Důraz na procesy, postupy a pravidla, souhrnně formality, je typický především pro veřejné organizace. Dodržování stanovených postupů zde slouží jako záruka „správnosti“ a nestrannosti; stát většinou ani nemůže postupovat jinak. Je však i důvodem, proč se tyto organizace jen obtížně vyrovnávají s potřebou změn a nedokážou si poradit s případy, které jejich postupy nepředvídaly. Zaujetí předepsanými postupy se v nich však zpravidla stává i živnou půdou plýtvání, alibismu a nevstřícnosti. Vyhodili jsme stovky milionů za nepotřebné nákupy? Z pohledu zákona se nic nestalo, protože všechny postupy byly dodrženy.
Vášni pro procesy občas propadají i velké podniky. Přispívá k ní instinktivní sklon hledat černobílá řešení, podporují ji školy, odborné příručky i manažerští poradci. Jednoznačná či jednoduchá řešení však možná fungují v prezentacích, ne však ve skutečném světě. Ten je nejen komplikovaný, ale i proměnlivý. Zaujetí pro předepsané či univerzální
procesy lze tak většinou chápat jako prvý ze symptomů svědčících o blížící se ztrátě výkonnosti nebo ještě vážnějších problémech organizace.
V reálném světě dosahují úspěchu především ti, kteří se nebrání pružnosti a kompromisům. Dokážou se vypořádat se situacemi, které jsou nepředvídatelné a nejisté, postupují pružně a s ohledem na okolnosti a neztrácejí přitom smysl pro konečné cíle či priority. Vědí, že jen málo koncepcí dokáže dlouhodobě přežít ve své původní podobě a že zcela standardizované obchodní postupy nemohou přinášet trvalé výsledky.
Na složité otázky většinou neexistují jednoznačné odpovědi: produkty většinou nejsou zcela bezvadné, zákazníci zcela věrní či solventní, obchodní partneři úplně poctiví, zaměstnanci plně odpovědní a trhy zcela předvídatelné. Většina
obchodních předpovědí delších než rok má proto jen omezenou cenu. Jde-li nám především o výsledky, je třeba radost z jasných postupů většinou obětovat: to, co se dlouhodobě vyplácí, je spíše schopnost tolerovat určitou nejistotu. Cesta k úspěchu obvykle nevede přes velká vítězství, ale spíše řadu drobných zlepšení a poučení se z mnoha chyb.
Nechceme tím pochopitelně říci, že by se management neměl opírat o žádná pravidla. Měl by si však udržet pružnost a vyvarovat se sklonu spoléhat na předem připravená a jednoznačná řešení a postupy. Důležitější než standardizované procesy je zaměření na výsledky a úsilí jich (pochopitelně v mezích zákona) dosáhnout.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist