Podle nedávného průzkumu je pouze 50 % Američanů v současné době spokojeno se svou prací. V roce 1985 to bylo 79 %. Spokojenost v práci snižuje několik zjevných faktorů, například nízký výdělek a dlouhá pracovní doba. Svou roli však také hraje dnešní globální, technologicky poháněná ekonomika. Kdo v ní chce obstát, musí ovládat řadu různých dovedností. Mnohé podniky očekávají od zaměstnanců, že se kromě své vlastní odbornosti navíc vyznají v informačních technologiích a že budou myslet a jednat podnikatelsky. A dokonce i talentovaní zaměstnanci jsou často přijímáni pouze na přechodnou dobu.

Takže je zde otázka: Měli byste odejít, pokud nesnášíte svou práci? Problém bývá v tom, že mnozí nespokojení zaměstnanci odcházejí příliš brzy. Domnívají se, že neexistuje nic, co by mohlo jejich dosavadní práci zpříjemnit nebo učinit snesitelnější. Dobrá rada tedy zní: než se rozhodnete podat výpověď, zvažte několik praktických kroků.

Jste přetíženi

Je možné, že vaše práce je příliš náročná nebo jí máte příliš mnoho. Jedna možnost, jak tuto situaci řešit, je požádat o pomoc. Mnozí lidé se ke své škodě zdráhají tento krok učinit. Řešení může být i v tom, že si osvojíte nějakou novou dovednost, která vám pomůže práci lépe zvládnout. Také stojí za zvážení, zda netrpíte perfekcionismem a zda není možné z vašich pracovních úkolů něco nedůležitého vyloučit.

Práce je pro vás příliš obtížná

V tomto případě můžete požádat někoho zkušeného o radu. Nebo můžete požádat o účast na tréninku, který by vám pomohl. Za zvážení stojí také zapojit se do určité profesní skupiny na internetu, v níž si lidé vzájemně vyměňují zkušenosti a vzájemně se podporují.

Máte hrozného šéfa

Místo nějaké neproduktivní konfrontace se ho zeptejte, v čem byste se měli zlepšit. Pokud vám nic neporadí, alespoň u něj získáte určitý respekt za to, že jste požádali o zpětnou vazbu.

JAK NEJLÉPE ODEJÍT

Pokud žádná z uvedených rad nezabere a jste rozhodnuti odejít, zde je pár námětů, jak to udělat správně.

Vyjednávejte o svém propuštění

Je to lepší než pouze podat výpověď. Může se vám podařit vyjednat odstupné. Pamatujte na to, že není dobře rozejít se s organizací ve zlém.

Najděte si nové místo ještě než dáte výpověď

Promluvte o svém záměru se svými nejlepšími přáteli. V žádném případě nesnižujte svůj výkon a ochotu spolupracovat, bylo by to nefér vůči vašim spolupracovníkům. A také by vám to mohlo snížit kvalitu vašich referencí.

Vyžádejte si dobré reference

Pokud to je možné, požádejte o své hodnocení ještě před odchodem. Než požádáte svého šéfa o hodnocení a doporučení, řekněte mu něco potěšujícího o něm osobně a o firmě. A připomeňte mu projekty, na kterých jste spolupracovali a které dopadly úspěšně.

Zdržte se jakýchkoli negativních komentářů

Rozhodně nekritizujte šéfa ani firmu v rozhovorech s kolegy. Buďte pozitivní jak v dopise, v němž vysvětlíte důvody svého odchodu, tak i při výstupním rozhovoru. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat požádat někoho z firmy o laskavost. Ani při nástupním rozhovoru u nové firmy nemluvte špatně o své dosavadní práci, o firmě, ani o svém nadřízeném.

 

Business Spotlight 6/2010, -pn-