Jednoznačně nejhorší okamžik závodní kariéry má za sebou český pilot kamionu Tatra Aleš Loprais, který v úterý vážně havaroval na Rallye Dakar. Poté, co mechanik Petr Almáši usnul za volantem při přejezdu mezi měřenými úseky a žlutý několikatunový speciál se několikrát otočil přes střechu, Loprais přiznal, že posádce šlo o život.
"Děkuju za to, že žijeme. Ještě nevím komu, ale děkuju," uvedl Loprais pro deník Sport.
Dvaatřicetiletý pilot už ve čtvrtek odletěl v doprovodu svého otce a manažera týmu Milana Lopraise zpět do Evropy a dnes dorazil do Česka. Odpoledne přistál v Praze a hned se přesunul domů do Frenštátu pod Radhoštěm. Jak přiznal v rozhovoru pro Právo a sport.cz, cesta při jeho zranění představovala muka.
"Chvílemi jsem strašně trpěl. Prasklý obratel bolel a s ním celé tělo. Prášky proti bolesti příliš nepomáhaly," řekl. Doma jej čekají podrobná vyšetření, prý na začátku příštího týdne. "Po nich se ukáže, co a jak s léčbou," dodal.
Zatímco Loprais má po nehodě poškozené obratle, Almáši leží s těžkým otřesem mozku v nemocnici v Chile. Třetí člen posádky Michal Ernst vyvázl z nehody relativně dobře, je jen potlučený a má zlomené žebro. V současnosti pokračuje v konvoji rallye do Limy, kde rallye v neděli skončí.
"Vydržím hodně, ale tohle bylo na hranici života a smrti. Těsně předtím jsem ještě stihl zakřičet, ale poté už jsme šli do vzduchu, narazili o nějakou skálu a pak se kutáleli z kopce. Fakt šílená nehoda. Všichni jsme se asi podruhé narodili. A zvlášť já, který jsem měl ten den narozeniny," uvedl Loprais.
Posádka strávila po nehodě na místě desítky minut, s ošetřováním jí pomáhala i skupina českých fanoušků, kteří se legendární soutěže účastní a místem havárie projížděli krátce po závodním autě.
Museli čekat na druhý vrtulník
"Bylo to hrozné. Když jsme tam přijížděli, viděli jsme něco žlutého mimo silnici. Když jsme zastavili a přiběhli na místo, viděl jsem Michala (Ernsta), jak sedí vedle na bobku a ukazuje, že je OK. Vedle ležel Aleš (Loprais), hůř dýchal, ale taky byl OK. Petr (Almáši) ležel na zemi před kabinou a všude byla usychající krev," popsal ČTK nehodu jeden z fanoušků. Až poté u nehody zastavily další závodní posádky, které například vypnuly baterie, aby kamion nezačal hořet.
Česká skupina se posádce snažila pomoct, kolem Almášiho vytvořila ochranný štít z ručníků. "Několikrát jsem mu měřil pulz, ale byl strašně slabý. Byl letargický, ale komunikoval. Pak začal neskutečně se táhnoucí časový úsek," uvedl.
Po 40 minutách přiletěla helikoptéra s dvěma doktory, kteří se snažili závodníkům pomoct. "Trochu mě ale zarážel styl kontroly, kde s Petrem cvičili jako na spartakiádě a přitom netušili, jestli nemá něco s páteří. Říkal jsem si ale, že snad vědí, co dělají," řekl muž, který má zkušenosti se zajištěním klasické rallye.
Zranění závodníci museli čekat na další větší helikoptéru, která je přepravila do nemocnice. "Byl to docela šok, když nám pilot řekl, že musíme čekat na druhý stroj," přiznal. Vojenská helikoptéra přiletěla za více než hodinu. "Mezitím se Alešovi přitížilo a dýchal hůře," dodal jeden z českých fanoušků, kterému se nakonec podařilo lékaře přesvědčit, aby do helikoptéry vzali i zraněného Ernsta.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist