Zákonná úprava je pro daňového poplatníka i státního úředníka vcelku jasná a zřejmá. Možná jen proto, že se jedná o problematiku použití moderních technologií, s tím souvisí větší konzervativnost, až úzkostlivost výkladu Generálního finančního ředitelství, včetně některých správců daně.

Co je zásadní a důležité? Jaké jsou trendy?

Nová směrnice EU v této věci staví naroveň zacházení s doklady v papírové a elektronické podobě. Zrovnoprávnění elektronické a papírové faktury je současným trendem. Moderní technologie k tomu vybízejí a Česká republika se zavázala k implementaci této směrnice do svého právního řádu do konce roku 2012.

Již dávno neplatí, že doklad musí mít nesmyslné razítko a podpis.

Zahraniční podnikatelé se léta diví, co nás vede k tomu křečovitému lpění na veškerých náležitostech dokladů. A mají samozřejmě od samého počátku pravdu. Faktura dodavatele z USA byla, je a bude pro nás cárem papíru, protože na ní z našeho „rakousko-uherského“ pintlich  hlediska chybí snad vše. Mít doklady jak ze škatulky pod kuratelou nesmlouvavého cifršpióna z FÚ ovšem ještě neznamená, že jsme ostatním zemím za vzor. A samozřejmě, že nejsme. Ba naopak, na základě průzkumu EU jsme společně s novými členskými státy EU nejvýznamnějšími daňovými delikventy na trhu EU. Staré země Evropské unie se nestačí divit kreativnímu přístupu podnikatelů z nově přistoupivších zemí.

Co je důležité pro správné zaúčtování, daňový charakter a případný nárok DPH?

No samozřejmě, že není tak důležitá forma vlastního dokladu, formální správnost. Jak doklad vypadá, jestli má všechny náležitosti, jestli je přeložený - to jako jestli přišel poštou :-), nebo zůstává jen v elektronické podobě.

To, co je především důležité, je věcná správnost, skutečnost, realita. Něco jsem si objednal, nakoupil a použil. A to v souvislosti s dosažením, zajištěním a udržením mých příjmů. Toť vše. (Případné chybějící náležitosti dokladu je možné doplnit i dodatečně.)

Samozřejmě pozor na aktuální úpravu Zákona o DPH - je bohužel nelogicky striktnější v oblasti nárokování odpočtu z nakoupených přijatých zdanitelných plnění. A to se samozřejmě týká i elektronických faktur.

Jaké problémy můžeme reálně očekávat?

Za prvé je velmi důležité oddělit dvě zcela odlišné věci, a to jeden pohled na věc z hlediska daně z příjmů (daňová uznatelnost), a druhý z hlediska DPH (nárok na odpočet).

  • Elektronické faktury z hlediska daně z příjmů

Z hlediska daně z příjmů není zřetelný rozdíl mezi fakturou, která zákazníkovi přišla poštou, a fakturou došlou mailem, jestliže tu, co přišla mailem, vytisknu.

V případě zpochybnění autenticity a integrity (neměnnosti) obsahu ze strany správce daně (tak se může dít při elektronické faktuře bez elektronického podpisu) není nic jednoduššího než doložit správci existenci daného obchodního případu jiným způsobem - smlouva, objednávka, vyžádání dokladu na druhé straně, periodicita opakovaných plnění atd. Ale je více než zřejmé, že stejný problém se může týkat i jakékoliv papírové faktury

  • Elektronické faktury z hlediska daně z přidané hodnoty

Ano, z hlediska DPH nastala bohužel k 1. 4. 2011 dosti významná legislativní změna. Zjednodušeně poplatník nemá nárok na odpočet DPH, dokud nedrží v ruce řádný daňový doklad. Dokonce o období nároku odpočtu DPH rozhoduje skutečné datum přijetí daňového dokladu. Z této skutečnosti logicky plyne významný problém doložení přijetí daňového dokladu prostřednictvím mailu bez elektronického podpisu.

(Pozn.: Pokud by vás problematika zajímala, čtěte více o změně daňové legislativy nebo článek mého kolegy Roberta Soudného -Plátci DPH, pozor! Stát si od vás v dubnu půjčí.)

 

Často se opakuje dotaz:

Musí či nemusí správce daně uznat doklad, který byl poslán pouze mailem bez elektronického podpisu?

Zásadně nelze souhlasit se stanoviskem, že správce daně v žádném případě neuzná doklad, který byl poslán pouze mailem bez elektronického podpisu.

Důvod?  

V případě, že poplatník doloží existenci uskutečněného obchodního případu jiným dostatečným způsobem, je povinností správce daně k této skutečnosti přihlédnout.

Samozřejmě pozor na problematiku nároku odpočtu z přijatého zdanitelného plnění, v tomto případě platí ustanovení v odstavci výše.

Logické doporučení související s elektronickou fakturací:

  • Pro vystavovatele elektronických faktur jednoznačné doporučení používat certifikovaný podpis nebo adekvátní zákonem uznané formy elektronického předání (datová schránka, EDI – el. výměna dat).
  • Z hlediska nároku na odpočet DPH požadovat od svých obchodních partnerů používání elektronického podpisu.
  • Z hlediska daně z příjmů nejsou nadstandardní požadavky na formu dokladu. Pozor na souvislost DPH a daně z příjmů týkající se jednoho a téhož dokladu.
  • Z hlediska právního je samozřejmě žádoucí doložení dne doručení, včetně autenticity a integrity (neměnnosti) obsahu dokladu.

 

Závěrem zamyšlení

V aktuálním žebříčku časové náročnosti daňové administrativy (2010) jsme se umístili až na samém chvostu tabulky s „úctyhodným“ počtem hodin 557. Za námi již jen spřátelené Bulharsko s 616 hodinami. Pro zajímavost Slovensko s 257 hodinami nabralo reformou úplně jiný trend. „Nad Tatrou sa blýsklo.“ Máme co dohánět. Elektronické formě fakturace zdar.

 

Více vstřícnosti a pochopení Vašich správců daně Vám přeji.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist