Sedmdesátá léta znamenala, mimo desetitisíců Surinamců, také příliv gastarbeiterů hlavně z Maroka a Turecka, a to po prvních Italech, Španělech a Řecích, kteří přišli už v 60. letech. Protože se očekávalo, že gastarbeiteři se budou vracet do vlastní země, nekladly se na jejich soužití ve společnosti téměř žádné nároky. Na práci na běžícím pásu nebo v docích nepotřebovali dělníci z nejchudších oblastí Maroka a Turecka holandštinu, a nebo něco znalostí západoevropské kultury. Vždyť tu byli jen ‘na čas’. Jejich předpokládaným cílem bylo vydělat peníze a vrátit se ke svým rodinám.
Jenže pak se vymyslelo, že tu tito mladí mužové jen tak vegetují a že se jim musí umožnit rodinný život. Ostatně to zaručují mezinárodní smlouvy, ale tehdy to bylo víceméně gesto bez promyšlení jeho důsledků. Ještě pořád s naivním předpokladem, že až budou mít gastarbeiteři dost naspořeno, vrátí se s celými, mezitím značně rozrostlými rodinami zpátky do země jejich původu.
V rukavičkách
Slovo ‘gastarbeiter‘ se v Nizozemsku za nějakou dobu zaměnilo za ‘cizinec‘, svého času za eufemismus ‘imigrant’ a později za ‘alochtonní’ obyvatel. V posledních letech se také objevují tendence nazývat přistěhovalce mlhavými jmény jako ‘spolunizozemec’ nebo ještě paradoxnější ‘nový Nizozemec’’. Jakoby pojmenování něco mohlo změnit na náladách, politických a sociálních konfliktech a propasti, která se přes všechno úsilí mezi některými skupinami alochtonních a autochtonních obyvatel vytvořila.
Jak k vytvoření této propasti došlo, na to se udělalo už nepočítaně průzkumů, raportů a statistik, ale závěr je jen jeden: Nizozemsko ’si za to může’ z velké části samo. Naivita, s jakou se očekávalo, že se problémy samy vyřeší, ne-li se rozpustí jak pára nad hrncem, byla zrovna tak velká jako pokrytectví, s jakým se v minulosti vše přikrášlovalo. S přistěhovalci zacházelo jak v rukavičkách. Nějaká integrace? Ach, to přijde později, samo.
Přistěhovalci v Nizozemsku ‘hrají všemi barvami’ - jen v Amsterodamu žije 179 národností. Velká část přistěhovalců si vede v holandské společnosti docela dobře a obohacuje ji koloritem exotické kuchyně, neobvyklého vzhledu, jistého temperamentu a jiných zvyků. První jihoevropští imigranti se stali přínosem v kalvinisticky chladné a přestřízlivé společnosti. Také Indonésané, Číňané a před nedávnou dobou také třeba íránští a afghánští utečenci našli v Nizozemsku vcelku bezbolestně své místo. Po desetiletí se však vědomě nevěnovala dostatečná pozornost soužití s rostoucími hlavně tureckými a marokánskými islámskými menšinami.
Levicové politické křídlo, kdysi v minulosti na barikádách proti třem ‘k’: kostel, knajpa a kapitál, se klidně smiřovalo s jednou mešitou za druhou. Zásady jako sekulární stát a emancipace, nebo aspoň rovnoprávnost žen, přestaly být samozřejmostí. Od nevzdělanosti, krevní msty, kriminality, chybějící sounáležitosti s nizozemskou společností, nepřítomnosti jakékoliv sebereflexe a smyslu pro humor, zneužívání sociálního systému, rostoucího náboženského fanatismu až po útoky na svobodu slova, barbarské obřízky, import partnerů ze země původu a pokrevní sňatky: před tím vším se schovávala hlava do písku. Jakmile už se někdo odvážil problém nastínit, byl z ‘vlastních řad’ obviněn z rasismu a diskriminace. Problémy se bagatelizovaly a nebo sváděly na rozdíly v kultuře. Politická korektnost zakroutila krkem každé debatě.
Respekt
A tak má Nizozemsko jako společnost docela kocovinu ze skoro třiceti let přimhuřování očí. Přistěhovalce jsme však naučili jisté asertivitě. Někteří marokánští, turečtí, ale i surinamští a antiliánští usmrkanci umí slovo ‘diskriminace’ jako jedno z prvních. Jejich někdy pořádně vykolejení starší bráchové pak ovládají kromě všestranných kriminálních dovedností holandské nadávky, a to s neuvěřitelnou bravurou (každé sprosté slovo dostane ještě jako předponu rakovina) a uplatnují je hojně v jejich neuspokojivém životě. Kromě všeho možného vyžadují však ‘respekt’. Jedna ‘hvězdička na obzoru‘ je fakt, že části dívek z islámských menšin se daří relativně lépe dosáhnout vzdělání a zařadit se do společnosti.
Stát nastrkal už miliardy do pokusů to všechno nějak napravit. Odpověď je hlavně v důsledném vymezení hranic tolerance, ve výchově a vzdělání. Podtrženo a sečteno jsou však okolnosti, které hrají na ruku problémům a až antagonistickým pocitům ‘oni proti nám’, velmi komplexní. ‘Posadit je do letadla a poslat je zpátky odkud přišli’, to se dobře vykřikuje, ale je to neproveditelný nesmysl. Ekonomika a stárnoucí nizozemská populace přistěhovalce potřebuje a oni už dávno nejsou doma v Turecku, Maroku, a nebo někde jinde, ale v Nizozemsku.
Fotografie ze čtvrti na okraji Amsterodamu. Satelity na domech jsou v Nizozemsku známkou toho, že zde bydlí přistěhovalci Foto: archiv autorky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist