Titul MBA pomáhá k vyššímu platu. Vyplývá to z výzkumu společnosti Insight, který se zaměřoval právě na to, jak se držitelům titul Master of Business Administration daří v jejich další kariéře. Už rok po úspěšném zakončení se absolventům zvýšil plat v průměru o 15 procent, pět let po absolvování kurzu pak vydělávají absolventi až o 40 procent více než na začátku studia. Mezi nejlépe placené top manažery patří ti, kteří kurz absolvovali v CMC Graduate School of Business v Čelákovicích. Vydělávají v průměru 99 tisíc korun.

"Jestliže se zaměříme na typického manažera na střední pozici, který se přihlásil v roce 2004 na studium MBA, tak jeho plat při nástupu do kurzu byl 35 tisíc korun. Rok po získání titulu už to bylo 46 tisíc a dnes vydělává 63 tisíc korun," prezentuje výsledky výzkumu projektový manažer společnosti Insight René Henc.

Ještě výraznější nárůst v absolutních částkách je patrný u těch, kteří se po absolvování kurzu stali součástí nejvyššího managementu firem. Při nástupu do kurzu v roce 2004 vydělávali tito manažeři průměrně 58 tisíc korun, dnes jejich mzda dosahuje téměř 100 tisíc korun.

Nejvyšší nárůsty platů přitom zaznamenávají studenti CMC Graduate School of Business v Čelákovicích. "V žádném případě se nedá dívat na MBA jako na něco, co automaticky zvýší částku na vaší výplatní pásce," podotýká ředitel školy Tomáš Janča. "MBA je to, co vás profesně posouvá dál. To, že s tím je velmi často spojeno vyšší platové ohodnocení, je vcelku logické. Rozumně chovající se společnosti vědí, že základem jejich úspěchu jsou kvalitní zaměstnanci, o které se musí starat - a to ať už jde o motivující finanční ohodnocení, možnost kariérního růstu či další benefity například ve formě školení a různých kurzů, které zaměstnanci ocení."

Většina dotázaných držitelů titulu MBA ve výzkumu přiznala, že absolvování kurzu je posunulo také v kariérním žebříčku. Celkem 42 procent absolventů odpovědělo, že od absolvování kurzu si polepšilo o jeden stupeň, pět procent si pak polepšilo dokonce o dva stupně. Přibližně polovina dotázaných zůstala na své pozici. Často to však byli vrcholoví manažeři, kteří se výše už posunout nemohli. Pouze každý dvacátý absolvent si po dokončení kurzu v práci pohoršil.

"Nejde samozřejmě jen o název vaší pozice, jde hlavně o respekt a další možný rozvoj profesní kariéry," doplňuje ředitel CMC Graduate School of Business v Čelákovicích Tomáš Janča. "Když se absolventů s určitým časovým odstupem ptám, co jim program MBA přinesl, velmi často mi říkají, že to je právě ona zvýšená sebedůvěra a kariérní růst. Téměř všichni zmiňují také získání nových přátel a známých, jak pro profesní, tak i osobní život."

 

Evropské manažerské školy začínají zajímat sociální sítě

Evropské programy MBA začínají zapojovat blogy, wiki, sociální sítě a další nástroje Webu 2.0, aby propojily své studenty a blíže prozkoumaly nové obchodní strategie. Ještě před několika lety přitom obchodní školy nebraly sociální média vážně. V rámci letošního ročníku pravidelného hodnocení evropských obchodních škol o tom informoval časopis BusinessWeek.

Postoj obchodních škol se začal měnit ve chvíli, kdy do programů MBA vstoupila generace studentů odkojených sociálními médii. Průkopníkem výuky o možnostech využití sociálních médií je odborný asistent v oboru marketingu z francouzské obchodní školy INSEAD Andrew Stephen, který sestavil první volitelný kurz věnovaný sociálním médiím na evropské obchodní škole.

Obchodní školy začínají zapojovat sociální média také do svých vlastních procesů. Španělská obchodní škola ESADE například zkouší opensourcové webové řešení Moodle určené speciálně pro vzdělávací instituce. Doposud totiž komunikovala se studenty výhradně prostřednictvím e-mailu, což bylo pro udržení soudržnosti studijních skupin nedostačující.

Celý obchodní svět se mění vlivem sociálních médií a studenti programů MBA na prestižních evropských obchodních školách by měli být mezi prvními, kdo pochopí, jak to bude.