O kralování na internetu se dělí Facebook a Google. Obě společnosti mají tak silné postavení, že je jen otázkou času, než je někdo začne seriózně prověřovat za jejich postavení na trhu, ochranu osobních údajů nebo byznysový model. Situace ale trochu připomíná slova a situaci jiného krále historie – Richard III. a jeho „Království za koně“. Ten totiž zoufale volal po záchraně v momentě, když už bitvu prohrál.

Facebook je dnes na vrcholu sil. Sleduje a spravuje informace o miliónech lidí. Je ale až zarážející, že Google jen vyjede natáčet do ulic a už jdou po něm úřady na ochranu osobních údajů. Po Facebooku nikdo. Možná právě díky jeho historii a jménu. Ani jedním se Facebook zatím chlubit tak moc nemůže. Je ale jen otázkou času, kdy lidé najdou odvahu jako Max Schremsen a začnou jej také žalovat nebo veřejné orgány vyšetřovat.

Zde ale nastává obrovský problém. Facebook má sice pobočky hned v několika zemích, ale Česko třeba jednou z nich není. Pokud tak bude kdokoliv chtít cokoliv po Facebooku, tak musí vyrazit do Spojených států. Představte si situaci, kdy vysoudíte po Facebooku po několika letech rozhodnutí, že musí třeba odstranit určitou informaci nebo zaplatit náhradu škody. Sám se dobrovolně nepřizpůsobí. Bude tak trvat další spoustu let pouze jít do Spojených států a modlit se, aby americké soudy rozhodnutí uznaly a vykonaly. A není zcela běžné, že své domácí korporace před zahraničním právem ochrání a rozhodnutí ani neuznají. Právo tak v podstatě nefunguje. Jedinou jistotou je, že se korporace zachovají ekonomicky. Pokud je tak potrestá Evropská komise, tak její rozhodnutí splní dobrovolně, protože by jinak hrozila ztráta obrovského trhu a peněz. A to je jediné, co je na konci každého roku při výroční zprávě podstatné. Stalo se to už třeba Microsoftu, eBay nebo Yahoo v Evropě.

Je tak v podstatě jedno, jestli se bavíme o ACTA, SOPA nebo iniciativě Sarkozyho. Politici chtějí na tyto podnikatele dosáhnout nejenom ekonomicky. Lidé naopak stojí proti regulaci internetu. Tím ale v podstatě dávají jistotu některým společnostem, že na ně právo nedosáhne. S prolnutím byznysu a internetu se ale stále zvyšuje šance, že se regulátoři zaměří i na elektronické podnikání. Zatím mu jen málo lidí rozumí a nikdo jej moc neřeší. Jakmile ale začně, tak možná splaskne bublina a zjistí se nedostatky. Potom už ale tito současní leadeři neodcválají na bílém koni, ale spíše odjedou na oslu nebo možná už vůbec nevstanou.