Školení manažerů hraje životní roli ve výkonu a ziskovosti společnosti, ale i v kariéře jednotlivců. Pomáhá podpořit růstovou strategii společnosti, rozšířit soubor schopností jejích manažerů, pobízet angažovanost zaměstnanců a jejich loajalitu a celkově vede i k vyšší produktivitě společnosti.

Chybí promyšlené programy


Nehledě na významný dopad školení manažerů na společnost, polovina středně velkých podniků, které se v březnu 2010 zúčastnily výzkumu společnosti Corporate Executive Board's (CEB) HR Leadership Council, nemá systematicky organizovaný program tohoto školení. Většina z nich (64 procent) uvádí jako největší překážku "nedostatek zdrojů", který jim zabraňuje zavést program školení.

Trendy ve vzdělávání manažerů


Studie mezinárodní organizace Institute of Executive Development s názvem Cost Effective Executive Development odhalila trendy, které se dnes v oblasti vzdělávání manažerů rozvíjejí. Oslovila více než 25 globálních organizací z Asie, Ameriky i Evropy napříč 10 průmyslovými sektory. Vytipovala tyto směry:

> Vyšší manažeři se více vzdělávají virtuální cestou. Moderní komunikační technologie jsou pro ně pohodlné, šetří čas a náklady spojené se vzděláváním. Navíc umožňují interakce globálního publika.

> Modely poskytování vzdělávání se mění. Vzhledem k nižším rozpočtům a ubývání zaměstnanců začínají vzdělávací společnosti více vysílat své instruktory ke klientům namísto pořádání školení ve svých centrálách. Tyto firemní vzdělávací programy opět šetří čas i peníze účastníků.

> Akční vzdělávání je běžnější. Na popularitě získává především díky propojení rozvoje s reálnou praxí. Nízké přímé náklady jsou také výhodou.

> Vůdcové se stávají učiteli. Aktivní účast vyšších manažerů je další způsob, jak řídit náklady na vzdělávací programy a poskytovat kvalitní vzdělávací zkušenosti. Využití těchto vůdců jako mentorů je dobrá příležitost k přenosu organizačních dovedností.

> Rozvoj se více upravuje na míru. Organizace vyhledávají specifický rozvoj pro specifické lidi. Více se soustředí na menší skupiny vůdců než na všechny.

> Odborníci na rozvoj manažerů měli v uplynulých letech málo možností. Museli snižovat náklady a doufat, že se to příliš nedotkne efektivity rozvoje. Situace se snad pomalu mění k lepšímu.

Výsledky je třeba systematicky vyhodnocovat


Ostražitost při poskytování prostředků na rozvoj manažerů má své opodstatnění. Harvard Business Review přinesl následující příklad:

Odborníci na rozvoj vůdcovství jedné velké farmaceutické firmy spolupracovali s dobře zavedenou business school, aby vytvořili pětidenní rezidenční program na téma "jak se stát senior manažerem". Během dvou let společnost uskutečnila tento program čtyřikrát, vždy s pětadvaceti manažery v každém školení.

Následná zpětná vazba byla extrémně pozitivní, účastníci říkali, že z programu měli požitek a "hodně se naučili". Nicméně po šesti měsících nikdo z účastníků nemohl říci, že jejich činnost v podnikání je na základě programu nějak lepší; a jen několik jich mohlo uvést, že dělají dnes něco odlišně. Na základě hodnocení byl program zrušen a většina pracovníků rozvoje managementu byla propuštěna.

Rozvoj manažerů chce měřitelné výsledky. Naštěstí "řešení" pro tyto druhy programů je reálně docela jednoduché. Vyžadujte, aby účastníci přicházeli do těchto programů se specifickými podnikovými výzvami (ať už jednotlivě nebo jako týmy); do programu je třeba zabudovat čas na uchopení těchto výzev v návaznosti na prezentovaný obsah; a pak vysílající firma musí trvat na tom, aby manažeři výsledky po absolvování programu uplatnili.

Firmy jako GE, Honeywell, Siemens a řada dalších používají tento přístup už léta s velkým úspěchem - a mají zdokumentované přínosy ve výši milionů dolarů. V kostce: transformovaly programy rozvoje managementu z "nákladových středisek" do "středisek zisku", která se mnohem obtížněji vylučují, když jde v rozpočtu do úzkých.

On-line programy MBA sílí


V poslední době se mění přístup společností i k poskytování programů MBA přes internet. Uveďme si pouze dva příklady, kde i renomované firmy tuto možnost využívají.

Legendární bývalý výkonný ředitel společnosti General Electric Jack Welch se už před dvěma lety rozhodl vstoupit do světa on-line MBA a přinést s sebou své dobře zdokumentované manažerské a vůdcovské principy. Jack Welch Management Institute začal poskytovat on-line MBA program. Ve srovnání s náklady na MBA studium v tradičních učebnách převyšujícími 100 tisíc dolarů, nový program přijde případné studenty přibližně na 20 tisíc dolarů.

Příklad druhý: Jak uvádí server clomedia.cz, divize IBM Global Business Process Delivery spojila své síly s Northeastern University College of Business Administration v americkém Bostonu. Výsledkem spolupráce je program on-line MBA ušitý na míru společnosti IBM, který byl poprvé spuštěn v roce 2008 v Indii. Kromě interaktivity a snadného přístupu patří mezi základní výhody programu mezinárodně uznávaná akreditace. IBM již dnes hovoří o úspěchu v podobě úspory nákladů na nábor a školení nových manažerů. Na základě úspěchu v Indii rozjíždí nyní IBM stejný program i v Číně.