Tak jako je naivní si myslet, že za Vás někdo bude pracovat, je i naivní si myslet, že Vám někdo za Vás najde práci. Přesto si však jinak soudní lidé myslí, že jim headhunteři najdou práci, aby pak zklamaně na svých sociálních sítích na ně dštili oheň a síru. To samé platí o jakýchsi geniálních serverech, na kterých, když se zaregistrujete, tak o Vás pak ví všichni lovci lidí světa, včetně snad těch jihoamerických.

Sedí proti mně čerstvě vyhozený exekutivec, statutár, který nikdy z ničím nepotřeboval pomoci, nikdy si nenechal poradit, všechno věděl nejlíp, ale teď najednou neví, co má dělat. Jeho zaměstnavatel usoudil, že jeho jasnovidné ředitelování není třeba a on dostal padáka. Teď čeká, že mu dám zázračnou radu (neustále mi argumentuje, že ji určitě musím mít, když hledám lidi), jak se zdá, tak si myslí, že mu úmyslně odmítám vydat některé z těch zázračných pracovních míst, která mám zcela jistě ve své skříni. Čím více tlačí na pilu, tím je agresívnější, nakonec odchází div ne s pláčem a cedí mezi zuby něco o tom, jaká to byla ztráta času, což jsem mu říkal již na začátku, když ze mě schůzku vyžebral.

Jak by to měl člověk tedy dělat, aby uspěl? Začít se připravovat na hledání ještě v době, kdy je úspěšný a všemi obletovaný a kdy se s ním chce každý kamarádit a být za dobře. Prvně by si měl pořídit dobrý profil na LinkedIn, dnes prý třináctém největším webu světa, kde má profil více než 4.500 generálních ředitelů sídlících v Česku. Ten profil by měl být napsaný tak, aby bylo zřejmé, co člověk dělal, kolik lidí vedl, za co odpovídal, co dokázal a co vlastně umí. To samé samozřejně platí i o jeho životopise.

Divili byste se, kolik ředitelů není schopno na pohovoru říci skoro nic o těchto parametrech, které jsou důležité pro každého lovce lidí, a tím i jeho zákazníka. Někdy to opravdu trvá hodinu, než dostanete z toho člověka alespoň nějakou představu o tom, co vlastně umí. Na nevinnou otázku: „Proč by Vás měl někdo chtít zaměstnat?“ často nedají dohromady kloudnou odpověď. „Protože hledám práci“, je opravdu pitomá odpověď, bohužel více než častá. Samozřejmě, že Vás takřka každý zavalí tím, jak motivoval lidi, vedl týmy, stanovoval KPI. A když se zeptáte na detaily, tak uvidíte, že ten člověk o tom nikdy moc nepřemýšlel. Já fakt nevím, co dělá Regional IW2 Manager v divizi Q2. Těžko si lze představit, že by Petra Kvitová zapomněla na to, že vyhrála Wimbledon, mějte to prosím na paměti, až budete tápavě dolovat ze své mysli své pracovní úspěchy. Nedáte-li to dohromady, tak ani Váš profil na LinkedIn či Facebooku nebude stát za nic. Zapojte svou představivost a kreativitu.

Teď mi ale vpálíte, že existují super nástroje, které v zásadě popírají, co jsem řekl, že se stačí zapsat například na Bluesteps.com a máte vyhráno. Jenže nemáte. Zapíšete-li se tam hloupě, tak Vám to stejně k ničemu nebude a hlavně bych neztrácel čas s 309 000 stránkou světa a už bych asi vůbec nepřemýšlel o BestHeads.com, před kterými stojí více než jeden a půl miliónu jiných stránek. Je jasné, že před vlastníky těchto databází stojí obrovská spousta práce, aby se dostali do nějakých racionálních poloh. A hlavně, tak jako platí, že slečna, za kterou všichni pálí si nemusí dávat záznam na seznamku, tak ani pro headhuntery takoví kandidáti nejsou moc zajímaví, protože tím de facto říkáte, že Vás, na rozdíl od té slečny, nikdo nechce.

Jak tedy být sexy pro lovce a zaměstnavatele? Ten profil je důležitý, ale sám o sobě nestačí. Ten profil je něco jako být dobře umyt, ostříhán, oblečen. Aby se na první pohled poznalo, jestli jste basketbalista nebo kajakář. K tomu musíte být „vidět“. Píšete chytré blogy, články do novin na témata, která lidi zajímají, mluvíte na odborných konferencích, píšete knížky, ze kterých se studenti učí na vysokých školách a ve Vaší branži je to považováno za standard. Učastníte se přednášek, seminářů. A teď pozor, není až tak důležité, kolik lidí znáte Vy, ale kolik lidí zná Vás.

Prostě buďte vidět, pomáhejte lidem, budujte si svou síť kontaktů, která Vás v případě, že dostanete padáka podrží. Že nevíte jak? Začněte kdekoliv, napříkalad tím, že si uděláte plán, co do kdy uděláte, ale celou dobu mějte na paměti, že jediný člověk, který Vám může najít dobrou práci, jste Vy sám. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist