Tak si to shrňme. Martin Roman prostřednictvím právníka požádal švýcarskou prokuraturu o utajení spisu, který odhalil, že byl vlastníkem plzeňské Škody. „Žadatel je přesvědčen o tom, že on a ostatní klienti Close Trustees by se zveřejněním této skutečnosti vystavili v České republice velkému osobnímu riziku, zvláště pak díky pozornosti, kterou by tato skutečnost vyvolala u nepřátelského politického tisku.“

To odhadl dobře. Kupodivu nezmiňuje, že by takové zjištění mělo v první řadě vyvolat velkou pozornost policie nebo vrcholných politiků – jak by asi se asi bál každý jiný. A naši politici, jako by to Roman tušil, opravdu zůstávají v naprostém klidu.

Plzeňská Škodovka za Romanova vedení ČEZu mohutně profitovala na projektech ČEZ. To by samo o sobě nemuselo být důvodem k panice, kdyby mezi nimi nebyli zakázky typu modernizace Prunéřova – pravděpodobně předražené o desítky miliard, prosazované v rozporu s platnými zákony - nebo předražené soupravy pro dopravní podnik Praha – kde seděl Roman pro změnu v dozorčí radě.

"Pro mne platí výsledek vnitřního auditu v ČEZ, nemám důvod ho zpochybňovat," řekl HN Miroslav Kalousek, jehož ministerstvo má na starost státní podíl v ČEZu. A premiér Nečas: "Audit byl již zadán a já mu věřím."

Nejenže pro ČEZ vybrali velmi vhodného auditora (ČEZ), ale výslednému auditu věří, ačkoli jej zřejmě vůbec neviděli. Výsledky auditu totiž nebyly zveřejněny – vyjma dvanáctistránkové prezentace na webu ČEZ – a tak EPS podal na ministerstvo financí žádost o informace, a žádal jeho zaslání. A přišla překvapivá odpověď: „Ministerstvo financí ČR nedisponuje žádnými dalšími informacemi o auditu nad rámec informací zveřejněných na shora uvedeném odkazu.“

K tomu přidejme, že se EPS, spolu s dalšími jedenácti protikorupčními organizacemi podepsanými pod Pankráckou výzvou, snaží marně už třetí měsíc sjednat schůzku s pány Kalouskem a Nečasem. Chceme se jich ptát na to, proč nezadali ČEZ nezávislému auditorovi a proč vrchního podezřelého Romana umístili v době vyšetřování do čela dozorčí rady. Premiér Nečas nám, poté, co nejdřív několik měsíců neměl čas, oznámil, že se s námi nesejde, a že se můžeme sejít leda s poradcem Římanem a bez kamery. Kalousek zatím dělá mrtvého brouka.

Vedle toho právě v těchto dnech ODS tlačí na své koaliční partnery, aby ustoupili ze snahy rozšířit kontrolní kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu na státní firmy v čele s ČEZem.

Martin Roman tedy může zůstat v klidu. Zdá se, že se o jeho hospodaření se státními penězi zajímá opravdu jenom ten nepřátelský politický tisk (a pár samozvaných protikorupčních organizací).

Zkusme se ale na chvíli zasnít a zeptat se, jak by vypadalo řešení tohoto problému vládou, která má boj proti korupci za svou skutečnou prioritu.

Premiér Nečas a ministr Kalousek by jasně deklarovali, že do budoucna musí mít Nejvyšší kontrolní úřad dveře do státních firem otevřené, a že koalice prohlasuje potřebnou změnu Ústavy (která je už podruhé stažena z jednání a podle kuloárních informací se zasekla na nesouhlasu ODS).

Práce na přípravě zákona o dozorčích radách státních a obecních firem by měla nejvyšší politickou prioritu (návrh je už půl roku za termínem nebo možná přímo „u ledu“ na Ministerstvu financí).

NERV by byl pověřen úkolem navrhnout změny stanov pro státní firmy, aby se jejich dozorčí rady a představenstva nemohly vymlouvat tak, jak to předvádí členové dozorčí rady pražského dopravního podniku.

Do vládní protikorupční strategie by se jako priorita dostalo konečně přijmout kvalitní právní rámec pro správu státních a obecních firem tak, jak funguje ve vyspělých zemích.

Okolnosti modernizace Prunéřova by byly řádně prošetřeny nezávislým auditem, dokud je ještě šance zachránit miliardy, které se ČEZ do tohoto pochybného projektu chystá napumpovat.

12 největších protikorupčních organizací a téměř 5000 jednotlivců podepsaných pod Pankráckou výzvou od nich takové kroky čekají.