Autor má před jménem napsáno ekonom. Ovšem každý dnes již ví, že tzv. "Zákon nabídky a poptávky" neexistuje. Existuje pouze "Zákon trvalého ekonomického tlaku na jakoukoliv společnost". Chtít dnes po studentech platit školné, jen dále devastuje společnost, pro kterou je ideální konzumní jedinec spotřebního typu, bez rodinných a sociálních vazeb a co nejdříve zadlužený. Žádné vztahy, žádná rodina, žádné děti. Nízký všeobecný přehled, žádná znalost historie a neschopnost vidět pod povrch věcí. Takovým se mi jeví přesně zformovaný autor článku. Vážení čtenáři, spoluobčané! Tudy opravdu ne.

Reakce 1: Problém unifikace člověka na „analytickou jednotku“ byl spíše problém komunistického režimu, který se snažil všechny srovnat podle jednoho modelu. Jak bylo každému jasné hned po první návštěvě zahraničí těsně po tom, co byly otevřeny hranice, tržní hospodářství nabídku rozšiřuje, nikoliv zužuje. Pokud by byl terciární vzdělávací systém otevřen tržním principům, k tomuto by nedošlo, neboť by záleželo pouze na studentech, jak by chtěli ve společnosti fungovat tedy jaké vzdělání by chtěli poptávat.

Tak to je skoro bych řekl drzost. Určitě existují různé přístupy a různí učitelé. Ale takhle paušálně všechny odsoudit!!!! To opravdu může jenom někdo z neznalosti nebo záměrně. No a soukromé školy?? Zatím jsem jich moc chválit neslyšel. Tím ovšem nechci tvrdit, že žádná dobrá není !! Jenomže běžný student se tam vzhledem k cenám za školné nedostane. Jistě je všude co zlepšovat a někteří učitelé na VŠ nepatří, ale obecně bych řekl, že ty veřejné jsou stále v ČR nejlepší. Asi by bylo dobré zametat nejprve na svém dvoře.... Už před 15ti lety koloval mezi vysokoškoláky vtip: "Víš proč VŠ prázdniny trvají jen 3 měsíce? ..No, aby se za tu dobu nestihla vystudovat VŠE". Tak se nad tím zamyslete a neurážejte dobré studenty a poctivé kantory ostatních VŠ.

Reakce 2: Jak už jsem psal v prvním příspěvku, toto je problém pokřivené konkurence, která zvýhodňuje pouze školy veřejné. Kdyby profesoři a garanti fungovali na školách, které si je mohou dovolit zaplatit vzhledem k tržní poptávce a ne vzhledem k veřejným dotacím, kvalita soukromých vysokých škol by se rapidně zvýšila díky efektivnějšímu managementu.

To že (ojediněle) existují soukromé vysoké školy, které jsou lepší než (ojedinělé) veřejné školy - to není důkazem úspěšnosti soukromníků - to je důkazem katastrofálního stavu veřejného školství. Soudruh Lenin se obrací v mauzoleu - protože (a to máte pravdu) tak nesmírné plýtvání prostředky jako je současné, zejména humanitní, vysoké školství ještě naše dějiny neviděly.
Dobeš se svým školným slouží bankám - školství to ale zhorší - zatímco současný student musí studium alespoň částečně předstírat - budoucí studenti zaplatí 10 semestrů a pak si půjdou pro diplom....
Taková statistika - kolik absolventů našlo do určité doby práci ve svém oboru - to by byla jiná bomba - to bychom se divili kolik socioložek v Praze čepuje pivo.... Proto však tyto informace zůstanou navždy tajné ...

Viz Reakce 2…

Akademici jsou lidé jako všichni, například stejní jako ekonomové. Pokud je jim umožněno tak se nepřetrhnou. Na vlastnické struktuře celkem nezáleží. Státní nebo soukromá jedno jest. Jde o organizační strukturu a ovzduší. Na soukromých školách (mnohých) vidím snahu rychle přijiti k penězům a protože ze soukromých zdrojů jen kape tak co třeba přesměrovat něco od státu. Mantra to mnohých rado by podnikatelů. Podívejte se na soukromé university, nejen u nás, ale i ve světě najdete všehochuť. Takže posuzujme jednotlivé, a uvědomme si, že těžko z jest klesti z lejna bič.

Reakce 3: Naopak na vlastnické struktuře záleží, neboť vlastnická struktura určuje podněty k odpovědnému chování. Je jasné, že být vlastník automaticky neznamená být odpovědný vlastník. Odpovědní vlastníci se profilují teprve tehdy, pokud jsou vystaveni konkurenci. Nelze předem určit, která škola bude kvalitní a která ne, dokud nezačnou všechny školy soutěžit, proto je také více pravděpodobné, že státní školy, které konkurenci prakticky nečelí, nakládají s veřejnými prostředky méně efektivně než soukromé se soukromými prostředky. Kvalita vzdělávání je pak pouze odvislá od lidí, kteří za kvalitu odpovídají. Popravdě, v tomto mají veřejné vysoké školy „navrch“ díky dotacím z veřejných rozpočtů, na které soukromé školy nemají nárok, což vytváří pokřivené podněty pro rozhodování soukromých škol, které si nemohou „flákání“ profesorů a docentů dovolit.