16. březen (11. den; 14:55) - Jak rozjet byznys v Číně?
Nespoléhejte se ale na to, že kvůli vašemu momentálnímu nadšení pro Čínu budou níže uvedené instituce rozjíždět váš byznys zdarma za vás…
1/ Do jisté míry může poskytnout základní rámec o podmínkách na trhu apod. i samotná ambasáda v Pekingu (popř. konzulát v Hongkongu), resp.jejich ekonomická oddělení. Pár zajímavých informací najdete - například ZDE.
2/ CzechTrade – odkaz ZDE. Důležité především kvůli prvotnímu utvoření představy o zemi, ekonomických podmínkách apod.
3/ Doporučuji kontaktovat i firmy, které už na čínském trhu působí… Ve většině případů vám alespoň v základních bodech poradí (najdete je například v tomto blogu - ZDE).
4/ ZDE také najdete odkaz na konzultantské společnosti, které se podpoře českých podnikatelů v Číně dlouhodobě věnují. Jejich služby jsou zpoplatněné, pro úspěšný byznys v Číně jsou ale prakticky nepostradatelné. (Rozhovor se zástupcem některé z nich na tomto blogu ještě později doplním…)
Jsem přesvědčený o tom, že např. ambasáda dělá pro zájemce o vstup na čínský trh maximum, i jejich vstřícnost ale jistě má své meze, nezneužívejte ji a ještě než je kontaktujete, pokuste se získat maximum informací – na internetu je jich (např. přes výše uvedený web ambasády) spousta.
16. březen (11. den; 22:09) - Český pivovar v Pekingu byl před WWII
Něco málo z diskuze pod blogem ... Díky Ivane ... ;-)
V Pekingu se vařilo české pivo a vařil ho pivovarník Kára, který byl švagrem mého legionářského pradědečka, kterému tam jeho rodiče poslali lodí nevěstu, protože vyhrožoval, že si vezme Číňanku, čehož důsledkem bylo, že se tam narodila v roce 1925 naše babička :) Zpátky se vraceli vlakem přes Sibiř na sklonku třicátých let a vydrželo jim to až do smrti. Kára se do Pekingu dostal útěkem ze Saratova, kde nechal bolševikům svůj předcházející pivovar.
16. březen (11. den; 12:21) - České pivo v Pekingu? Jj, dobré…
V Pekingu existuje i „Česká hospoda“, točí v ní Staropramen, na jídelním lístku najdete řízek, smažák, bramborovou kaši, gulášovku i svíčkovou… takže určitě doporučuji navštívit.
Ceny jsou adekvátní Pekingu (stejné jako v Česku, jen v juanech ;-) … jídlo za zhruba 60 Y, pivo za 20 Y.
Hospodu najdete na adrese 39 Shenlu Jie, Chaoyang distrikt, Peking (cca 50 metrů východně od Ritan International Hotel).
Kdo ochutná české pivo, jiné už nechce, tvrdí v Pekingu - ČTĚTE ZDE
16. březen (11. den; 10:15) - Český luxus, který září v Hongkongu
„Náš byznys je jako sněhová koule, neustále nabalujeme nové a nové kontakty, kontrakty, navyšujeme tržby. Poctivě budovaná síť kontaktů – to je to, co nás žene dál,“ říká mi v baru na střeše nejvyššího mrakodrapu v Hongkongu (Ritz-Carlton HK) Leon Jakimič, CEO společnosti Lasvit, která v Novém Boru vyrábí světelné instalace pro zdejší hotely i luxusní residence (včetně toho, ve kterém právě sedíme a popíjíme víno).
„Do budoucna to bude právě Čína, která požene náš byznys vzhůru, sklo a křišťál ale nebudeme nikdy vyrábět jinde, než v Česku“ doplňuje. Celý rozhovor připravuji na příští týden – najdete ho na IHNED.cz… ;-)
15. březen (10. den; 14:05) - Peking ... Líbí? Nelíbí?
Co v Pekingu funguje?
Metro, policejní aparát, tržiště, Zakázané město, taxi, Česká hospoda, Mauzoleum Mao Ce-tunga, pouštění draků v parku, Becherovka (jako dárek), večerní tancování na náměstích, rouška.
Co v Pekingu nefunguje?
Automobilová doprava, jídlo v letadle, Facebook, ohleduplnost, angličtina, důchodový systém, odhady HDP, protesty, platba eurem, propiska.
15. březen (10. den; 12:11) - Co a za kolik? Peking vs. Hongkong
Ceny závisí na tom, v jaké části města se zrovna pohybujete a nakupujete - v jakém typu supermarketu, do jak luxusní restaurace se vydáte (v případě piva apod.) - berte tyto ceny tedy jako čistě orientační. Obecně snad platí jen to, že cokoli západního je v Číně drahé...
Jen pro připomenutí:
Hongkong (HK dolar): 1 HKD = 2,407 CZK
Čína (renminbi): 1 CNY = 2,955 CZK
Hongkong (v HKD) | Peking (v juanech) | |||
Ubytování | 18 000 - 30 000/měsíc | 2 000 - 6 000/měsíc | byt: 15 min busem do centra, 40 metrů čtverečních | |
Taxi | 20 HKD nástupní sazba + 4 HKD za kilometr (+ 5 HKD za jeden kufr + 2 HKD palivová daň) | 10 Y nástupní sazba + 2 Y za kilometr (cesta z letiště do centra vyjde na cca 90 Y) |
Metro po Pekingu: 2 Y po centru – přeplněné, ale funguje to (s plánkem v ruce ;-) | |
Jídlo | Džus, 1l | 13-20 HKD |
6 Y | |
Pivo 0,5l | 8 HKD v obchodě; 30 – 100 HKD v resturaci |
5 Y v obchodě, 20 Y v restauraci | Čínské pivo Tsingtao (Staropramen v České hospodě v Pekingu: 20 HKD | |
Ice Tea 0,5l | do 5 HKD | 10 - 15 Y | ||
Croissant | od 7 HKD |
od 3 Y | ||
Nudle | 40 HKD | do 10Y | koupené v pouliční "nudlárně" | |
Bageta | 14 - 18 HKD | 10 Y | francouzská bageta | |
Sushi | 20 - 30 HKD | 6 Y | za krabičku (v průměru) | |
2 jablka | 5 HKD | 10 Y |
15. březen (10. den; 10:05) - Krteček, Šmoulové a jejich čínský marketing
Krteček, Šmoulové a marketing
15. březen (9. den; 22:05) - Jsem zpět v Hongkongu
Cesta zpět (z Pekingu do Hongkongu) byla opět "nepovedená" ... tentokráte jsme v letadle "čekali na odlet" 2 hodiny - podrobněji se o tom rozepisuji v odpovědích na vaše dotazy - najdete je dole pod článkem - "přeskočit" tam můžete - například TUDY ;-)
Abych ale nebyl jen pesimista, odhalím trochu z interní komunikace na IHNED.cz:
Na pevnou linku jednoho z mých kolegů volala korektorna (sledují češtinu na našem webu): "Dobrý den, právě opravuji blog pana Tinla z Číny, není pan Tinl někde v redakci?" ... "Pan Tinl tady není, ten blog z Číny píše z Číny"... "Aha, tak já mu napíšu e-mail"...
14. březen (8. den; 11:45) - České tablety: Putují z Číny ... do Bulharska
Češi vyrábějí levné chytré telefony a tablety – továrnu na ně ale najdete v Shenzenu (v Číně). Levné přístroje už nicméně Čechy nelákají k nákupu a výrobky společnosti Mivvy proto putují z Číny rovnou do Bulharska. „Do Číny jsme vyrazili především kvůli nízkým nákladům na pracovní sílu. Ta sice v posledních 8 letech vzrostla na dvojnásobek, pořád se nám ale výroba v této zemi vyplatí,“ říká mi člene představenstva firmy Mivvy - Vít Roubal.
14. březen (8. den; 10:11) - Číňané utrácí miliony za „závodní holuby“
Bohatí Číňané nakupují v Evropě holubí šampióny. Za opeřence jsou ochotni zaplatit až miliony korun. V posledních letech totiž začali v Číně s holuby opět závodit. Polovina evropských holubích šampiónů se prodává do Číny. Tvrdí to belgičtí a holandští chovatelé. Při poslední lednové aukci byl dokonce jeden z holubů vydražen za historicky nejvyšší cenu - zhruba 6 milionů korun. A koupil si ho právě čínský obchodník.
