„E-learning je velice dobrý doplněk jazykové výuky, ale sám o sobě nestačí. Aby byla jazyková výuka úspěšná, musí být v prvé řadě intenzivní, a to e-learning není,“ říká ředitel jedné z nejúspěšnějších firem na organizování individuálního studia v zahraničí Klusák.

Nadšenci do on-line vzdělávání, které je založené na maximálním využití počítačových technologií, však oponují. Poukazují na to, že člověk se při e-learningu může studiu věnovat tak dlouho, jak chce, kdy a kde chce a navíc individuálním tempem. A sypou z rukávu i další výhody: úspora času s dojížděním, nižší náklady na studium, možnost okamžitého otestování nabytých znalostí a zábavná interaktivní forma výuky.

„Ano, e-learning má samozřejmě své nepopiratelné výhody. Ale platí, že je to především udržovací výuka. Jazykové kurzy v cizině nemůže e-learning nikdy nahradit,“ je přesvědčen Klusák. „Jazyk není jen o učení se, o slovíčkách, o frázích. Je to také kontakt s reáliemi. Jazyk je o kultuře, o chování,“ dodává tento bývalý pedagog.

On-line nebo na vlastní kůži?
Pokud jde o elektronické vzdělávání v cizím jazyce, k nejznámějším metodám patří Skype Learning. Konverzace, výklad nové gramatiky a vůbec procvičování s lektorem probíhá na dálku s využitím aplikace Skype. Přes internet si můžete telefonovat i s rodilým mluvčím vzdáleným tisíce kilometrů. V hodinách se využívají videokonference, interaktivní multimediální materiály, poslechová cvičení.

Zajímavou metodou je také vyučování na principu eTandem, která spočívá v tom, že se dva žáci navzájem učí svůj mateřský jazyk. Úspěch výuky v takové dvojici je založen na vzájemné podpoře a pomoci jednoho studenta druhému. Měli by strávit stejnou dobu nad studiem každého z jazyků a každý by měl být stejnou dobu žákem i učitelem.

Podle ředitele INTACTu je každá metoda přispívající k jazykovému vzdělávání dobrá, čím jich bude více, tím lépe. „Žádný z těchto e-trendů ale nemůže konkurovat výuce s živými kantory na kurzech v zahraničí,“ konstatuje Klusák s tím, že kdo se učí v zahraničí, věnuje cizímu jazyku celý den. Musí v cizí řeči běžně komunikovat a má velmi omezenou možnost používat mateřský jazyk.

Pohybuje se mezi reálnými lidmi, komunikuje s hostitelskou rodinou, s mnoha lektory, se studenty z celého světa, s místními lidmi. „Slyší reálné přízvuky a najednou zjistí, že angličtin je spousta,“ popisuje Klusák. Poznáte přátele z celého světa, jejich mentalitu, kulturu. A ještě se k tomu všemu dobře pobavíte.

Teenageři chtějí víc…
Mladí studenti dnes nestojí o biflování, chtějí při učení něco prožívat, někoho poznat a také se bavit. Zlepšení jazykových dovedností v kombinaci se skvělými zážitky je zkrátka ideální představa aktivních teenagerů o výuce cizího jazyka, klidně i o prázdninách. Investovat do ní se vyplatí jak kvůli zlepšení výsledku u maturity, tak kvůli lepším možnostem pracovního uplatnění.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist