16. březen (11. den; 14:55) - Jak rozjet byznys v Číně?


Nespoléhejte se ale na to, že kvůli vašemu momentálnímu nadšení pro Čínu budou níže uvedené instituce rozjíždět váš byznys zdarma za vás…

1/ Do jisté míry může poskytnout základní rámec o podmínkách na trhu apod. i samotná ambasáda v Pekingu (popř. konzulát v Hongkongu), resp.jejich ekonomická oddělení. Pár zajímavých informací najdete - například ZDE.

2/ CzechTrade – odkaz ZDE. Důležité především kvůli prvotnímu utvoření představy o zemi, ekonomických podmínkách apod.

3/ Doporučuji kontaktovat i firmy, které už na čínském trhu působí… Ve většině případů vám alespoň v základních bodech poradí (najdete je například v tomto blogu - ZDE).

4/ ZDE také najdete odkaz na konzultantské společnosti, které se podpoře českých podnikatelů v Číně dlouhodobě věnují. Jejich služby jsou zpoplatněné, pro úspěšný byznys v Číně jsou ale prakticky nepostradatelné. (Rozhovor se zástupcem některé z nich na tomto blogu ještě později doplním…)

Jsem přesvědčený o tom, že např. ambasáda dělá pro zájemce o vstup na čínský trh maximum, i jejich vstřícnost ale jistě má své meze, nezneužívejte ji a ještě než je kontaktujete, pokuste se získat maximum informací – na internetu je jich (např. přes výše uvedený web ambasády) spousta.


16. březen (11. den; 22:09) - Český pivovar v Pekingu byl před WWII


Něco málo z diskuze pod blogem ... Díky Ivane ... ;-)

V Pekingu se vařilo české pivo a vařil ho pivovarník Kára, který byl švagrem mého legionářského pradědečka, kterému tam jeho rodiče poslali lodí nevěstu, protože vyhrožoval, že si vezme Číňanku, čehož důsledkem bylo, že se tam narodila v roce 1925 naše babička :) Zpátky se vraceli vlakem přes Sibiř na sklonku třicátých let a vydrželo jim to až do smrti. Kára se do Pekingu dostal útěkem ze Saratova, kde nechal bolševikům svůj předcházející pivovar.


16. březen (11. den; 12:21) - České pivo v Pekingu? Jj, dobré…


Česká hospoda v PekinguV Pekingu existuje i „Česká hospoda“, točí v ní Staropramen, na jídelním lístku najdete řízek, smažák, bramborovou kaši, gulášovku i svíčkovou… takže určitě doporučuji navštívit.

Ceny jsou adekvátní Pekingu (stejné jako v Česku, jen v juanech ;-) … jídlo za zhruba 60 Y, pivo za 20 Y.

Hospodu najdete na adrese 39 Shenlu Jie, Chaoyang distrikt, Peking (cca 50 metrů východně od Ritan International Hotel).

Kdo ochutná české pivo, jiné už nechce, tvrdí v Pekingu - ČTĚTE ZDE


16. březen (11. den; 10:15) - Český luxus, který září v Hongkongu


Instalace osvětlení Lasvit v Ritz-Carlton hotelu v Hongkongu„Náš byznys je jako sněhová koule, neustále nabalujeme nové a nové kontakty, kontrakty, navyšujeme tržby. Poctivě budovaná síť kontaktů – to je to, co nás žene dál,“ říká mi v baru na střeše nejvyššího mrakodrapu v Hongkongu (Ritz-Carlton HK) Leon Jakimič, CEO společnosti Lasvit, která v Novém Boru vyrábí světelné instalace pro zdejší hotely i luxusní residence (včetně toho, ve kterém právě sedíme a popíjíme víno).

„Do budoucna to bude právě Čína, která požene náš byznys vzhůru, sklo a křišťál ale nebudeme nikdy vyrábět jinde, než v Česku“ doplňuje. Celý rozhovor připravuji na příští týden – najdete ho na IHNED.cz… ;-)


15. březen (10. den; 14:05) - Peking ... Líbí? Nelíbí?


Co v Pekingu funguje?

Metro, policejní aparát, tržiště, Zakázané město, taxi, Česká hospoda, Mauzoleum Mao Ce-tunga, pouštění draků v parku, Becherovka (jako dárek), večerní tancování na náměstích, rouška.

Co v Pekingu nefunguje?

Automobilová doprava, jídlo v letadle, Facebook, ohleduplnost, angličtina, důchodový systém, odhady HDP, protesty, platba eurem, propiska.


15. březen (10. den; 12:11) - Co a za kolik? Peking vs. Hongkong


Ceny závisí na tom, v jaké části města se zrovna pohybujete a nakupujete - v jakém typu supermarketu, do jak luxusní restaurace se vydáte (v případě piva apod.) - berte tyto ceny tedy jako čistě orientační. Obecně snad platí jen to, že cokoli západního je v Číně drahé...

Jen pro připomenutí:  

Hongkong (HK dolar): 1 HKD = 2,407 CZK

Čína (renminbi): 1 CNY = 2,955 CZK

    Hongkong (v HKD) Peking (v juanech)  
Ubytování   18 000 - 30 000/měsíc 2 000 - 6 000/měsíc byt: 15 min busem do centra, 40 metrů čtverečních
Taxi   20 HKD nástupní sazba + 4 HKD za kilometr (+ 5 HKD za jeden kufr + 2 HKD palivová daň) 10 Y nástupní sazba + 2 Y za kilometr (cesta z letiště do centra vyjde na cca 90 Y)
Metro po Pekingu: 2 Y po centru – přeplněné, ale funguje to (s plánkem v ruce ;-)
Jídlo Džus, 1l 13-20 HKD
6 Y  
  Pivo 0,5l 8 HKD v obchodě; 30 – 100 HKD v resturaci
5 Y v obchodě, 20 Y v restauraci Čínské pivo Tsingtao (Staropramen v České hospodě v Pekingu: 20 HKD
  Ice Tea 0,5l do 5 HKD 10 - 15 Y  
  Croissant od 7 HKD
od 3 Y  
  Nudle 40 HKD do 10Y koupené v pouliční "nudlárně"
  Bageta 14 - 18 HKD 10 Y francouzská bageta
  Sushi 20 - 30 HKD 6 Y za krabičku (v průměru)
  2 jablka 5 HKD 10 Y  

15. březen (10. den; 10:05) - Krteček, Šmoulové a jejich čínský marketing



15. březen (9. den; 22:05) - Jsem zpět v Hongkongu


Cesta zpět (z Pekingu do Hongkongu) byla opět "nepovedená" ... tentokráte jsme v letadle "čekali na odlet" 2 hodiny - podrobněji se o tom rozepisuji v odpovědích na vaše dotazy - najdete je dole pod článkem - "přeskočit" tam můžete - například TUDY ;-) 

Abych ale nebyl jen pesimista, odhalím trochu z interní komunikace na IHNED.cz:

Na pevnou linku jednoho z mých kolegů volala korektorna (sledují češtinu na našem webu): "Dobrý den, právě opravuji blog pana Tinla z Číny, není pan Tinl někde v redakci?" ... "Pan Tinl tady není, ten blog z Číny píše z Číny"... "Aha, tak já mu napíšu e-mail"...


14. březen (8. den; 11:45) - České tablety: Putují z Číny ... do Bulharska


Češi vyrábějí levné chytré telefony a tablety – továrnu na ně ale najdete v Shenzenu (v Číně). Levné přístroje už nicméně Čechy nelákají k nákupu a výrobky společnosti Mivvy proto putují z Číny rovnou do Bulharska. „Do Číny jsme vyrazili především kvůli nízkým nákladům na pracovní sílu. Ta sice v posledních 8 letech vzrostla na dvojnásobek, pořád se nám ale výroba v této zemi vyplatí,“ říká mi člene představenstva firmy Mivvy - Vít Roubal.


14. březen (8. den; 10:11) - Číňané utrácí miliony za „závodní holuby“


Bohatí Číňané nakupují v Evropě holubí šampióny. Za opeřence jsou ochotni zaplatit až miliony korun. V posledních letech totiž začali v Číně s holuby opět závodit. Polovina evropských holubích šampiónů se prodává do Číny. Tvrdí to belgičtí a holandští chovatelé. Při poslední lednové aukci byl dokonce jeden z holubů vydražen za historicky nejvyšší cenu - zhruba 6 milionů korun. A koupil si ho právě čínský obchodník. 

Celou reportáž ČRo (přímo z Pekingu) – najdete ZDE.


14. březen (8. den; 9:23) - Rozšiřuji seznam malých firem propojujících Česko a Čínu


Po rozhovoru s velvyslancem ČR v Pekingu - Liborem Sečkou - přidávám na seznam firem úspěšně propojujících Česko a Čínu ještě další společnosti:

-    Rieger-Kloss Varhany (tradiční česká technologie – unikátní produkt, který se už dokázal prosadit na několika místech v Číně – např. v katedrále XIKAI v přístavním městě Tianjin)
-    TOS Varnsdorf (výroba obráběcích strojů a obecně české strojírenství má v Číně velkou tradici. Firma dokáže svůj rozvoj v Číně částečně financovat i z čínských zdrojů – díky spolupráci s čínskou firmou)
-    Inco (firma působící v oblasti důlního průmyslu získala v Číně partnera, který jí vyrábí těžší součásti a sama v ČR vyrábí pak jen lehčí díly. Číňané se v tomto případě starají i o prodej a odbyt na zdejším trhu)
-    Stavus Příbram (důlní a těžká technika – podepsané memorandum o společném podniku na výrobu traktorových motorů v provincii Gansu)

„Obchod České republiky s Čínou se rozvíjí velmi dynamickým tempem. V rámci regionu střední Evropy patříme z tohoto úhlu pohledu k nejsilnějším partnerům Číny,“ potvrzuje mi v rozhovoru na ambasádě v Pekingu velvyslanec Libor Sečka.


13. březen (7. den; 15:43) - Krteček dobývá Čínu !!!


krtek

Mluvil jsem přímo s manažerem exportu Dino Toys - Petrem Talandou. Krtek je v Číně znám už 30 let – občas ho tu zahlédnete v TV, prodávají se knížky (dnes ji chci zkusit sehnat). "Pokud by Krtek na čínském trhu uspěl, bude to pro firmu velmi zásadní byznys," říká mi Petr Talanda, který na červen plánuje uvedení Krtka na čínský trh.

Známá postavička tu má ale i obří podporu ambasády. Právě z toho místa vzešla dokonce původní myšlenka na Krtkovo čínské znovuzrození. Můj oblíbený hrdina proto bude i jedním z témat dalšího rozhovoru s ekonomickým radou na české ambasádě - Petrem Vávrou - na to se fakt těším.

A kolik Krtků tedy nakonec do Číny vyrazí? Dozvíte se už brzy tady na blogu a v Hospodářských novinách.


13. březen (7. den; 11:35) -  Zakázané město - 9999 místností



13. březen (7. den; 10:04) Byznysová nit mezi Čínou a Českem


A dnes už se konečně dostávám k tomu, proč tu jsem. Hledám tu už několik dní nit - byznysovou nit - propojující Čínu a Česko. A jak už jsem zmínil v úvodu - velké společnosti neřeším. Škoda tu má svou továrnu a je na místním trhu velmi úspěšná.

Na své cestě jsem se ale zaměřil na daleko menší firmy, které by se ale mohly stát "vzorem" pro další české podnikatele se zájem o prosazení se na zdejším obřím trhu. Níže uvádím některé z firem, které jsem už kontaktoval a které ještě později podrobně probereme (tady na blogu a později i v Hospodářských novinách):

- Lasvit (osvětlení - luxusní hotely apod.)

- Preciosa (sklo, tento obor je obecně v Číně velmi úspěšný)

- Vinné sklepy Roztoky (vína směřující přes Hongkong do Číny)

- Mivvy (česká firma - elktronika, provozuje továrnu v Shenzenu, 14 zaměstnanců)

- D.I.C. (česká firma prodávající šperky a drahé kameny, v Shenzenu mají vlastní showroom)

- Dino Toys (vyrábějí především puzzle - snaží se prosadit na čínský trh Krtečka)

- ...


12. březen (6. den; 11:34) V Pekingu mrzne, zahřeje Zakázané město?


V Pekingu je normálně kosa!!! Je tu výrazně chladněji než v Hongkongu (odhaduji to o zhruba 5 stupňů níže), svítí tu ale konečně sluníčko, to teď v Hongkongu neznají. Do batohu ale stejně přibaluji kulicha a šálu a vyrážím směrem k Zakázanému městu… Příště budu psát převážně o něm a také o tom, o kolik je v Pekingu (oproti Hongkongu) levněji.


12. březen (6. den; 9:58) - Z ošklivého kačátka vyrostl obří Airbus A380


DSC04459

Dvojnásobné překvapení - i tak by šla popsat má cesta z Hongkongu do Pekingu. První !!!wow!!! proběhlo hned u přepážky na letišti… Oznámili mi, že se proletím úplně novým (3 měsíce starým) dvoupatrovým Airbusem A380 - super!!!

Airbus A380 - China Southern Airlines
- cena letadla: 8,2 miliardy Kč
- CSA objednali 5 letadel (už v roce 2005)
- 506 míst k sezení (může vzrůst až na 853)
- největší "osobní" letadlo světa
- dolet: 15.000 kilometrů
- rychlost: 1062 km/hod
- moje hodnocení (během prvních minut): ***** (z pěti)
- moje hodnocení (v momentě, kdy neletí): ** (z pěti)

A můžu potvrdit, je to technický skvost, dokonalost sama … má jen jednu jedinou chybu - nelétá. Ten krám totiž zůstal stát na stojánce celou hodinu!!! … Personál se o nás postaral, to zas jo, zpoždění ale během více než tříhodinového letu nedohnal (ani o minutu).

Druhé !!!tentokráte Uggghhh!!!  Nastalo při vyzvedávání kufrů … nerad se mýlím, ale dle mého názoru stačil můj kufr ještě odbočit někam do Vietnamu a zpět … zhruba tak dlouho jeho „vyplivnutí“ na pás (hrdě hlásící přílet z Hongkongu) trvalo.


11. březen (5. den; 11:37) - Odlétám do Pekingu, hlavně se neusmívat


Letím s China Southern Airlines ... podle místních jsou nejlepší volba. Ptám se:" V jakém slova smyslu?" Odpověď: "Jsou nejbezpečnější...". Dostat se na území pevninské Číny není ale zas tak úplně jednoduché. Začneme s vízovou povinností.

Na čínské ambasádě v Praze si musíte vyřídit turistické vízum. ZDE - najdete podrobnosti k formuláři a dalším povinnostem při podávání žádosti. Zdůrazním hlavně nutnost mít s sebou pasovou fotografii (... "Ať je na bílém pozadí a hlavně se neusmívej," psala mi Katka ještě před tím, než jsem se šel nechat vyfotit) a mějte také co nejpodrobnější časový harmonogram vašeho pobytu v Číně - crazy.

K vyřízení vaší žádosti by podle webu mělo dojít do tří dní, skutečnost je ale jiná ... osobně jsem čekal 7 dní ... při plánování s tím proto počítejte. Vízum na jeden vstup do Číny stojí 50 EUR, poplatek se platí pouze na přepážkách ČSOB, nikde jinde. Takže tak ... já mizím !!!


10. březen (4. den; 16:47) - Na Fukušimu vzpomínají i v Hongkongu


Smutné výročí japonské Fukušimy (k výbuchu v elektrárně došlo 11.3.2011 ve 14:46 japonského času) zasáhlo i Hongkong. Rok po katastrofě jsou v ulicích výstavy fotek porovnávající situaci brzy po výbuchu a nyní, místní média se pak Fukušimě věnují v maximálním možném rozsahu.

A přestože Japonci v boji s katastrofou viditelně uspěli, ne všichni jim výsledky jejich snahy věří. Okamžitě po havárii jaderné elektrárny například ze země museli odletět všichni čínští sudenti. Vláda pro ně poslal své letecké speciály, zpět do Japonska se ale zatím ani jeden z nich nevrátil. Minimálně Číňané tak zůstávají opatrní.

Hongkong je od Tokia vzdálený zhruba 4 tisíce kilometrů - obavy o zdraví tady (v HK) jsou proto bezpředmětné. A pokud máte zájem o podrobné reportáže o výročí Fukušimy (od zpravodaje přímo z Asie, v češtině) ... klikněte například - SEM.


10. březen (4. den; 15:15) - Ještě něco pro turisty (klikem zvětšíte)


V Hongkongu je od okamžiku mého příjezdu zataženo :-( ... občas tu mrholí (jakože asi 3x za ty 4 dny) a na místní poměry je tu relativně zima (+18 C) a vlhko. Pkud se sem chystáte na weelet - s výběrem oblečení vám pomůže následující tabulka (kliknutím se dostanete na origánál).


10. březen (4. den; 11:48) - Tohle frčí ve zdejší hitparádě ...


Caro Emerald A Night Like This


10. březen (4. den; 11:16) - A zase trochu té "echt" ekonomiky (statistiky)


Takže takto vypadá obchodní výměna Hongkongu s Českem (v tis. USD):

Rok Vývoz Dovoz Saldo
1993 109 926 65 647 44 279
1997 66 106 84 265 -18 159
2001 87 737 62 692 25 045
2005 212 273 201 396 10 877
2011 432 573 126 219 306 354

Hlavními vývozními hity z Česka jsou věci o kterých asi ani nevím, jak vypadají: keramické kondenzátory, odpory a jejich části, induktory, části strojů na automatické zpracování dat. Při hledání exportérů z Česka jsem ale narazil například i na skláře, vinaře, výrobce dřevěných hraček atp (tyhle věci už dokážu představit lépe ;-).

Z druhé strany (z HK do Česka) směřuje především elektronika, přístroje na zpracování dat, optické přístroje, oděvy a oděvní doplňky, také hračky a další spotřební zboží. Je ale třeba podtknout, že v drtivé většině případů se jedná o tzv. re-export ... tedy o věci, které se vyrobí někde jinde (nejčastěji v Číně) a přes Hongkong pak putují do Česka.


9. březen (3. den; 21:54) - Větší letiště = více obchodu


Branou do Asie není Hongkong, ale zdejší letiště a přístav. Oba dva klíčové dopravní uzly světa čeká v příštích letech výrazné rozšíření. Níže jsou například shrnuty ambiciozní plány pro zvýšení přepravní kapacity zdejšího mezinárodního letiště.

Hong Kong International Airport Master Plan 2030


9. březen (3. den; 19:00) - "Hongkong" ... čtěte: "Shang Gang" ... význam: "Voňavý přístav" ... ;-)



9. březen (3. den; 15:00) - Hongkong - lekce z efektivity?


Tohle město se už na první pohled tváří nesmírně efektivně. Příklad: Pro cesty po městě si můžete vybrat mezi klasickými autobusy za několik korun na kilometr a menšími mini-busy pravidelně objíždějícími své kolečko přes centrum města.

Řidič takového minibusu je placen za to, kolikrát svůj okruh stihne za den ujet. Buďte si proto jisti, že jízda s takovým polozávodním autobusem je pořádný mazec a zážitek. Dveře se ještě nezavřely a řidič už řadí „dvojku“, vedle hlavy se mu rozbliká obří digitální ukazatel rychlosti, muž na vedlejším sedadle se mezitím připásal.

Podrobnosti o autobusové dopravě v Honkongu - najdete ZDE

Místní si tu dokonce stěžovali, že "bus-závodníci" jezdí příliš rychle, panel ukazující rychlost má případným "zpomalovačům ostatních" poskytnout důkazní materiály o tom, že řidič jede příliš rychle a porušuje předpisy.Kdo by si tu ale stěžoval, když každý pospíchá?

Každopádně, usoudí-li řidič, že mu počet pasažérů za zády stačí ke slušnému výdělku a vyhodnotí-li rychlost jako prioritu, můžete na něj mávat z chodníku jak chcete, prostě nezastaví...

minibus II minibus I

9. březen (3. den; 12:00) - Připadám si tu jako ve školce


Země Muž Žena
Čína 1,66 m 1,57 m
Česko 1,80 m 1,67 m
Hongkong 1,72 m 1,59 m
Indie 1,61 m 1,51 m
Slovensko 1,79 m 1,66 m
USA 1,78 m 1,63 m

Evropanka na podpatcích (Katka) a blonďák (já) prostě nemůžou být v Hongkongu (a na pevninské Číně už vůbec) nenápadní. Se svými 183 cm tu doslova vyčnívám z davu, zkoumavé pohledy místních už si ale přestávám brát osobně.

Jen tak pro zajímavost jsem si proto vyhledal průměrné výšky lidí po celém světě. Z tabulky vyplývá, že v průměru jsme (my Češi) o zhruba 10 centimetrů vyšší, než Asiaté. Výškový rozdíl vnímám už při vstupu do jakékoliv budovy - stropy, na které hravě dosáhnu, dělají i z mé maličkosti obra.

Kompletní tabulku (wikipedia) - najdete ZDE

A dnes jsem si tak procházel pasáží směrem k Bank Street, u výprodeje nějakého holčičího harampádí se tam sešlo několik desítek místních dívek a žen. Fotka, kterou jsem pro názornost pořidil z výšky svých očí, snad nepotřebuje další komentář ... prostě "o dvě hlavy menší, no".

Jako v mateřské školce

8. březen (2.den; 18:45) - Útržky z mého dnešního rozhovoru s generálním konzulem v Hongkongu - Jaroslavem Kantůrkem


KT: Jaké české firmy mají šanci v HK uspět?

JK: "Určitě jsou to společnosti, které podnikají v oboru ochrany životního prostředí. Prudký ekonomický rozvoj Jižní Číny přináší potřebu ochrany životního prostředí zejména v oblasti odpadového hospodářství, čištění odpadních vod, úspory elektrické energie, znečištění ovzduší a odhlučnění."

KT: Doporučil byste tedy českým firmám zvažovat HK trh?

JK: "Zcela určitě, Hongkong je pro české podniky zajímavý svým rozvinutým právním a podnikatelským prostředím, jednoduchým daňovým systémem a přímými vazbami na trh pevninské Číny."

KT: To, co říká pan generální konzul, můžu IHNED ;-) podepsat a orazítkovat. Ekologie se v Hongkongu opravdu neřeší. Vysoká vlhkost rychle ničí budovy, ulice jsou ve špičce přetížené a o tříděném odpadu si tu můžete jen nechat zdát (i to ale bude těžké vzhledem ke všudypřítomnému hluku velkoměsta). Podle místních by tu přitom poptávka alespoň po těch kontejnerech na tříděný odpad byla... Takže, páni podnikatelé, kdo z vás se toho ujme? 


8. březen (2.den; 17:15) - To nej o "Hongkong economy"


•    Milton Friedman označil HK za „největší světový laissez-faire experiment kapitalismu“
•    nejvíc uvolněný kapitalismus na světě (po patnáct let je HK vítězem ankety Index of Economic Freedom) – prakticky nulové zásahy státu (jen import/export kontroly a podpora některých odvětví průmyslu)
•    nejvíce korporátních sídel v asijsko-pacifickém regionu
•    jeden ze čtyř „asijských tygrů“ - mezi lety 1961 a 97 vzrostlo tamní HDP 180krát (HDP per capita pak 87krát), teď už ale horší
•    hongkongský dolar - šestá nejobchodovanější měna světa (2010)
•    burza je sedmá největší na světě (tržní kapitalizace 2,3 biliony dolarů – 12/2009)
•    2009 … 22 % všech světových IPO právě zde (nejvíce na světě)
•    hlavně služby (90 % HDP; průmysl 9 %; zemědělství 0,1 % HDP – hlavně kytky) - re-export (Čína-HK-svět) --- druhý nejvytíženější přístav na světě, nejvytíženější cargo-letiště
•    osmé nejdražší město pro život (2010); druhé místo v hodnocení „místo, kde nejjednodušejí natartujete svůj byznys“ (za Singapurem; 2011)


7. březen (1.den; 19:30) - Odlet (Praha-Curych-Hongkong) a něco navíc


Neváhejte mi napsat, zeptám se v Číně za vás ...

