O Schlecker projevila zájem i Penta. Po nahlédnutí do účetnictví od svého záměru ale upustila...

Chtěl bych uvést na pravou míru některé informace v tisku. Penta měla zájem o Schlecker celoevropsky. My jen o českou část. Schlecker v Německu je v insolvenčním řízení a byl v trochu jiné situaci než česká pobočka. Český Schlecker nebyl ve ztrátě, nicméně problémům se také nevyhnul.

V médiích se objevila informace, že ne všechny věci o vaší akvizici jste věděli dopředu. Některé důležité informace jste měli dostat až po podpisu - o co přesně šlo?

Jakákoliv podobná akvizice je vždy vstupem na tenký led. Nikdy nevíte do detailů, co kupujete. Svou roli hraje samozřejmě míra a hloubka informací, které získáte, ale také čas. V určitém momentu jsme se museli již rozhodnout. Pro nás byl tento obchod atraktivní a rozhodli jsme se do něj jít.

Jak dlouho jste se rozhodovali?

Řádově to byly měsíce.

To nebyla krátká doba...

I kdyby byla delší nebo kratší... Některé informace měl prodávající připravené a byly dostupné. Mohli jsme se k nim dostat relativně jednoduše. Některé další, podrobnější, neměl k dispozici.

Můžete být konkrétnější?

Například detailní provozně-technické informace.

Tedy?

V průběhu jednání se běžně dozvíte, jaké má druhá strana dodavatele, jaké s nimi dělá obraty, ale již se nedozvíte tato čísla u jednotlivých prodejen. A to jsou informace, které jsou důležité pro rozhodnutí, co s danou konkrétní prodejnou uděláte.

Takže tyto informace se dozvídáte postupně a až nyní?

Ano.

Součástí akvizice českého Schleckeru je jen prodejní síť, nebo také know-how?

Koupili jsme celou firmu, respektive její akcie. To znamená včetně lidí, logistiky, prodejen...

Když Schlecker v ČR začínal, měl stanovenou určitou metu, kolik prodejen by měla jeho síť čítat. Té ani zdaleka nedosáhl. Budete nějak pokračovat v otvírání nových obchodů?

V tuto chvíli se Schlecker stává součástí p. k. Solvent a vize naší společnosti je vybudovat na trhu síť drogerií, které budou poskytovat službu každému v České republice. Zejména se snažíme budovat dostupnost. Dnes zastřešujeme přes 700 Teta prodejen a se Schleckerem nám přibude dalších 143, tím se dostupnost razantně zvýší.

Schlecker provozoval i několik lékáren. Ty jsou také součástí koupě?

Ano. Byly provozovány akciovou společností, tedy jsme je také převzali.

Takže vlastně nyní vstupujete do zcela nového segmentu.

Dá se to tak říct.

Kupovali jste Schlecker i kvůli těmto lékárnám?

Primárně nám šlo o zmíněných 143 drogerií.

Budete potenciál lékáren dále rozvíjet?

V tuto chvíli vyhodnocujeme, co pro nás tyto lékárny znamenají.

Necháte si je?

Ty, co jsme koupili, si určitě necháme. Spíše je otázkou, nakolik budeme chtít dále tento byznys rozvíjet.

Nyní budete vedle sebe provozovat dva formáty - Schlecker a Teta drogerie. Dojde k nějaké optimalizaci? Jaký bude vlastně rozdíl mezi těmito formáty?

Rozdíl je daný povahou prodejen. Koupili jsme je z důvodu jejich umístění. Kombinace Teta drogerií a Schleckeru je komplementární. Tam, kde je víc Schlecker, je méně Teta a naopak. To je asi to základní, co vám o tom nyní mohou říci. To, jak budou tyto dva formáty fungovat vedle sebe, právě řešíme.

S novými prodejnami se upevnilo i vaše postavení a trhu. Budete nějak otevírat smlouvy s dodavateli, jednat o nových podmínkách?

Smlouvy jsou již dnes uzavřeny. Budou probíhat samozřejmě roční jednání, během kterých budeme s dodavateli vyjednávat tak, jak standardně vyjednáváme.

A Schlecker? Bude mít do dalších jednání své stávající dodavatele?

Právě kvůli tomu, že v tuto chvíli nemáme ještě detailní informace, tak se k tomu nemohu vyjádřit. Nevím přesně, do jaké míry dochází k překryvu s našimi stávajícími dodavateli. Takže Schlecker bude nyní fungovat i nadále tak, jak funguje, a to do té doby, než budeme mít přesnější data a budeme moci tyto procesy optimalizovat.

Jsou již v tuto chvíli známé některé prodejny, které zavřete?

Na tuto informaci je příliš brzo. Nyní probíhá analýza, která určí, co je pro danou prodejnu nejlepší.

Ani když je nebudeme jmenovat?

Ne. Nechceme prodejny zavírat.

Ani prodejny, které mají problémy pokrýt své náklady?

Ty prodejny fungují v určitém prostředí, mají svou značku, sortiment, zákazníky. Pokud je některá z nich ztrátová, má na to vliv spoustu parametrů. A ty jsme schopni ovlivnit.

Jak například?

Třeba výší nájmu. Pokud je nájem neúměrně vysoký a sráží prodejnu do ztráty, musí se vyjednat lepší podmínky.

Takže půjdete cestou úspor?

To jsem jmenoval jen jeden příklad. Dalším příkladem je věrnostní program, stačí jej používat efektivně a dovést do prodejny další zákazníky. Může se přizpůsobit sortiment dané lokalitě - třeba stávající prodejna nabízí sortiment, který tam vůbec neměl být. Rozhodně jsme nekupovali síť drogerií proto, abychom ji zavírali.

Zavírat tedy nebudete a také jste říkal, že se prodejny Schlecker s drogeriemi Teta navzájem doplňují. Co ale v případech, kdy jsou na jednom místě nebo blízko sebe obě prodejny?

Věříme tomu, že to, co je dnes schopna nabídnout prodejna ve formátu typu Schlecker, je určeno jiným zákazníkům, než má Teta drogerie. Když se podíváte, jaká je skladba sortimentu drogerií Teta, zjistíte, že mnohdy zejména v menších městech slouží i jako prodejna technického sortimentu nebo domácích potřeb. Nevidím důvod, proč by oba formáty nemohly fungovat vedle sebe. Vnímáme to jako víceformátovou strategii, se kterou na ten trh jdeme.

Z těch 143 prodejen, které jste nyní získali, si všechny necháte jako vlastní, nebo je budete nabízet k franšíze?

Koupili jsme je a jsou naše vlastní. Je pro nás stejně důležité mít vlastní prodejny jako mít i franšízové, takže i v tomto směru zvažujeme nějaké možnosti. Navíc, jak jsem se již zmínil, nemáme dostatek informací k tomu, abychom vyhodnotili efektivitu jednotlivých prodejen.

Jak to bude s českým managementem Schleckeru?

Všichni z managementu zůstávají na svém místě. Hned po zveřejnění informací o akvizici jsme komunikovali otevřeně se stávajícím managementem. Firma poběží zatím dál jako doposud.

A kdo má v p. k. Solvent na starosti integraci?

Tak to jsem já. A vlastně téměř všechny otázky, na které se mě dnes ptáte a které mám tady před sebou na papíře, řeším v rámci tohoto projektu. Kdybych na ně všechny znal již nyní odpověď, tak si výskám.

Schlecker docela v tichosti v nedávné době změnil v Německu logo. U nás jej zatím nestihl aplikovat. Jak to vlastně bude s názvem Schlecker u nás?

Logo Schlecker musí do konce roku zmizet ze všech 143 drogerií. Takové jsou podmínky kupní smlouvy. Pro nás není otázkou, co dál se jménem Schlecker, my jej dáme pryč.

Místo Schleckeru bude Teta, nebo nějaký nový název?

Na tom nyní pracujeme.

Pracujete nad novým názvem?

V tuto chvíli je variant řešení hodně.

Řekl jste ale, že budete i v budoucnu držet oba formáty, a to s rozdílným zacílením i skladbou sortimentu. Lze tedy očekávat, že i jméno nových drogerií bude jiné než Teta.

Je to možné.

Co další marketingové aktivity? Například letáky...

To opět souvisí s těmi formáty. Nejdříve musíme vědět, pod jakým jménem budeme drogerie provozovat. Od tohoto se odvíjí potom další aktivity.

Do kdy jste si stanovili, že musíte nové jméno vymyslet?

Můžete to vzít odzadu. Samozřejmě, že nebudeme dělat přeznačení o Vánocích. Navíc je prodejen přes 140, což není málo... Musíme začít brzo.

To znamená?

Řekl bych, že to bude za chvíli.

Můžete být konkrétnější?

Během června to budeme muset vyřešit.

Myslíte, že budete muset investovat do vybavení těchto prodejen?

Investovat určitě budeme.

Do čeho konkrétně?

To vám zatím bohužel nemohu sdělit.

Ani nemůžete naznačit?

Chceme zajistit spotřebitelům lepší servis, než měli.

P. k. Solvent nemá v současné době reklamní agenturu. Společně se změnami, které nastaly, neuvažujete o spolupráci s nějakou agenturou?

V minulosti jsme spolupracovali s Ogilvy, ale reklamní kampaň není v tuto chvíli to, co řešíme.

Ani na nové jméno nebo logo jste ještě nedali žádné zadání?

V tuto chvíli nejsou marketingové aktivity klíčové. Řešíme cestu, kterou se vydat, kam budeme oba formáty směrovat. Až tohle vyřešíme, dostane se na řadu logo nebo reklama.

Dobře, pojďme tedy zpět ke strategii formátů. Čím se budou lišit cílové skupiny nakupujících?

To je právě to, na čem nyní pracujeme. Samozřejmě, že víme, že Schlecker má větší zastoupení ve větších městech, má větší prodejny, může kvůli tomu dělat na prodejní ploše více věcí... Větší města znamenají větší příjem. Na druhou stranu také větší mobilitu a větší konkurenci. S tím vším musíme pracovat. Ale jak to udělat, aby to mělo maximální efekt na výkonnost celé sítě, na to vám dnes neodpovím.

Jak se liší prodejní plocha obou formátů?

Prodejní plochy drogerií Teta dosahují většinou velikosti 80-120 m2. Ale také máme několik prodejen, které dosahují až 300 m2. Schlecker má průměr kolem 250 m2.

Uvažujete třeba o rozšíření sortimentu o potraviny jako u dm drogerie?

Nevidíme to jako něco nezbytného pro prodejny drogerií. Zdravé potraviny jsou jedna z cest, a jestli to někomu funguje... Rozhodně nechceme nikoho kopírovat, naopak chceme vytvořit propozici, která bude unikátní. Stejně jako se to povedlo Teta drogeriím. Máme velmi úspěšný formát pro menší města. A nyní stojíme před rozhodnutím, jak nastavit formát pro větší osídlení.

V současné době probíhá audit Schleckeru. Kdy budete vědět výsledky?

Informace dostáváme postupně. V kupní smlouvě je definováno, že je musíme dostat. V momentě, kdy budou všechny, nabývá transakce na účinnosti.

Zkusme trochu čtenářům osvětlit strukturu společnosti p. k. Solvent.

P. k. Solvent provozuje velkoobchod s dvěma distribučními centry a má dceřinou společnost Family drogerie, která provozuje vlastní prodejny. Těch je 210. Dalších 300 Teta drogerií jsou franšízové prodejny, které jsou napojeny na náš informační systém, jenž umožňuje automatizaci objednávek. Dalších 200 prodejen Teta není na tento systém napojeno a jsou provozovány ve volnější franšíze, ale používají naši značku Teta drogerie a její leták. Tak jako máme firmu Family drogerie, která provozuje vlastní prodejny, budeme mít nyní akciovou společnost Schlecker, která bude provozovat stávající drogerie Schlecker.

Jak vypadá růst počtu vašich prodejen v čase?

Zhruba před pěti šesti lety probíhala akvizice nových prodejen docela rychlým tempem. Bylo to spojeno s nabídkou nového franšízového produktu, který byl podpořen i televizní reklamou. Nárůst se pohyboval v desítkách ročně. V posledních letech jsou i díky nasycenosti trhu nárůsty daleko menší. Právě proto byla pro nás atraktivní možnost koupit řetězec. Dává nám to příležitost rychle navýšit počet prodejních míst.

V počtu prodejen jste byli a zůstáváte jedničkou na českém trhu. Jak to bude s tržbami po akvizici nových prodejen?

Předpokládáme, že tržby, které měl Schlecker, udržíme i do budoucna. Tudíž bychom se měli dostat zhruba na 20% podíl na drogistickém trhu v ČR.

DAVID SEIBERT:
"Do nových prodejen budeme určitě investovat."

"LOGO
Schlecker musí do konce roku zmizet ze všech 143 drogerií. Takové jsou podmínky kupní smlouvy," říká David Seibert a dodává, že případný nový název by měl být znám v létě.

Radana Čechová