Šéfové padesáti komunikačních agentur nám minulý týden odpovídali v průzkumu na téma práce z domova. Ve dvou z pěti agentur využívá oficiální "home office" v průměru méně než 10 % zaměstnanců. Celkem 40 % dotázaných se pak dívá na práci z domova jako na řešení nestandardní situace spíše než jako na benefit.

Na druhou stranu stejné množství souhlasí s tím, že práce z domova není módní vlna, nýbrž trend, který bude do budoucna nabývat na významu. Stále to ale není nijak masivní - u poloviny agentur se z domova pracuje v průměru méně než jeden den v týdnu, další třetina dotázaných pak takto využívá jeden pracovní den.

Kontrolujeme "jen" příchody

Kdo pracuje z domova, musí mít větší sebedisciplínu a zaměstnavatel mu musí věřit. Zaměstnanec to má tedy překvapivě složitější. Jak se svěřil v diskusi na LinkedIn Radek Hrachovec (t. č. na volné noze), home office je zkouška osobní disciplíny, kterou 80 % lidí nezvládne. Souhlasí s ním i každý čtvrtý z oslovených agentur. "Doma pracující nemá výmluvy, že neměl čas či možnost daný úkol dokončit," říká Jan Zachariáš z Jazz Comm. Podle Jitky Němečkové z Remmarku má navíc takový pracovník snahu doladit práci do detailu - opět náročnější. Navíc rodina zpravidla home office respektuje jen částečně jako "plnohodnotnou" práci, jak poznamenal Tomáš Fosenbauer z agentury Max Bauer Publishing.

Když mluvíme o důvěře, tak více než polovina agentur má ve firmě nějaký systém kontroly dodržování pracovní doby. Ať už je to sešit u vchodu, elektronický systém na karty nebo nepsaná doba "vhodného" příchodu do práce. Dost je i těch opravdu liberálních, kde "píchačky" jsou cizí slovo a jiný systém kontroly neuvádí, například Symbio Digital, Y&R, Motýl Média, Underline, Xent, Jazz Comm., Bílý Medvěd PR, Event Arena a další, které zůstaly v anonymitě (a svobodné firmy viz. M&M 46/2001). "Píchačky ani dráby nepotřebujeme. Většina agentury sedí v open spacech, takže je zřetelné, když má někdo tendenci nebýt," zdůvodňují např. Y&R. V Mindshare se zase omezují jen na nejnutnější "Máme pouze systém docházky vyžadovaný Zákoníkem práce pro potřeby evidence pracovní doby," říká šéf agentury Jiří Vítek.

V PR agenturách využívají sofistikovanější programy jako web time sheet, které vykazují čas pracovníků strávený na jednotlivých zakázkách. Stejný přístup používají v digitální Symblaze. V ppm factum zase sledují docházku kvůli účetnictví, manažery ale hodnotí podle výsledků. Specifický přístup má v tomto směru skupina Grey. "S pozdními příchody nemáme problémy a tolerujeme 30 min. od začátku pracovní doby. Pokud se objeví někdo, kdo není dlouhodobě schopen dodržovat docházku, je to s dotyčným řešeno. Většinou je chronická pozdní docházka průvodním jevem nespolehlivosti jednotlivce, a proto po předchozích upozorněních s takovým člověkem ukončujeme spolupráci. Díky tomu se můžeme spolehnout na sebedisciplínu a nemusíme lidi kontrolovat," sděluje svůj recept na disciplínu Tomáš Vondráček.

Kdo pracuje z domova

Kdo tedy má ve firmách tu výsadu a zároveň břímě odpovědnosti práce z domova? Jasně převažují accounti, "domácích" směny si berou nejčastěji v 56 % firem. Následují vedoucí agentur s 38 %. To vysvětluje ono kontrolování mailů před spaním (viz 24 hodin s), ale nejen to. Důvěru dostávají v každé třetí agentuře grafici, u nichž lze poměrně snadno kontrolovat výsledky práce, to samé se dá říci o kreativcích (27 %). V tomto případě je to relativně málo vzhledem k tomu, že kreativní lidé toho "od stolu" zpravidla mnoho nevytvoří. Kdyby vedení agentur nechalo své kreativce více "nadechnout", možná bychom se dočkali i lepších výsledků a zajímavějších reklam.

Práce z domova tedy má v Česku budoucnost v jisté omezené míře. Těžko se ale zavádí tam, kde zaměstnanci nejsou dost motivovaní. Není to model pro všechny. Naopak kdo je až "příliš" samostatný, vydá se raději na dráhu freelancera, který pracuje, kde a kdy potřebuje. Ti se v Česku etablovali, občas je využívá většina agentur (69%). K tomu ještě připočtěme 15%, kteří uvedli, že pracovníky na volné noze najímají hlavně na větší zakázky.

 

Průzkum M&M

V rámci pravidelného průzkumu oslovil M&M koncem listopadu 2011 panel více než padesáti šéfů komunikačních agentur. Většinou se jedná o členy odborných asociací či největší hráče v dané oblasti. Zastoupeny byly různě veliké firmy. Plovina z nich má méně než dvacet zaměstnanců, čtvrtina má více než 40 zaměstnanců

Práce z domova má budoucnost, myslí si dva z pěti šéfů agentur v Česku.