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
České firmy v Hongkongu
Dobrý den, Váš článek je velice zajímavý, škoda, že ne delší. Jsem studentem posledního ročníku bakalářského studia a píši bakalářskou práci na téma Specifika obchodu a podnikání v Hongkongu. Vytvořil jsem dotazník zaměřený na zkušenosti českých firem s podnikáním v HK. Nemáte kontakty na některé české firmy/podnikatele podnikajících v HK, které byste mi mohl případně poskytnout? Mockrát děkuji za odpověď a pomoc. S pozdravem, David Chlebeček
Dobrý den, článek bude jistě ještě nabývat na objemu, slibuji ... ;-) každý den se snažím alepoň o 2 příspěvky ... na české firmy se zaměřím hlavně v Číně (Pekingu) - ale vlastně se jedná i o společnosti působící v HK (mající v HK administrativu atd.) ... napište mi email a pokusím se Vám v maximální možné míře pomoct ... ;-) KT
Karel Tinl
Petr z Kladna
Nazdar Karle, jak je to v Hongkongu s politikou? Kdo tam teď vlastně vládne a jak se staví k čínské centrální vládě? Btw: Už jsi tam našel nějakou díru na trhu. Máme vyvážet pivo, mlíko nebo skleničky?
Petře, díky za dotaz, stejně bych se té politice asi nevyhnul, takže: Hongkong = jedna země, dva systémy. Mají tu na Číně nezávislá prakticky všechna ministerstva – tedy až na dvě výjimky: ministerstvo obrany a ministerstvo zahraničních věcí. Komisařem (zdejším šéfem) je Donald Tsang - jeho postoj vůči Číně je velmi otevřený. Tsang je za svou pro-čínskou politiku ostatně velmi často kritizován místními obyvateli. V jednom ze zdejších plátků nedávno označili Číňany za „kobylky z vnitrozemí“ … následná politická debata vlastně ještě ze zdejších médií nevymizela. A ohledně toho piva, sežene se tu Budvar, Plzeň ... místní si ale stejně ve většině případů dají japonské "Asahi" - není špatné, asi doporučuju ochutnat ;-) ... Díky za dotaz, KT
Karel Tinl
-HK-
Já nemám dotaz - jenom chválím - je to hezky napsané, budu se těšit na pokračování. :) Kolegové z novin by se mohli učit... :)
Musím se zastat novin, blog na webu je něco jiného ... snažím se prostě jen využívat možnosti, které IHNED nabízí ... Ale i tak, díky! :-D KT
Karel Tinl
Sasa Stachanov
Dobry den. Mohl byste nejak zjednodusene popsat co tam tech 90% lidi v tech sluzbach dela? Co si pod tim predstavit? Pro me je "ekonomika sluzeb" spis symbolem upadku.
Zdravím, ony asi nejsou služby jako služby - Hongkong bude ještě nějakou dobu držet svou pozici klíčového dopravního uzlu do Asie - to asi ještě pár let potrvá ... vystavět případně centrum podobných rozměrů nejde za pár dní... Zpět ale ke službám - v případě Hongkongu jde především o: - Finanční sužby (tady má svůj mrakodrap opravdu každá velká banka (česká žádná ;-) ... asi ale nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že každá z matek našich bank tu je... Potkal jsem se tu například s vedoucí risk oddělení z Goldman Sachs, (krom toho, že to bylo zajímavé popovídání) kancelář má v 68. patře jednoho z místních super-mrakodrapů ... ten barák je opravdu nadupaný bankéři ... to mi věřte. - Cestovní ruch (o turistice ještě budu psát, nicméně v Hongkongu je více než 200 hotelů o kapacitě převyšující 60 tisíc postelí ... to vyžaduje jisté služby, typickou klientelou je tu byznysmen a ten nějakou tu péči potřebuje; a nepředpokládám, že by se to měnilo). - Obchod a logistika (Hongkong je prostě top překladištěm světa. Jen na letišti pracuje 65 tisíc lidí, v přístavu jich bude jistě také dost ... (namám u sebe teď přesnou statistiku) a jinudy do Asiie zatím cesta nevede. Díky za dotaz, KT
Karel Tinl
Zuz
No v Hongkongu jsem taky nejaky patek ztravila, ale mam trochu jine postrehy. Vyska nikdy necinila problemy a nikoho nezaujala ... co se tyce 90% sluzeb ... ono ani neni mozne nikde jinde v Hongkongu pracovat, kdyz si vezmete, ze vetsina penez je z obchodu, bankovnictvi a turismu. Hongkong nema dostatek obdelavatelne pudy, aby se sam mohl uzivit a jeho rozloha nic jineho moc neumoznuje nez sluzby :). Na co autor clanku moc nepoukazuje je rostouci korupce s nastupem Cinske "vlady" v Hongkongu. Fakt, ze Cinane z mainland sem jezdi nakupovat, protoze zde neni 10% DPH, takze je zde i pro Cinany levneji nez v Sanghaji, Pekingu apod. Predstava, ze Cina je chuda rozvojova zeme je zcela mylna. Hongkong je tak drahy, ze garsonku pod $1 milion dolaru zde ani nekoupite. Nicmene efektivita Singapuru ci Tokya je mnohem vyssi, protoze neni ovlivnena Cinskym socialistickymi zlozvyky. Otazkou zustava ... jak dlouho Hongkong bude obchodne prosperovat. Pokud se zeptate expertu na IPO ... ano, je tu velka kapitalizace, vsichni tu chteji delat placement ... ale pokud srovnate cisla za objemy obchodovani umistenych emisi ... myslim, ze je kazdemu jasne, ze IPO zde udela kazdy, ale moc se s nim obchodovat jiz nebude. Ta sama fikce existuje Praha vs Varsava ... Varsavska burza ma taky milion titulu, ale objemy obchodovani jsou nizsi nez v Praze. Secteno a podrtzeno ... Hongkong neni Cina a doufam, ze nikdy nebude ... proc tam jezdit??? Zajimava smes kultury, historie a spousta zabavy na malem prostoru, kde se domluvite anglicky okusite neco z kazdeho koutu Asie ... nicmene vykoupeno drahym ubytovanim, ale zas na druhou stranu vyvazeno levnym jidlem na ulici a pro Cechy neuveritelnymi zazitky pro shopoholiky ... napr. fronta pred Luis Vuitton v Kowloonu :) A jen pro info vizum tam Cesi nepotrebuji protoze je to SAR, takze tim neztracejte cas ... nasednete na letadlo a lette s Turkish Airlines ... jsou levnejsi a bezpecnejsi a po ceste zvladnete navstevu Istanbulu ... :) Zdravim vsechny svetem protrele cestovatele.
Diky za prispevek... a PS: Cinane do HK nejezdi jen nakupovat (nejen DPH, ale muze za to napriklad i vetsi vyber znackoveho zbozi atp), ale jezdi sem treba i rodit (velmi horke tema) ... je tezke na tak malem prostoru psat o vsem (je tu toho k videni opravdu spousta) ... Po navsteve Pekingu ale tvrdim: "Vyrazte rovnou do Ciny (i ty nakupy vyjdou v Pekingu levneji) ... a na Hong Kong staci par dnu ... ;-) ... *Jo a jeste jedna vec - nikde netvrdím, že do HK je potřeba vízum... ;-) KT
Karel Tinl
Jiri Holoubek
Zdravim, toto je vice mene info pro Davida Chlebecka, ktery se ptal na ceske firmy v HK. Ziju tady sest let, mam tu dve firmy a znam i par dalsich nasincu, kteri tady podnikaji. Pokud mate zajem o dalsi info, poslete mi email na juras.holoubek@elcom.cz. Jinak pochopitelne dekuji ihned.cz, ze se zajimaji take o dalny vychod. Moznosti a prilezitosti je tu opravdu spousta.
Díky !!! Do budoucna se pokusim tematu ... byznys: Cina-Cesko na IHNED,cz vice venovat, slibuji ;-) KT
Karel Tinl
Cina a odpad z domacnosti
Dobrý den Karle, Váš článek si mi opravdu líbí, je napsaný trochu jinak, než jsem zvklá a líbí se mi to. Mohu mít také prosbu? Píšu diplomku o odpadu z domácností a hledám rozdíly různě ve světě. Mohla bych Vás požádat třeba o fotku nějaké popelnice, nebo čehokoliv, co Vás ve spojitosti s odpadem z domácnosti napande? Co u nás není? Moc by mi to pomohlo a ráda bych Vás pak citovala. Informací o Číně je jako šafránu. Opravu moc děkuji. Výsledky bádání Vám pak ráda zašlu, jestli budete chtít. S pozdravem, Eva Mendlová
Dobrý den, díky !!! :-) Pošlete mi email ... až budu v Praze (konec příštího týdne) ... zkusíme si zavolat a něco vymyslet ... KT
Karel Tinl
Tomas Lenhart
Dobrý den, jsem nesmírně potěšen za článek tohoto charakteru, který otvírá bokem spoustu zajímavostí. Článek je pro mě obzvláště čtivý, protože doposud jsem měl možnost se do Číny dostat několikrát, nikdy však do Hong Kongu a naposledy v roce 2007, kde za tu dobu už uteklo moře času. A o Číně to platí dvojnásob. Nakousnul jste možnost informace o možnosti uplatnění a vývozu českého vína. To by bylo zřejmě velmi zajímavé pro mou osobu. Je možné od Vás získaz základní údaje o možnosti dovozu a o cenové hladině vín k dostání v Číně? Má smysl se nad tímto zamýšlet?
V tomto konkrétním případě Vás asi odkáži například na Vinné sklepy Roztoky ... vystavují na zdejších (HK) veletrzích, úspěšně vyváží třeba až do Pekingu ... jsou navíc velmi vstřícní a myslím si, že by Vám mohli poskytnout nějaké základní informace (a popřípadě i pomoct ;-) A přeji hodně úspěchů !!! (A dejte vědět, až se Vám byznys rozjede ... ;-) Díky, KT
Karel Tinl
Kristýna
Dobrý den, líbí se mi váš blog, dobře a rychle se čte. Chtěla bych se zeptat, do jaké míry a jestli tomu tak vlastně je, že lidé z Hong Kongu jsou stále vyhraněnější vůči Číňanům z vnitrozemí? Proč si myslíte, že tomu tak je? Měl jste třeba Vy osobně možnost s někým z HK o tom mluvit? Nebo je to zjevné na první pohled? Děkuju. Kristýna H.
Dobrý den, jak jsem psal v jednom z příspěvků: "Kobylky z Číny" - i tak tady říkají obyvatelé HK Cinanum z vnitrozemi. Tvrdi, ze Cinany z mainlandu poznate na prvni pohled: "Nechovaji se dostatecne civilizovane," tvrdi. Fkaticke duvody pak jsou zejmena tyto: Cinane "jezdi do HK rodit" - chteji svym detem zajistit socialni jistoty, vzdelani zdarma a ziskat pro dite HK obcanstvi (normalne je pro jeho ziskani treba žít na uzemi HK nekolik let ... tusim, ze nejak kolem 8 let) Diky za dotaz, KT
Karel Tinl
Nikola
Dobrý den, Karle, když bych se pustil do podnikání v HongKongu - co potřebuji k založení firmy a na jaký úřad bych se měl vypravit? ..a protože nějaký čas tam budu určitě bydlet, jak se pohybují ceny v pronájmech bytů? Další věcí je, jakým způsobem v HK rozjet podnikání, když tam nemám známého..? :) Díky a příjemný pobyt, Nikola
Dobrý den, omlouvám se ale tohle je téma na celý článek a na to ted neni cas :-) ... slibuji, že se pokusím něco takového (jakože manuál pro to, jak se dostat do Číny) sepsat ... ale nebude to ted v Cine ... ctete proto v nasledujicich cca 14 dnech IHNED.cz a HN - verim, ze tam odpovedi na Vase otazky naleznete. A pokud ne, napiste mi pak mail... pokusim se Vas aspon nasmerovat na spravne kontakty ... ;-) Diky !!! KT
Karel Tinl
Janek
Dobrý den, minulý týden jsem měl tu čest letět A 380 a je to opravdu zážitek. Předvším start!!! Je to zajímé čtení o HK. Máme strojírenskou firmu, která vyrábí technologie pásové výroby. Pokud nabízíte možnost, že předáte kontakty na firmy, které tam již působí, bylo by to zajímavé. HK mám v hledáčku delší dobu... Děkuji za případné info. Janek
Poslete mi do mailu, jaké "info" shanite, pokusim se Vam v maximalni mozne mire pomoct... KT
Karel Tinl
iPodpadky
je videt ze clanek psal clen iPodove generace. Jen pro upresneni, slovo podpatky je od slova Pata, nikoliv iPod (podpadky) :-)
Diky!!! Opravil jsem to ... :-) PS: iPod nevlastnim ... chyba je tedy čistě jen a jen moje blbost ... KT
Karel Tinl
Lukas
Dobry vecer z Sanghaje, z clanku nejvic zavidim A380, ja se na ni tesil na trase Shanghai-Peking, ale bohuzel nejak nevysla :) To cinske silenstvi s China Southern nechapu, nejak mezi Air China Souther a Eastern nejak rozdil nevidim :) Jen bych se trochu "zastal" Ciny, s tim neusmivanim bych to zase tak neprehanel a termin vydani viz reknou vzdy pri podani zadosti, nakonec jde pozadat i o expres. Dalsi variantou je vyrazit nejdriv do HK a vyridit si viza tam. S tim pohledem na cizince mi HK prijde jako tady v Hongkongu, bila tvar je vsedni, takze spis cuci hlavne vesnicani. Jestli planujete vylet na zed, doporucuju cast Huanghua (alespon v dobe kdy jsem jeste v Pekingu studoval) zed rozbita, zakaz vstupu, ale vetsinu nikdo nehlida a stoji to za to.
Moc diky za Vase nazory a postrehy !!! PS: Dovolim si male doplneni k tomu letu Hongkong - Peking ... Pri zpatecni ceste bylo zpozdeni dokonce dvouhodinove !!! ... nemyslim si, ze by za jejich zpozdeni byl jen silny provoz ... mozne duvody (dle meho nazoru, oficialne se mi nepodarilo zjistit): 1/ Stale se na tyto aerolinky pohlizi jako na nizkonakladove a take se podle toho tak k nim chovaji (davaji prednost na odletu vetsim spolecnostem) 2/ A380 vyzaduje "vice casu na kontrolu", uplne jiny (dvoupatrovy) HUB pro nastup cestujicich ... je to preci jen nove letadlo... 3/ Airbusy A380 spolecnosti China Southern Airlines letaji z Terminalu 2 ("stare letiste") ... muze to mit vliv? KT
Karel Tinl
zdenek
Ahoj, s chutí jsem si přečetl Tvůj článek. Má šťávu a málo omáčky. Máme modelárnu a s bráchou jsme konečne dotáhli technologii výroby broušených skleněných šperků tam kam jsme chtěli a podle prvních reakcí v Čechách na první vyrobené kusy to vypadá, že se to líbí. Chtěli bysme rozjet business v Číně. Chceme se prosadit odsdola. Pomůžeš nám ? Určitě by z toho byla provize, dle obratu. Díky za reakci a s pozdravem Zdeněk Šaur S&S Glass
Ahoj, sklene sperky (originaly?napodobeniny? :-) tu jsou k videni na kazdem trzisti, ve specialnich obchodech, ... - pokud ale bude Tvůj produkt jiny, jedinecny, zajimavy (Cinanka /z vnitrozemi/ to ma proste tak, ze ten "sperk" musi byt videt a musi se na ní lesknout a zářit ... potrebuje na nej preci ulovit toho nejbohasiho a nejlepsiho chlapa ... ;-) Pokud navic dokazes k tomu vsemu pridat i nejaky zajimavy marketing (coz tu bohuzel mnoho ceskych firem - zde pusobicich - podcenuje, pak tu muzes mit i se sklenenym sperkem uspech (ceske sklo tu ma dost dobre jmeno) ... Napis mi mail na karel.tinl@ihned.cz ... pokusím se Ti pomoct, jak nejlépe dovedu ... ;-) Jo, a diky za pozitivni ohlas na clanek ... ;-) KT
Karel Tinl
David Jaks
Dobry den,Pane Tinl, z Vaseho clanuk primo kape, ze jste si do HK udelal na Katkou takovy prima vylet a aby z nej byl alespon nejaky vystup pred nadrizenymi, tak jste prepapouskoval par obecnych vet cs. konzula v HK. Typicka povrchnost cs. "novinare".....zejmena Vase informace, ze "...jen tak pro zajímavost jsem si proto vyhledal průměrné výšky lidí po celém světě. Z tabulky vyplývá, že v průměru jsme (my Češi) o zhruba 10 centimetrů vyšší, než Asiaté...." je skutecne veledulezita.....Hruza. Ocividne Vas Asia bavi jako turistu, ale zdejsi ekonomice naprosto narozumite. Tak tedy hodne stesti, David Jaks david.jaks@yahoo.com
Dobrý den, To nejlepší z rozhovorů (s lidmi se kterými jsem se v Číně a HK potkal) si nechávám na speciální články (do novin a na web) ... tenhle blog je má (do budoucna) upoutat, otevřít témata, nic víc... A nezlobte se prosím, ale na svůj blog píšu své názory a postřehy a ne názory někoho jiného... To se tak prostě někdy stane.... Hezký den a díky, že jste si našel čas mi napsat !!! KT
Karel Tinl

Hong Kong International Airport Master Plan 2030

Caro Emerald A Night Like This

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist