Jako všude jinde na světě, i v Číně znají sportovní fanoušci fotbalová jména Nedvěd, Poborský a Čech, i když se v čínštině vyslovují i píší poněkud jinak. Intelektuálně zdatní znají Kunderu, Hrabala, Lustiga, ale i Havla. Za posledních 30 let znají všechny generace dětí českého Krtečka, čínsky Jenš'-u. Který český produkt je ale v Číně skutečným hitem? V zemi, kde se vyrábí a hlavně kopíruje úplně všechno, je stále nejžádanějším českým artiklem český křišťál. Skomírající české sklárny by mohly najít spasitele v Číně.
Čínské kamarádce jsem se nejvíce zavděčila malou broušenou vázičkou, kterou jsem jí věnovala jako svatební dar. Jednoznačně jsem tak zvítězila v nevyhlášené soutěži o nejlepší dárek. Nejenže mnoho svatebních hostů zaujal, dokonce se dožadovali, abych jim za úplatu přivezla podobné zboží při své cestě z rodné země. Nakonec padly i návrhy, abych s podobným zbožím začala obchodovat – jak jinak než na černém trhu.
Co se v Česku daří? V čem se život v ČR zlepšuje? Na co mohou být Češi pyšní? Co na Česku obdivují ve světě? V seriálu na názorových stránkách HN Dialog najdete v dalších dnech texty cizinců žijících v Česku a Čechů žijících ve světě, kteří srovnávají život ve dvou zemích.
Michal Lamprecht, žije ve Slovinsku: Národní hrdost? A co to vlastně je?
Marie Mollee, žije v Nizozemsku: Český duch je symbolem nepoddajnosti a vynalézavosti
Kateřina Stašková, žije v Norsku: Na co mohou být Češi hrdí
Andreas Pieralli, italský novinář žijící v Česku: Sečtělí, organizovaní, racionální. Proč mají Češi můj respekt
Štěpánka Kotrlá, žije v Belgii: Studánka Češství
Jen v loňském roce nakoupili čínští spotřebitelé české sklo v hodnotě téměř 5 milionů amerických dolarů a české šperky a bižuterii za 200.000 dolarů. Na čínském trhu momentálně působí především firmy Crystalex, Egermann, Halama, Preciosa a Rückel, které dodávají cenově dostupné produkty. Vedle nich se skvěle uchytil i Lasvit, který dodává do Číny hlavně křišťálové lustry, světelné instalace, dekorace a osvětlení hal a salonků špičkových hotelů a restaurací. Co zakázka, to milionová položka. Ačkoli světem hýbe hospodářská krize, nezaměstnanost stoupá, lidé všude jinde si utahují opasky a pomyslné nůžky se čím dál více a rychleji rozevírají, v Číně rozhodně nejsou z levného kraje.
Nebyla by to ale Čína, aby se neobjevil nějaký zádrhel, háček nebo nepříjemnost. Číňané jsou fiškusové a téměř vždy se snaží obejít pravidla. O jeden takový příběh se se mnou podělila také moje známá Hong „Někdejší student bohemistiky se nechal nějakou dobu zaměstnat v české firmě. Když se naučil, jak se křišťál vyrábí, odešel do Číny, kde založil firmu a vyrábí na chlup stejné výrobky. Lepí na ně štítky Made in Czech Republic, prodává je o něco levněji, než stojí české originály, a už na tom vydělal nemalé jmění.“
Prostě a jednoduše: Made in Czech Republic v Číně táhne.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist