Systém terciárního vzdělávání v České republice je v katastrofálním stavu. Je to jeden velký zdroj neproduktivní spotřeby vzácných zdrojů, kterou ekonomická teorie nazývá dobývání renty. Lapidárně vysvětleno, mnozí akademici sbírají tituly jenom proto, aby se mohli dobře flákat, a když se najde někdo, kdo by je chtěl přinutit k tomu, aby něco dělali, tak neváhají a vyhodí ho ze školy. Nejvíce titulů má ten, kdo má nejvíce vlivných kamarádů a nejvíce peněz má ten, kdo si najde a uplatí co nejvíce recenzentů. A za toto ministr Dobeš chce, aby studenti platili?


Ekonomická teorie už od dob Adama Smitha tvrdí, že nabídka si vytváří poptávku. Bohužel, projevené preference studentů jasně ilustrují fakt, že nabídka je v České republice dost nekvalitní. Proč? Protože je zde silně pokřivená konkurence, což je způsobeno nespravedlivou dotační politikou ve prospěch veřejných vysokých škol. Přitom máme soukromé školy, které mají svojí kvalitou na to, aby ty veřejné předčily. Proč bychom jim nemohli dát šanci snížením bariér vstupu odstraněním dotací do veřejných vysokých škol?


V takové situaci by si akademici mohli sami rozhodnout, co za své služby chtějí a studenti by možná pochopili, že akademické tituly by se neměly udělovat za to, že se student umí co nejdéle dobře flákat.