Média v pondělí zveřejnila dopis Evropské komise tvrdě kritizující dva projekty, na které se Ministerstvo školství snažilo získat finanční podporu ze strukturálních fondů EU. Pomineme-li specifické problémy projektů Sport a OKNO, bruselská studená sprcha poukazuje na hlubší problém. Výslovně ministerstvu vytýká především dlouhodobou absenci využití přístupu, který je v angličtině označován jako “evidence-based policies”. Podle něj efektivní fungování moderní státní správy musí být založené na podrobné analýze situace existujícího stavu daného sektoru, identifikaci potřebných opatření a důkladném vyhodnocení dopadů jakéhokoliv zákona nebo veřejného projektu, který má stávající nedostatky napravit. Takový přístup, jak naznačuje komise, je vedení ministerstva cizí.

Doporučení NERV
Nejedná se o kritiku novou.  Loňská zpráva NERV o konkurenceschopnosti potřebu využívání těchto principů v celé státní správě opakovaně zdůraznila. Kapitola o školství, na níž jsme se podíleli, pak upozorňovala na nedostatek dat a analýz jako na jeden z naprosto klíčových problémů českého školství. Například informace o výsledcích českých žáků máme jen kusé z mezinárodních výběrových šetření, nikdo systematicky nesleduje vývoj žáků dlouhodobě. Nevíme, které školy zaostávají, protože jejich žáci jsou ze znevýhodněných socioekonomických poměrů, a kde je problémem nekvalitní řízení školy. Přitom bez těchto informací se kvalita školství zlepšuje jen obtížně, jak ostatně opakovaně upozorňují i mezinárodní analýzy.

Přitom situace se změnit dá. Například v Německu panoval k ověřování výsledků vzdělávání podobný nezájem jako u nás. Když ale v mezinárodním srovnání v roce 2000 němečtí školáci dopadli velmi špatně, shromažďování a analýza dat se staly nedílnou součástí tamní vzdělávací politiky. Naopak v ČR nejsou výsledky školské reformy z roku 2004 systematicky ověřovány.

Otázky kolem plošného testování
Krokem vpřed by mohlo být zavedení státní maturity nebo plošného testování dětí v 5. a 9. třídách.  Jenže plánované testování provázejí zmatky a obavy o jeho kvalitu. Z různých vyjádření samotného ministra vlastně ani nevíme, k čemu má takové testování sloužit, přitom metodologii testování je potřeba vytvořit v závislosti na jeho cílech. Akutně tak hrozí, že stejně jako u evropských projektů se MŠMT snaží pouze odškrtnout kolonku „splněno“ a v jádru správný projekt se tak pravděpodobně zařadí mezi další paskvily, jehož přínos bude v lepším případě nulový a v horším možná dokonce negativní. Rozpaky nad tím, jakým způsobem se u nás zavádí plošné testování, před několika dny vyjádřila i mezinárodní organizace OECD ve svém zhodnocení českého školství.

Teď už je asi jedno, z jakých důvodů Evropská komise zamítla podpořit dva projekty v celkové hodnotě 1,2 miliardy Kč. Ztráta peněz z evropských fondů sice bolí, více by nás však mělo zajímat, jak vznikají rozhodnutí, která se ve státní správě činí dnes a denně a která spolurozhodují o osudu země na léta dopředu. Fiasko MŠMT je pouze nejkřiklavějším příkladem toho, jak by veřejná správa fungovat neměla. Naštěstí se najdou i pozitivní změny, v poslední době byl jednou z nich bezesporu třeba vznik komise při legislativní radě vlády, která se zaměřuje na vyhodnocení dopadů regulace (RIA). Doufejme tedy, že přísný dopis z Evropské komise někoho probudí a povede k další snaze o zlepšení fungování státu tak, aby co nejlépe sloužil všem občanům.


Spoluautorem článku je Jan Indráček, University of Oxford

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist