I když obtížné ekonomické období ještě zdaleka neskončilo, u spotřebitelů již odezněl šok ze zvratu v závěru roku 2008, kdy je problémy náhle a neočekávaně zaskočily. Zvykli si hospodařit v daných podmínkách. "A vánoční svátky jsou tak silným momentem, že se lidé postupně vracejí k původním zvyklostem. Očekávám proto významný nárůst spotřeby. Vzhledem k tomu, že maloobchodní prostředí je u nás velmi konkurenční, síť prodejen hustá, dopravně dobře dostupná, otevírací doba téměř neomezená, cítí se spotřebitelé komfortně a nic je nenutí nakupovat potravinářské produkty s větším časovým předstihem. Předpokládám proto, že u potravinářského zboží nastanou silné předvánoční nákupy skutečně až několik dní před samotnými svátky," říká Richard Krejčí, ředitel, Bolton Czechia.

Poptávka po tradičních i mezinárodních značkách

V předpovědích pro nadcházející sváteční období se zástupci oslovených firem v podstatě shodují. Např. Lukáš Lukáš, marketingový ředitel, Templářské sklepy Čejkovice, vyjadřuje názor, že i na Vánoce bude přetrvávat situace, která byla u zákazníků patrná během celého roku, preference levnějších vín. "Běžný zákazník bude i na Vánoce vyhledávat levnější vína, ale jistě se najdou i takoví, kteří si budou chtít dopřát a tyto svátky oslavit se skleničkou pozdního sběru či sektem vyráběným klasickou metodou," tvrdí. Jaroslav Opatřil, obchodní náměstek, Znovín Znojmo, vidí víno tiché nebo šumivé jako vhodného kandidáta a partnera pro oslavy: "Představit si slavnostní tabuli bez přípitku a bez vhodně vybraného vína k jednotlivým chodům snad ani nelze, stejně tak jako na silvestra není možné opomenout otevřít lahev kvalitního sektu."

Obecně v předvánočním období výrazně roste poptávka po lihovinách, a to zejména po tradičních osvědčených i prémiových mezinárodních značkách. "Nejinak tomu bude i v letošním roce. Již v průběhu předcházejících měsíců jsme byli svědky výrazného posilování domácích značek lihovin, takže předpokládáme, že tento trend bude pokračovat," predikuje Petr Pavlík, generální ředitel, Stock Plzeň-Božkov, s tím, že poptávka po nejrůznějších dárkových baleních lihovin je až překvapivá.

S výše uvedeným souhlasí i Erik Čížek, obchodní ředitel společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka: "Vánoce a oslavy konce roku jsou pro segment prémiových alkoholických nápojů nejdůležitějším obdobím v celém roce. Proto očekáváme, že poptávka v předvánočním období poroste a bude minimálně stejně dobrá jako v loňském roce. Stále častěji se jako vánoční dárek uplatňují i luxusnější varianty našich produktů, ať se již jedná o speciální edice nebo stařené prémiové varianty značek z našeho portfolia."

Zkušenosti United Brands podle Milana Šmída, obchodního ředitele společnosti, také ukazují, že trendem vánočních nákupů a konce roku jsou vždy výrobky v odlišném, např. dárkovém balení, se zajímavým příbalem nebo jinou, větší litráží, např. 1,5l balení.

Snaha zaujmout ještě větší přidanou hodnotou

Protože káva není typický sezonní produkt, Linda Jelínková, brand manažerka Douwe Egberts, Sara Lee Czech Republic, s koncem roku neočekává výrazné změny v poptávce. Ale připouští, že i káva Douwe Egberts se může stát vhodným vánočním dárkem pro milovníky kávy, případně jako vhodný doplněk k hodnotnějším darům typu kávovary či espresa.