Celou reportáž ČRo (přímo z Pekingu) – najdete ZDE.
14. březen (8. den; 9:23) - Rozšiřuji seznam malých firem propojujících Česko a Čínu
Po rozhovoru s velvyslancem ČR v Pekingu - Liborem Sečkou - přidávám na seznam firem úspěšně propojujících Česko a Čínu ještě další společnosti:
- Rieger-Kloss Varhany (tradiční česká technologie – unikátní produkt, který se už dokázal prosadit na několika místech v Číně – např. v katedrále XIKAI v přístavním městě Tianjin)
- TOS Varnsdorf (výroba obráběcích strojů a obecně české strojírenství má v Číně velkou tradici. Firma dokáže svůj rozvoj v Číně částečně financovat i z čínských zdrojů – díky spolupráci s čínskou firmou)
- Inco (firma působící v oblasti důlního průmyslu získala v Číně partnera, který jí vyrábí těžší součásti a sama v ČR vyrábí pak jen lehčí díly. Číňané se v tomto případě starají i o prodej a odbyt na zdejším trhu)
- Stavus Příbram (důlní a těžká technika – podepsané memorandum o společném podniku na výrobu traktorových motorů v provincii Gansu)
„Obchod České republiky s Čínou se rozvíjí velmi dynamickým tempem. V rámci regionu střední Evropy patříme z tohoto úhlu pohledu k nejsilnějším partnerům Číny,“ potvrzuje mi v rozhovoru na ambasádě v Pekingu velvyslanec Libor Sečka.
13. březen (7. den; 15:43) - Krteček dobývá Čínu !!!
Mluvil jsem přímo s manažerem exportu Dino Toys - Petrem Talandou. Krtek je v Číně znám už 30 let – občas ho tu zahlédnete v TV, prodávají se knížky (dnes ji chci zkusit sehnat). "Pokud by Krtek na čínském trhu uspěl, bude to pro firmu velmi zásadní byznys," říká mi Petr Talanda, který na červen plánuje uvedení Krtka na čínský trh.
Známá postavička tu má ale i obří podporu ambasády. Právě z toho místa vzešla dokonce původní myšlenka na Krtkovo čínské znovuzrození. Můj oblíbený hrdina proto bude i jedním z témat dalšího rozhovoru s ekonomickým radou na české ambasádě - Petrem Vávrou - na to se fakt těším.
A kolik Krtků tedy nakonec do Číny vyrazí? Dozvíte se už brzy tady na blogu a v Hospodářských novinách.
13. březen (7. den; 11:35) - Zakázané město - 9999 místností
Zakázané město, místo které proslavilo Čínu
13. březen (7. den; 10:04) Byznysová nit mezi Čínou a Českem
A dnes už se konečně dostávám k tomu, proč tu jsem. Hledám tu už několik dní nit - byznysovou nit - propojující Čínu a Česko. A jak už jsem zmínil v úvodu - velké společnosti neřeším. Škoda tu má svou továrnu a je na místním trhu velmi úspěšná.
Na své cestě jsem se ale zaměřil na daleko menší firmy, které by se ale mohly stát "vzorem" pro další české podnikatele se zájem o prosazení se na zdejším obřím trhu. Níže uvádím některé z firem, které jsem už kontaktoval a které ještě později podrobně probereme (tady na blogu a později i v Hospodářských novinách):
- Lasvit (osvětlení - luxusní hotely apod.)
- Preciosa (sklo, tento obor je obecně v Číně velmi úspěšný)
- Vinné sklepy Roztoky (vína směřující přes Hongkong do Číny)
- Mivvy (česká firma - elktronika, provozuje továrnu v Shenzenu, 14 zaměstnanců)
- D.I.C. (česká firma prodávající šperky a drahé kameny, v Shenzenu mají vlastní showroom)
- Dino Toys (vyrábějí především puzzle - snaží se prosadit na čínský trh Krtečka)
- ...
12. březen (6. den; 11:34) V Pekingu mrzne, zahřeje Zakázané město?
V Pekingu je normálně kosa!!! Je tu výrazně chladněji než v Hongkongu (odhaduji to o zhruba 5 stupňů níže), svítí tu ale konečně sluníčko, to teď v Hongkongu neznají. Do batohu ale stejně přibaluji kulicha a šálu a vyrážím směrem k Zakázanému městu… Příště budu psát převážně o něm a také o tom, o kolik je v Pekingu (oproti Hongkongu) levněji.
12. březen (6. den; 9:58) - Z ošklivého kačátka vyrostl obří Airbus A380
Dvojnásobné překvapení - i tak by šla popsat má cesta z Hongkongu do Pekingu. První !!!wow!!! proběhlo hned u přepážky na letišti… Oznámili mi, že se proletím úplně novým (3 měsíce starým) dvoupatrovým Airbusem A380 - super!!!
Airbus A380 - China Southern Airlines |
- cena letadla: 8,2 miliardy Kč |
- CSA objednali 5 letadel (už v roce 2005) |
- 506 míst k sezení (může vzrůst až na 853) |
- největší "osobní" letadlo světa |
- dolet: 15.000 kilometrů |
- rychlost: 1062 km/hod |
- moje hodnocení (během prvních minut): ***** (z pěti) |
- moje hodnocení (v momentě, kdy neletí): ** (z pěti) |
A můžu potvrdit, je to technický skvost, dokonalost sama … má jen jednu jedinou chybu - nelétá. Ten krám totiž zůstal stát na stojánce celou hodinu!!! … Personál se o nás postaral, to zas jo, zpoždění ale během více než tříhodinového letu nedohnal (ani o minutu).
Druhé !!!tentokráte Uggghhh!!! Nastalo při vyzvedávání kufrů … nerad se mýlím, ale dle mého názoru stačil můj kufr ještě odbočit někam do Vietnamu a zpět … zhruba tak dlouho jeho „vyplivnutí“ na pás (hrdě hlásící přílet z Hongkongu) trvalo.
Airbus A380, China Southern Airlines
11. březen (5. den; 11:37) - Odlétám do Pekingu, hlavně se neusmívat
Letím s China Southern Airlines ... podle místních jsou nejlepší volba. Ptám se:" V jakém slova smyslu?" Odpověď: "Jsou nejbezpečnější...". Dostat se na území pevninské Číny není ale zas tak úplně jednoduché. Začneme s vízovou povinností.
Na čínské ambasádě v Praze si musíte vyřídit turistické vízum. ZDE - najdete podrobnosti k formuláři a dalším povinnostem při podávání žádosti. Zdůrazním hlavně nutnost mít s sebou pasovou fotografii (... "Ať je na bílém pozadí a hlavně se neusmívej," psala mi Katka ještě před tím, než jsem se šel nechat vyfotit) a mějte také co nejpodrobnější časový harmonogram vašeho pobytu v Číně - crazy.
K vyřízení vaší žádosti by podle webu mělo dojít do tří dní, skutečnost je ale jiná ... osobně jsem čekal 7 dní ... při plánování s tím proto počítejte. Vízum na jeden vstup do Číny stojí 50 EUR, poplatek se platí pouze na přepážkách ČSOB, nikde jinde. Takže tak ... já mizím !!!
10. březen (4. den; 16:47) - Na Fukušimu vzpomínají i v Hongkongu
Smutné výročí japonské Fukušimy (k výbuchu v elektrárně došlo 11.3.2011 ve 14:46 japonského času) zasáhlo i Hongkong. Rok po katastrofě jsou v ulicích výstavy fotek porovnávající situaci brzy po výbuchu a nyní, místní média se pak Fukušimě věnují v maximálním možném rozsahu.
A přestože Japonci v boji s katastrofou viditelně uspěli, ne všichni jim výsledky jejich snahy věří. Okamžitě po havárii jaderné elektrárny například ze země museli odletět všichni čínští sudenti. Vláda pro ně poslal své letecké speciály, zpět do Japonska se ale zatím ani jeden z nich nevrátil. Minimálně Číňané tak zůstávají opatrní.
Hongkong je od Tokia vzdálený zhruba 4 tisíce kilometrů - obavy o zdraví tady (v HK) jsou proto bezpředmětné. A pokud máte zájem o podrobné reportáže o výročí Fukušimy (od zpravodaje přímo z Asie, v češtině) ... klikněte například - SEM.
Výročí tsunami v Japonsku: minuta ticha, květiny a modlitby po celé zemi
10. březen (4. den; 15:15) - Ještě něco pro turisty (klikem zvětšíte)
V Hongkongu je od okamžiku mého příjezdu zataženo :-( ... občas tu mrholí (jakože asi 3x za ty 4 dny) a na místní poměry je tu relativně zima (+18 C) a vlhko. Pkud se sem chystáte na weelet - s výběrem oblečení vám pomůže následující tabulka (kliknutím se dostanete na origánál).
10. březen (4. den; 11:48) - Tohle frčí ve zdejší hitparádě ...
Caro Emerald A Night Like This
10. březen (4. den; 11:16) - A zase trochu té "echt" ekonomiky (statistiky)
Takže takto vypadá obchodní výměna Hongkongu s Českem (v tis. USD):
Rok | Vývoz | Dovoz | Saldo |
1993 | 109 926 | 65 647 | 44 279 |
1997 | 66 106 | 84 265 | -18 159 |
2001 | 87 737 | 62 692 | 25 045 |
2005 | 212 273 | 201 396 | 10 877 |
2011 | 432 573 | 126 219 | 306 354 |
Hlavními vývozními hity z Česka jsou věci o kterých asi ani nevím, jak vypadají: keramické kondenzátory, odpory a jejich části, induktory, části strojů na automatické zpracování dat. Při hledání exportérů z Česka jsem ale narazil například i na skláře, vinaře, výrobce dřevěných hraček atp (tyhle věci už dokážu představit lépe ;-).
Z druhé strany (z HK do Česka) směřuje především elektronika, přístroje na zpracování dat, optické přístroje, oděvy a oděvní doplňky, také hračky a další spotřební zboží. Je ale třeba podtknout, že v drtivé většině případů se jedná o tzv. re-export ... tedy o věci, které se vyrobí někde jinde (nejčastěji v Číně) a přes Hongkong pak putují do Česka.
9. březen (3. den; 21:54) - Větší letiště = více obchodu
Branou do Asie není Hongkong, ale zdejší letiště a přístav. Oba dva klíčové dopravní uzly světa čeká v příštích letech výrazné rozšíření. Níže jsou například shrnuty ambiciozní plány pro zvýšení přepravní kapacity zdejšího mezinárodního letiště.
Hong Kong International Airport Master Plan 2030
9. březen (3. den; 19:00) - "Hongkong" ... čtěte: "Shang Gang" ... význam: "Voňavý přístav" ... ;-)
9. březen (3. den; 15:00) - Hongkong - lekce z efektivity?
Tohle město se už na první pohled tváří nesmírně efektivně. Příklad: Pro cesty po městě si můžete vybrat mezi klasickými autobusy za několik korun na kilometr a menšími mini-busy pravidelně objíždějícími své kolečko přes centrum města.
Řidič takového minibusu je placen za to, kolikrát svůj okruh stihne za den ujet. Buďte si proto jisti, že jízda s takovým polozávodním autobusem je pořádný mazec a zážitek. Dveře se ještě nezavřely a řidič už řadí „dvojku“, vedle hlavy se mu rozbliká obří digitální ukazatel rychlosti, muž na vedlejším sedadle se mezitím připásal.
Podrobnosti o autobusové dopravě v Honkongu - najdete ZDE
Místní si tu dokonce stěžovali, že "bus-závodníci" jezdí příliš rychle, panel ukazující rychlost má případným "zpomalovačům ostatních" poskytnout důkazní materiály o tom, že řidič jede příliš rychle a porušuje předpisy.Kdo by si tu ale stěžoval, když každý pospíchá?
Každopádně, usoudí-li řidič, že mu počet pasažérů za zády stačí ke slušnému výdělku a vyhodnotí-li rychlost jako prioritu, můžete na něj mávat z chodníku jak chcete, prostě nezastaví...
9. březen (3. den; 12:00) - Připadám si tu jako ve školce
Země | Muž | Žena |
Čína | 1,66 m | 1,57 m |
Česko | 1,80 m | 1,67 m |
Hongkong | 1,72 m | 1,59 m |
Indie | 1,61 m | 1,51 m |
Slovensko | 1,79 m | 1,66 m |
USA | 1,78 m | 1,63 m |
Evropanka na podpatcích (Katka) a blonďák (já) prostě nemůžou být v Hongkongu (a na pevninské Číně už vůbec) nenápadní. Se svými 183 cm tu doslova vyčnívám z davu, zkoumavé pohledy místních už si ale přestávám brát osobně.
Jen tak pro zajímavost jsem si proto vyhledal průměrné výšky lidí po celém světě. Z tabulky vyplývá, že v průměru jsme (my Češi) o zhruba 10 centimetrů vyšší, než Asiaté. Výškový rozdíl vnímám už při vstupu do jakékoliv budovy - stropy, na které hravě dosáhnu, dělají i z mé maličkosti obra.
Kompletní tabulku (wikipedia) - najdete ZDE
A dnes jsem si tak procházel pasáží směrem k Bank Street, u výprodeje nějakého holčičího harampádí se tam sešlo několik desítek místních dívek a žen. Fotka, kterou jsem pro názornost pořidil z výšky svých očí, snad nepotřebuje další komentář ... prostě "o dvě hlavy menší, no".
8. březen (2.den; 18:45) - Útržky z mého dnešního rozhovoru s generálním konzulem v Hongkongu - Jaroslavem Kantůrkem
KT: Jaké české firmy mají šanci v HK uspět?
JK: "Určitě jsou to společnosti, které podnikají v oboru ochrany životního prostředí. Prudký ekonomický rozvoj Jižní Číny přináší potřebu ochrany životního prostředí zejména v oblasti odpadového hospodářství, čištění odpadních vod, úspory elektrické energie, znečištění ovzduší a odhlučnění."
KT: Doporučil byste tedy českým firmám zvažovat HK trh?
JK: "Zcela určitě, Hongkong je pro české podniky zajímavý svým rozvinutým právním a podnikatelským prostředím, jednoduchým daňovým systémem a přímými vazbami na trh pevninské Číny."
KT: To, co říká pan generální konzul, můžu IHNED ;-) podepsat a orazítkovat. Ekologie se v Hongkongu opravdu neřeší. Vysoká vlhkost rychle ničí budovy, ulice jsou ve špičce přetížené a o tříděném odpadu si tu můžete jen nechat zdát (i to ale bude těžké vzhledem ke všudypřítomnému hluku velkoměsta). Podle místních by tu přitom poptávka alespoň po těch kontejnerech na tříděný odpad byla... Takže, páni podnikatelé, kdo z vás se toho ujme?
8. březen (2.den; 17:15) - To nej o "Hongkong economy"
• Milton Friedman označil HK za „největší světový laissez-faire experiment kapitalismu“
• nejvíc uvolněný kapitalismus na světě (po patnáct let je HK vítězem ankety Index of Economic Freedom) – prakticky nulové zásahy státu (jen import/export kontroly a podpora některých odvětví průmyslu)
• nejvíce korporátních sídel v asijsko-pacifickém regionu
• jeden ze čtyř „asijských tygrů“ - mezi lety 1961 a 97 vzrostlo tamní HDP 180krát (HDP per capita pak 87krát), teď už ale horší
• hongkongský dolar - šestá nejobchodovanější měna světa (2010)
• burza je sedmá největší na světě (tržní kapitalizace 2,3 biliony dolarů – 12/2009)
• 2009 … 22 % všech světových IPO právě zde (nejvíce na světě)
• hlavně služby (90 % HDP; průmysl 9 %; zemědělství 0,1 % HDP – hlavně kytky) - re-export (Čína-HK-svět) --- druhý nejvytíženější přístav na světě, nejvytíženější cargo-letiště
• osmé nejdražší město pro život (2010); druhé místo v hodnocení „místo, kde nejjednodušejí natartujete svůj byznys“ (za Singapurem; 2011)
7. březen (1.den; 19:30) - Odlet (Praha-Curych-Hongkong) a něco navíc
Made in China: Cesta do Hongkongu
Online rozhovor
Made in China: Cesta do Hongkongu
Hong Kong International Airport Master Plan 2030
Caro Emerald A Night Like This
Výročí tsunami v Japonsku: minuta ticha, květiny a modlitby po celé zemi
Airbus A380, China Southern Airlines
Zakázané město, místo které proslavilo Čínu
Krteček, Šmoulové a marketing
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist