Proč nemá Polsko pořádné silnice a dálnice? „Aby Rusové nebo Němci nemohli přes nás tak rychle přejet svými tanky.“ Toto vysvětlení špatného stavu dopravní infrastruktury jsem slyšel z polských úst jen s lehkým náznakem ironie.
Ale obsesi historií má pomoci překonat jiná vášeň – fotbal. Za rok má Polsko společně s Ukrajinou organizovat mistrovství Evropy ve fotbale. Spolu s využitím peněz z unijních fondů to představuje jedinečnou šanci, jak stereotyp neprůjezdného Polska změnit.
Zatím se ale Polákům daří spíš opak. Dost jim v tom pomohlo páteční rozhodnutí čínské firmy COVEC vypovědět smlouvy na stavbu dvou úseků dálnice mezi Lodží a Varšavou, takže se nejspíš nestihne dálnice do začátku Eura 2012 postavit. Protože jsem několik cest mezi oběma polskými městy v autě strávil v zácpách – polsky se zácpa řekne „korek“ - tak fanouškům, kteří se budou snažit mezi oběma městy přesunout, nezávidím.
Mezi čínskou firmou a polskými úřady nyní vypuká právní bitva, z níž vyplývá – alespoň podle médií - , že za kratší konec tahají polské úřady. Smlouva s Číňany je prý špatně napsaná a COVEC nemá v Polsku takřka žádný majetek, takže vymoci případnou smluvní pokutu (o dostavbě dálnice ani nemluvě) bude pro Varšavu těžké.
Ale nejde jen o vztah k čínské firmě, která dluží polským subdodavatelům desítky miliónů zlotých a zároveň si stěžuje, že dostala ke stavbě nekvalitní dokumentaci a špatné zadání. Žádný z nových či opravovaných stadionů nebude hotov včas. Ale zatímco silnice a dálnice mají termíny dokončení opravdu šibeniční (květen 2012, Euro začíná 8. června), stadiony mají být dokončeny během letošního léta.
Na tapetě je tak vedle čínské firmy i konsorcium společností stavící Národní stadion ve Varšavě v čele s německou firmou Alpine. Stadion měl být hotový 30. června, ale všichni budou rádi, když to bude letos v září. „Pokud někdo chce stavět v Polsku silnice a stadiony, tak buď dodržuje termíny, nebo platí pokuty,“ pravil premiér Donald Tusk, vášnivý fotbalový fanoušek. Tusk bude mít letos na podzim ve volbách historickou šanci jako první premiér po roce 1990 obhájit svůj post a tudíž bude i náležitě předvolebně populistický a tvrdý – a jako první to asi odnesou firmy, které nedodrží termíny důležitých projektů.
Vedle eura je pak další motivací polských stavebníků krize a čerpání unijních fondů. Výsledkem je, že se i o malé zakázky ucházejí velké firmy, ceny padají a tím pádem je více možností opravovat.
Výsledek? Jak spočítal deník Rzeczpospolita, snažit se letos autem přejet Polsko kterýmkoli směrem bude vyžadovat značnou dávku odvahy a orientačních schopností. Stávající silnice jsou rozkopány na 400 místech, opravuje se 1400 kilometrů železnic. Například silnicí mezi Varšavou a Gdaňskem (ekvivalent české D1) bude v osmdesáti procentech možno jet pouze jedním pruhem v každém směru. Někteří Poláci z jižní části země prý kvůli ještě větší neprůjezdnosti než jindy odhlašují tradiční dovolené na Baltu. Ale místní hoteliéři si nestěžují: revoluce v Egyptě a Tunisku jim vehnaly do náruče nové klienty.
Varšavané budou mít ještě jedno vylepšení: kvůli stavbě druhé linky metra jsou a budou zavřené mnohé hlavní ulice.
Probíhající mistrovství Polska v dopravní a stavební improvizaci trefně shrnul profesor Marek Sitarz ze Slezské polytechniky: „Všechno se musí dělat najednou, protože máme málo času na využití financí z EU na modernizaci silnic. Škoda, že to nikdo včas nenaplánoval.“