Naopak trh s čajem je sezonalitou velmi typický. Marie Tolarová, brand manager CZ&SK - Pickwick, Zlatý Šálek, Sara Lee Czech Republic, proto v nadcházejících měsících očekává zvýšenou poptávku jak u standardního portfolia se zajímavými novinkami, tak u dárkových kazet a mix boxů, typických pro předvánoční období. "Letos je celý trh ovlivněn výraznými cenovými promocemi, které probíhaly v průběhu celého roku. Snaha bude pravděpodobně zaujmout spotřebitele ještě větší přidanou hodnotou v podobě atraktivního dárku a balení či cenově výhodnou nabídkou," předpokládá.

Ivo Moravec, ředitel, Espresso, považuje Vánoce za jeden z tradičních vrcholů sezony kávy a čaje: "Proto i v tomto období očekáváme výrazný růst prodejů. Zvýšený nárůst očekáváme zejména v kategorii černých čajů a černých čajů s příchutí." Podobný názor má i Josef Voltr, country business manager, Nespresso: "Druhá polovina roku je pro naši společnost a naše zákazníky vždy zajímavá. Pro letošní podzim a předvánoční období připravujeme celou řadu novinek."

Poroste poptávka po sezonních novinkách i delikatesách

V roce 2010 na trhu sezonního zboží zaznamenala společnost Nestlé Česko v období Vánoc, tj. od září do prosince, opět růst, a to na českém i slovenském trhu. Tento pozitivní trend podle Veroniky Bradáčové, marketing - seasonal confectionary, předznamenává, že trh sezonního zboží poroste i letos. Zákazníci stále více sledují útraty za zboží, zároveň však vyžadují kvalitu. Aneta Fořtová, category manager, I.D.C. Praha, proto očekává, že se to odrazí i při nákupu vánočního sortimentu, a tedy i cukrovinek. Lidé se podle ní zaměřují na levnější a drobnější vánoční figurky či kolekce.

Pro chipsy i slané snacky jsou Vánoce, silvestr i novoroční oslavy vždy "zlatým" obdobím. Tento trh je u nás navíc dlouhodobě poměrně stabilní, takže Michal Riegel, ředitel marketingu, Intersnack, neočekává žádné výrazné změny s tím, že "vnímáme, že spotřebitelé vyhledávají rádi novinky a zkouší nové chutě, proto pro ně v druhé polovině roku chystáme několik překvapení." Vývoj poptávky po delikatesních výrobcích určených pro období svátků spojených s koncem roku očekává Antonín Pertile, obchodní manažer, Gourmet Partners, v nadcházejících měsících mírně vzestupný a v závěru markantně rostoucí. Důvod vidí v narůstající nákupní horečce, která bývá v nadcházejících měsících marketingově vyvolávána. "Produkty, které naše firma nabízí na moderní a tradiční trh, se svojí exkluzivitou hodí i na sváteční stůl nebo jako originální dárek. Zákazníci mohou očekávat marketingovou podporu ze strany Gourmet Partners, aby se naše značky dostaly do povědomí spotřebitelů a tím navýšily poptávku," dodává.

 

Oblíbené sprchové gely, deodoranty i preparáty

V období Vánoc dochází tradičně k růstu prodeje i v segmentu kosmetiky. Také letos lze predikovat, že nabídka produktů určených pro období svátků bude v porovnání s předchozími lety širší. "Růst vánočního trhu tak očekáváme i v tomto roce. Například v kategorii sprchových gelů a deodorantů se v měsících před a v období vánoc projevuje až dvojnásobný růst," informuje Radka Šimánková, manažerka marketingu divize Kosmetiky Henkel ČR.

Podle Libora Musila, ředitel marketingu, Walmark ČR, je období konce roku důležité ze dvou pohledů. Jednak je to doba, kdy obecně roste spotřeba multivitaminových doplňků stravy a preparátů pro posilování imunity. Pak jsou zde samozřejmě Vánoce. V posledních letech roste obliba vánočních dárkových balení nejoblíbenějších preparátů. Tento trend - darovat zdraví - potvrzují i stoupající meziroční prodeje těchto sezonních balení.

 

Komentář

Jitka Hlušková Vojáčková

client executive, Nielsen

Trh sektů a šampaňských meziročně klesá, a to zejména v prodaném objemu o 4 %, v hodnotě pak jen o 0,7 % na moderním trhu (vyjma Makro). Nejvíce prodejů, ať už objemových či hodnotových, tvoří bílé sekty s 84% podílem. V případě perlivých vín a šumivých nápojů zaznamenáváme opačný trend. Kategorie v MAT porovnání (dvanáct po sobě jdoucích měsíců) roste o 30 % v objemu, v hodnotě o 24,1 %. I v tomto segmentu převládají v prodejích bílá perlivá vína s 57% objemovým podílem. Mimoto však roste významnost růžových vín na úroveň 30 % v MAT.

 

V porovnání vánoční periody 2010 (listopad-prosinec) s předchozím rokem sekty a šampaňské významněji ztrácí, a to o 12 % v prodaném objemu, v hodnotě pak o 9 %. Tento pokles byl tažen právě sekty bílými, jejichž prodeje klesly o 17 % v objemu (13 % v hodnotě). Naproti tomu však celkový propad zmírnily zvýšené tržby růžových sektů, které stále udržují růstové tempo a meziročně tak nyní tvoří 15 % veškerých tržeb. Celkově se vánoční perioda podílí na ročních uskutečněných objemových prodejích (MAT končící červnem 2011) 37 %.

Kategorie perlivých vín a šumivých nápojů během poslední vánoční periody vzrostla oproti předešlé o 52 % v objemu, o něco méně v hodnotě (+46 %). I zde je tedy patrný vliv na celkový meziroční růst kategorie, a to jak za pomoci bílých perlivých vín, tak i růžových. Prodejnost červených naopak klesá v obou výše uvedených kategoriích (jak sektů, tak i perlivých vín).

Co se významnosti kanálů týká, nejvíce prodejů se uskutečňuje v hypermarketech s 56% objemovým podílem v MAT. Během poslední vánoční periody vzrostl význam hypermarketů až na úroveň 63 %. Navíc, v meziročním porovnání vánoční periody došlo u nich k nárůstu o 4 p. b., v procentuální změně k 15% růstu prodaného objemu.

Vánoční tipy pro obchodníky

Výběr osvědčených výrobků, inovací a novinek, které osloví zákazníka hlavně v předsvátečním období

> Bolton Czechia - Tuňáci Rio Mare (hlavně steaky Rio Mare v olivovém oleji a krémy Rio Mare Paté s novou variantou tuňák se sýrem), olivový olej Monini.

> Gourmet Partners - Tradiční francouzské teriny (hrubozrnné paštiky) bez konzervantů Jean Brunet a Avon & Ragobert, Chatka - 100% maso z kamčatského kraba - a Tzar Caviar.

> Henkel ČR - Vánoční produkty značek Fa a Right Guard, produkty vlasové kosmetiky se značkami Syoss, Gliss Kur, Schauma a Taft.

> I.D.C. Praha - Kolekce v novém, moderním designu, likérové dezerty a figurky plněné likérem značky Figaro (nové příchutě cappuccino a kokos), oplatky Mila (Sedita) ve vánočním obalu.

> Intersnack - Nové příchutě chipsů Bohemia, prémiová řada Senza se rozšíří o novou chuť kultovního britského sýra čedar, nové vroubkované chipsy Grande Šunka s medem.

> Jan Becher - Karlovarská Becherovka - Becherovka (0,7 l) v plechové tubě, nové dárkové balení Becherovky 0,7 l se dvěma originálními skleničkami, dárkové balení Becherovky Lemond (0,5 l lahev a dva svítící panáky), dvě limitované edice speciálních lahví Becherovky Lemond, skotská whisky Ballantines (0,7 l), irská whisk y Jameson (0,7 l), superprémiová skotská whisky Chivas Regal v novém designu, balení v plechové tubě značek Jameson a Chivas Regal, Jameson 0,7 l s kapesní placaticí, limitovaná edice vodky Absolut, ginu Beefeater a likéru Malibu, Havana Club Anejo 3 Anos 0,7 l Mojito pack (sklenice na mojito a semínka máty).

> Nespresso - Nová verze kávovaru Lattissima +, kávovar Pixie, nové kávové příslušenství a speciální vánoční edice káv Variations.

> Nestlé Česko - Orion vánoční kolekce v "novém kabátě", s novými designy a novými čokoládovými figurkami, novinky značky Lentilky - duté figurky ve tvaru telefonu, Mikuláš s čertem z mléčné čokolády.

> Sara Lee Czech Republic - Řada prémiových mletých káv - Douwe Egberts Grand Aroma a Excella (100% Arabica) a luxusní Espresso (100% Arabica) ve variantách mleté a zrno, čajové kazety s dárkem, dřevěné kazety a mix boxy značky Pickwick.

> Stock Plzeň - Božkov - Netradiční litráže Fernetu Stock a Fernetu Stock Citrus (2,5 l), Božkova Tuzemského (3 l), vodky, Key Rum Caribbean White, Božkov Griotte, Key Rum, Božkov Peprmint, Božkov Vaječný Likér, Fernet Stock Excslusive, prémiová vodka Stock Prestige, Božkov Spiced a Fernet Stock Z Generation.

> Templářské sklepy Čejkovice - Sekty vyráběné klasickou metodou - dárkové balení v kartonku s dvěma skleničkami; nový tvar oblíbené kameninové karafy se změnou odrůd (Muškát moravský a Dornfelder).

> Tchibo Praha - Limitovaná edice nových kávových kapslí do systému Cafissimo - indonéská káva Grand Classé Indonesia Aceh, předvánoční kolekce sportovního a módního oblečení a doplňků pro ženy, děti i muže, techniky a vybavení do kuchyně a domácnosti, hraček a šperků.

> Unilever ČR - 70 kosmetických balíčků do 300 Kč (produkty značek Dove, Dove Men+Care, Timotei, Rexona, Axe a Radox s dárky typu web kamera, manikúra, hodinky, rukavice, šála, taška přes rameno nebo kosmetická taška), speciální vánoční balení vlasové kosmetiky Dove, balíček pro neodolatelné anděly Axe Excite.

> United Brands - Dárková balení značky J. P. Chenet, dárková balení typu lahev a skleničky, v kartonové podobě, s mašlí, v zajímavém celofánovém obalu, dárkové balení francouzských vín Grand Sud 1 l, dárkový box Castellino Bianco a Rosso, chilská vína Hacienda, bourbon Kentucky Jack 0,7 l.

> Walmark ČR - Přípravky posilující imunitu Spektrum a ImunActiv, multivitaminy pro děti Marťánci, preparát působící na kloubní aparát Proenzi, doplňky stravy Prostenal a Urinal, přípravek pro zdraví vlasů, kůže a nehtů Viaderm.

> Znovín Znojmo - Rulandské šedé slámové r. 2009, Tramín červený r. 2009 ve výběru z bobulí, řada Genus Regis v exkluzivních lahvích alsaského typu 0,5 l (Rulandské šedé a Tramín červený) a 0,75 l (Ryzlink rýnský a Sauvignon), vína originální certifikace (Ryzlink rýnský, Veltlínské zelené a Sauvignon) a vína z kolekce Lacerta Viridis nebo-li Ještěrka zelená (Rulandské bílé a Sauvignon), Degustační kolekce vín (Ryzlink rýnský - pozdní sběr, Pálava - pozdní sběr, Zweigeltrebe - pozdní sběr a Rulandské modré - výběr z hroznů) v lahvičkách 0,187 l se šrou-bovým uzávěrem v malém nosiči, růžový a červený sekt 1,5 l a 3 l.

Petr Hříbal

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist