Trnitá cesta po osamostatnění

Vznik Indické republiky a odchod Britů v roce 1947 provázely záplavy euforie, naděje, radosti a vize Indie jako moderního státu se stejnými možnostmi pro všechny. Prvním ministerským předsedou nezávislé Indie byl v roce 1947 zvolen Džaváharlál Néhrú, který se udržel u moci celých 17 let. Právě on v předvečer vyhlášení nezávislosti promlouval k národu a předesílal jako své cíle především konec chudoby, netolerance, odstranění sociálních nerovností a stejné možnosti pro všechny. Ovšem ve většině těchto bodů Néhrú se svou socialistickou politikou hořce neuspěl. Přesto jej jeho dcera, Indira Gándhíová, velmi pečlivě kopírovala a způsobila ještě větší prohlubování bídy. Po její smrti nastoupil na post premiéra syn Rádžív, ale ani on nedokázal kvůli svým prakticky nulovým zkušenostem s politikou otevřít indickou náruč globálnímu trhu a soukromým podnikatelům.

Ekonomické „revoluci“ pomohla tragédie

Indie se tak skutečných ekonomických reforem dočkala až v roce 1991, tedy po uplynutí 44 let od svého vzniku. Stejně jako Maova revoluce v Číně v roce 1949, která nepředčila svou důležitostí ekonomické reformy, jež přišly až v 70. letech s pomocí Deng Xiaopinga, tak ani Néhrúovy politické kroky z roku 1947 neměly pro Indii tak zlomový význam jako rok 1991 a jméno Narasimha Ráo.

V květnu roku 1991 byl na Rádžíva Gándhího, tehdejšího ministerského předsedu Indie, spáchán atentát. Zemřel v náručí ozbrojené mladé ženy, která se opásala výbušninami. Tato jeho náhlá smrt získala Indickému národnímu kongresu vlny sympatie a spolu s nimi vítězství hned v následujících volbách. A právě tehdy přišel čas nového premiéra. Kongres zvolil do čela strany nenápadného a nikomu nepřekážejícího, sedmdesátiletého tichého Narasimha Ráa. Ráo měl tehdy za sebou spoustu let ve vrcholové politice a chystal se do penze. Nikdo od něj neočekával, že odstartuje doslova největší revoluci v Indii od roku 1947.

Narasimha Ráo si však dobře uvědomoval, že krize, v níž se Indie zmítá, si vyžaduje zcela zásadní změny. Věděl ale také, že ze všeho nejdříve potřebuje Indie schopného ministra financí. Nevěřil politikům v roli ekonomů, a proto se obrátil na zdrženlivého a na Cambridgi vystudovaného ekonoma Manmohan Singha, guvernéra Rezervní banky Indie a nyní indického premiéra, který ve spolupráci s tehdejším ministrem obchodu zahájil komplexní obchodní reformu. Jejím cílem bylo odstranit největší brzdu zahraničního obchodu v podobě daní a cel uvalovaných na veškerý import do země, jejichž zrušení by vyřadilo z celého procesu byrokraty a eliminovalo měsíční zpoždění dodávek zboží a všudypřítomné různé obstrukce.

Indie se otevírá světu

Po první dva roky byl vývoj reforem velmi nadějný. Fiskální deficit centrální vlády poklesl stejně jako inflace a devizové rezervy vzrostly. Díky reformám byly zrušeny veškeré licence uvalované na velké průmyslové domy, které měly bránit monopolismu a měly také podporovat pohyb kapitálu. Ve skutečnosti však udělení takových licencí s sebou přinášelo nekonečné a složité kontroly, které jen překážely dalšímu rozmachu těchto domů a jejich budoucím investicím. Zcela dramatickou změnou prošel veřejný sektor. Oblasti jako bankovnictví, energetika, telekomunikace či obchod s ropou a letecký průmysl, kterým dříve kraloval monopol státu, se staly doménou soukromého sektoru. Reformy prakticky otevřely zemi zahraničním investorům, zrušily nekonečné kontroly veškerého importu do země a dovoz surovin, součástek a kapitálu byl náhle mimo omezení.

K dokonalosti ale schází mnoho

Především díky značné korupci a byrokracii však výše zmíněné ekonomické reformy nebyly tak efektivní, jak by být mohly a některé z nich ještě stále čekají na dotažení. Veřejný sektor se doposud nedočkal úplné privatizace, a tak stále zůstává trnem v patě indické ekonomiky. Mezi největší brzdy rozvoje a zároveň oblasti doposud nevyužitých příležitostí i nadále patří školství, zdravotnictví a zaostalá dopravní infrastruktura. Další výzvy představuje otázka vnitřní bezpečnosti, jelikož země byla v minulých letech sužována četnými bombovými útoky z řad muslimských teroristických skupin, a rovněž vysoký podíl chudých obyvatel, kteří žijí v neuvěřitelných podmínkách a chybí jim i ty nejzákladnější hygienické návyky.

Přes všechny překážky však ekonomická síla Indie v posledních letech neustále rostla, a to i v době hospodářské krize. Vláda si ale uvědomuje, že řada nevyřešených problémů ekonomiku výrazně oslabuje a je třeba činit aktivní kroky k tomu, aby byl tento nadmíru pozitivní trend zachován. Indii navíc letos v létě čekají prezidentské volby a za účelem budoucího udržení či případného posílení ekonomického růstu se snaží budovat dobré vztahy se svými partnery jak na obchodní, tak i politické úrovni s cílem snáze proniknout na západní trhy, které pro ni budou do budoucna neméně důležité.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist