Ano byl a opravdu se stalo. Po delší době jsem viděl díl ze snad nejkultovnějšího pořadu o autech na světě, slavný Top Gear z produkce BBC. A velký Jeremy právě testoval ekologickou Hondu FCX Clarity, jediné sériově vyráběné auto na světě jezdící na vodík.

Začátek byl klasický. Pokud parafrázuji a zkrátím začínalo to zhruba takto: Honda ? Kdo by si kupoval Hondu, snad jen farmář z předměstí Horní Dolní. A ten design. Hrůza. Vypadá jak kříženec Volkswagenu s morčetem. Ale pak pokračoval o něco smířlivěji, vysvětloval konstrukci pohonu, který je údajně velmi jednoduchý a daleko trvanlivější než klasické spalovací motory, protože nemusí pracovat s tak velkými kompresemi paliva (rozuměj vysokými tlaky).

Nebudu zabíhat do podrobností, protože nejsem expert, ale reportáž o vodíkovém autě vyzněla neskutečně pozitivně. Zvláště v části, kdy popisoval co vychází z auta za spaliny, se téměř zasnil. Tedy spaliny, je to vlastně voda, která vznikne reakcí vodíku (paliva) a kyslíku (z ovzduší). Žasl jsem. Tenhle morous opravdu Hondu nakonec pochválil za její ekologičnost.

Je vidět, že stereotypy se mění. Jeremy se nezbláznil, jen ho zřejmě oslovily nové technologie budoucnosti a představa, že našim ježděním v autě vzniká neškodná voda. Mě naopak překvapila zpráva, že v Koreji loni na podzim postavili první stanici na vodík, který vyrábí ze skládky odpadu. Takže nakonec i hory odpadků k něčemu budou.

Bude to určitě ještě pár let trvat, než bude auto na vodík běžně k dostání. Ale hybridní auta nebo elektromobily si řada lidí a firem stále častěji pořizuje, a to i v Česku. Stejně jako kolegové z práce už 3 roky můžeme na služebkách řídit Priusy a od dubna bude k dispozici i elektromobil Smart ed. Zároveň už se ale těším na dobu „vodíkovou".

Autor pracuje jako senior manažer Oddělení společenské odpovědnosti Vodafone Czech republic.