Sedmero otázek na úvod

- Budeme potřebovat agenturu na jednu akci (ad hoc) nebo chceme průběžně zadávat projekty?

- Jaký záběr marketingových činností potřebujeme pokrýt, fungují nám rozjeté akce?

- Kolik jsme za uplynulé období do marketingových aktivit investovali? Budeme tuto výši udržovat, nebo měnit?

- Přinesly naše aktivity očekávané výsledky?

- Kam se chceme ve spolupráci s agenturou posunout, jaký očekáváme cíl?

- Očekáváme od agentury prostou exekutivu našich pokynů, nebo předkládání řešení?

- Chceme si vybrat objektivně, nebo dopředu máme "své favority"?

Sedmero intimních otázek

- Kolik peněz na danou marketingovou aktivitu máme?

- Chceme přizvat i stávající agenturu?

- Chcete opravdu vybrat novou agenturu, nebo jen potvrdit stávající / získat lepší podmínky?

- Budeme za návrhy platit skicovné? (pokud ano, doporučit lze 10 tis. Kč)

- Opravdu víme, co chceme, nebo se chceme inspirovat nabídkami?

- Máme se kam obrátit pro reference/"drby"?

- Bude o výběru rozhodovat opravdu kompetentní tým, nebo do něj bude mluvit "každý"?

Sedmero tipů, jak hodnotit nabídky

- Stanovte si kritéria hodnocení (např. cena, kreativita, zázemí agentury, reference, komunikace v průběhu tendru apod.).

- Stanovte kompetentní tým hodnotitelů (5 lidí max.).

- Nechejte týmu čas prostudovat nabídky.

- Pro rozhodování použijte některou z manažerských metod, např. metodu párového srovnání (vzájemné srovnávání nabídek podle jednotlivých kritérií a jejich vah), nebo metodu přidělování bodů (buď známkování u každého kritéria nebo rozdělení předem přiděleného počtu bodů, většinou 100).

- O návrzích i hodnocení diskutujte. Každý z týmu může do hodnocení vnést cenné postřehy, námitky nebo plusové "body".

- Finální bodování však ponechejte na každém hodnotiteli. Společné bodování směřuje k subjektivnímu rozhodnutí.

- Dílčí hodnocení sečtěte. Objektivně výběr agentury nicméně na závěr prodiskutujte.

Sedmero tipů pro brief

- Sepište zadání. Čím přesnější, tím kvalitnější návrhy obdržíte. Nedostižný ideál na délku zadání činí jednu stranu A4, proto buďte struční, věcní, výstižní.

- Omezující podmínky pomáhají přípravě přesnějších nabídek.

- Pokud to typ zakázky předpokládá, nezapomeňte uvést rozpočet, způsob odměňování, časový horizont.

- Připravte související materiály - výzkumy, interní informace (ty, které lze sdílet).

- Nezapomeňte na doložku o mlčenlivosti.

- Vyhněte se však tomu, aby brief za vás sepsalo právní oddělení.

- Určete zodpovědnou osobu, se kterou mohou agentury komunikovat.

Sedmero kroků tendru

- Připravte brief.

- Rozhodněte se o průběhu tendru: otevřený tendr, kam se může přihlásit kdokoliv, se může zvrtnout v záplavu nabídek a odradit opravdu dobré agentury. Uzavřený tendr znamená udělat předvýběr, případně je zde riziko nařčení z machinací.

- Stanovte si časový harmonogram (ideálně na 2 měsíce).

- Oslovte agentury pro 1. kolo (v případě uzavřeného tendru ideálně okolo 5 agentur) Ověřte si telefonicky přijetí poptávky a zájem agentur účastnit se tendru.

- Zhodnoťte předložené nabídky.

- Pozvěte nejlepší agentury k osobní prezentaci do 2. kola (ideálně 2-3 agentury).

- Udělejte finální rozhodnutí a vyrozumějte agentury, včetně případného podání vysvětlení neúspěšným soutěžitelům.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist