ovlivnit prosincové tržby, bylo plánované lednové zvýšení daně z přidané hodnoty. Výrazněji rostly například tržby z prodeje pohonných hmot," uvedl analytik UniCredit Bank Ĺubomír Koršňák.

Zatímco tržby celého maloobchodu loni klesly, v největších obchodních řetězcích lidé utráceli více. Podle dřívějšího odhadu agentury Terno desítce největších prodejců v minulém roce meziročně stoupl obrat o 5,8 % na 3,8 mld. eur (kolem 97 mil. Kč). V čele žebříčku je britský řetězec Tesco Stores, druhou pozici obsadila Billa a třetí skončily prodejny Metro Cash & Carry, které se zaměřují na prodej zboží podnikatelům.

V úvodu tohoto roku bude podle ekonomů pravděpodobně pokračovat propad maloobchodních tržeb. Příčinou je balíček úsporných vládních opatření, která mají přispět ke zlepšení kondice veřejných financí, vliv bude mít zřejmě i předzásobení se v posledním loňském měsíci. Horší výsledky už naznačil pokles důvěry spotřebitelů. "Lze očekávat, že leden by mohl opět přinést výraznější pokles tržeb. Předpokládáme přitom, že spotřebitelská důvěra se nezotaví dříve než ve druhé polovině roku," dodal Koršňák.

ČTK