V Evropské unii, stejně tak v České republice, operativní leasing využívají stále více hlavně společnosti se středně velkými a velkými vozovými parky. Důvodů, které z něj dělají jednoznačně výhodnější systém financování vozového parku, je celá řada. Rozdílů mezi operativním leasingem a známějším finančním leasingem je pochopitelně mnoho. Rozdíly by se dali lakonicky definovat zhruba takto:
Finanční leasing je v podstatě úvěr - společnost nebo jednotlivec vede vozidlo v majetku, peníze na jeho pořízení jsou vypůjčené. Vozidlo je až do splacení v majetku leasingová společnost.
Operativní leasing pak v účetnictví vystupuje jako nájem - jediná spojitost mezi formami finančního leasingu je tedy pouze v podobném názvu. Operativní leasing je tedy jistou formou outsourcingu, jehož předmětem je poskytování služeb spojených s firemním autoparkem včetně vozů jako takových. Nájemce je díky tomu oproštěn od všech starostí - nemusí se starat o pravidelnou údržbu, opravy v případě poruchy, stejně tak odpadá riziko, plynoucí například z odcizení vozidla.
Ve výsledku se tedy jedná o zajištění vozidla včetně kompletních služeb, týkajících se zajištění provozu, které jsou hrazeny smluvenou pravidelnou měsíční částkou.
Právě kvůli značnému pohodlí, které s sebou toto přenechání péče o správu vozového parku nese, se operativní leasing začíná v České republice těšit stále větší oblibě. Díky vysoké efektivitě lze dosáhnout za pomoci operativního leasingu dosáhnout u středních a velkých společností, provozujících desítky až stovky automobilů dosahovat řádově stotisícových úspor. O úspoře časové a úspoře lidských sil ani nemluvě.
Česká republika za průměrem EU stále zaostává
I přes nesporné výhody, které s sebou operativní leasing přináší, využívá jeho služeb v ČR v porovnání se zbytkem Evropské unie stále nepoměrně méně společností. Vyplývá to z rozsáhlého výzkumu Corporate vehicle observatory, který si nechala zpracovat společnost Arval - jeden z největších poskytovatelů fleetmanagementových služeb na bázi operativního leasingu na světě, působící také na českém trhu.
"Česká republika rozhodně sleduje celosvětový trend, kdy možnosti operativního leasingu využívají především větší firmy s vozovým parkem o velikosti řádově desítek automobilů. Na rozdíl od průměru Evropské unie je však procento společností, které svůj vozový park provozují na bázi operativního leasingu zhruba poloviční. Zjednodušeně se tedy dá říci, že pouze každá druhá firma, která by na provozování autoparku prostřednictvím operativního leasingu mohla vydělat, tak činí. A toto procento je až překvapivě nízké." komentuje Jan Tejnor, manažer rozvoje obchodu ze společnosti Arval.
Podle Tejnora je zarážející, že i větší společnosti často tíhnou spíše k financování prostřednictvím klasického finančního leasingu, a to i v případech, kdy se jim tato forma nemůže jednoznačně vyplatit.
Převedeno na čísla. U českých malých a středních firem do 99 zaměstnanců se firemní autoparky financují nejčastěji právě formou finančního leasingu - a to z celých 44 %. V 41 % případů firma pořídí vozy do svého vlastnictví. Na úvěr nakupuje 11 % firem, na operativní leasing pouze 4 %. V případě Evropské unie jsou čísla odlišná. Nákup do vlastnictví volí 45 % společností, finanční leasing 31 %, úvěr 16 % a operativní leasing 8 %.
Střední a velké firmy nad 99 zaměstnanců (a tím pádem také s většími autoparky) volí postup pochopitelně odlišný. Zajímavé jsou však rozdíly mezi rozhodováním těchto firem v EU a České republice. Zatímco v Evropské unii střední a velké společnosti využívají výhod operativního leasingu z celých 39 %, v České republice tak činí pouze každá pátá. U českých podniků totiž stále převažuje financování prostřednictvím finančního leasingu (ze 42 %), kterého v EU využívá pouze každá čtvrtá společnost nad 99 zaměstnanců. Nákup do vlastnictví pak shodně volí české i evropské společnosti z jedné třetiny, 3 - 4 % je pak zastoupen nákup na úvěr.
Corporate Vehicle Observatory
Corporate Vehicle Observatory - zkráceně CVO - je odborná expertní platforma, sdružující fleet manažery, finanční ředitele, generální ředitele, manažery nákupu, výrobce, leasingové společnosti, poradce, pojišťovací společnosti, ale také tisk a veřejné autority - zkrátka všechny, kteří mají co dočinění s problematikou firemních autoparků. Založena byla v roce 2002 s cílem nezávisle zkoumat a hodnotit postoje osob s rozhodovacími pravomocemi a monitorovat trendy, které se v dané oblasti vytváří. Díky účasti čtrnácti zemí z EU i mimo ni navíc přinesla možnosti srovnávání jednotlivých trhů, které zhodnocuje v každoročním výzkumu CVO barometr.
Autorka je publicistka
Proč zvolit operativní leasing
Ekonomické hledisko:
> auto není v majetku nájemce, čili vlastní aktiva jsou výnosnější,
> úspora při započítání časové hodnoty peněz,
> společnost může používat své prostředky na svůj core business - nikoli na správu vozového parku.
Maximální pohodlí - poskytovatel operativního leasingu zajistí všechny mandatorní výdaje pro provoz vozu - pojištění, povinné ručení, dálniční poplatek, přezouvání, servisní zásahy. Vůz bude vždy připraven k jízdě.
Díky smlouvám poskytovatele operativního leasingu se servisy budou asistenční služby stále v dosahu.
Časová, finanční i personální úspora na zaměstnancích, kteří by se jinak museli starat o vozový park.
Nízké administrativní zatížení společnosti - jednotná fakturace za služby spojené s vozovým parkem
Maximální optimalizace nákladů - díky paušálním poplatkům se lépe optimalizuje cash-flow.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



