Ceny benzinu minulý týden překročily psychlogickou hranici 40 korun a okamžitě se objevila řada teorií, kdo za to může:
- pumpaři, kteří si při každém zdražení zvýší marži, ale zapomínají ji snížit
- hrabivý stát, který na benzin uvaluje nesmyslné daně, takže je v Česku nejdražší široko daleko; dopravci pak nakupují palivo jinde a vybraná daň je nižší
- asociální vládní koalice a hlavně ministr Miroslav Kalousek, který šmahem odmítl snížení daně na pohonné hmoty a teď navíc zvyšuje DPH
- atd.
Mapa: ceny, marže a daně na pohonné hmoty v EU
Proklikejte si země EU. V menu vlevo nahoře vyberte, zda chcete znát cenu, marži nebo daň. Ceny jsou v eurech. Tmavší odstín černé udává vyšší hodnotu. Červené jsou evropské země, pro které nemáme data.
První klišé je zřejmé: cena benzinu, výška marží i daní se v zemích EU liší minimálně: Češi ani v jednom ukazateli příliš nevybočují. Průměrná cena za litr benzinu je 1,60 € (39,80 Kč), průměrný litr nafty stojí 1,49 € (37,10 Kč).
Vzápětí se vynoří i klišé číslo dva. Průměrná marže distributorů a pumpařů je u obou pohonných hmot asi 0,25 € (6,20 Kč) na litr, což při čtyřicetikorunových cenách působí docela v pořádku. Stát si ovšem z litru benzinu vezme 0,8 € (20 Kč) a z litru nafty 0,66 € (16,40 Kč).
Graf: historické ceny paliv v Česku a EU
Data o ceně pohonných hmot za posledních 12 let, které dává EU k dispozici, jsou až překvapivě jednoznačná: už čtyři roky před vstupem do evropského svazku byly ceny českého benzinu téměř stejné jako ceny unijní.
Svádět cenu benzinu na členství v Evropské unii je tedy možná působivé, ale nesprávné.
Graf: struktura daní v Česku
Daň na pohonné hmoty se skládá ze dvou složek. "Jistotu" tvoří spotřební daň, kde stát vybere baťovských 10,95 Kč na každém litru nafty a 12,84 Kč na litru benzínu, nehledě na jeho skutečnou cenu. K tomu je třeba připočíst DPH (aktuálně 20 %). Celková daň tak u benzinu tvoří 50,8 % celkové ceny, u nafty je to 46,5 %.
Graf: vývoj ceny surové ropy
Na závěr ještě jedna podstatná statistika - vztah mezi cenou surové ropy na světových trzích a konečnou cenou paliva na českých benzinkách. Je evidentní, že výsledná cena kopíruje cenu nákupní - a to jak v případě růstu, tak při poklesu cen. Takže tvrzení, že pumpaři (případně distributoři, rafinerie nebo kdokoliv další v procesu) pouze zdražují, ale zapomínají zlevňovat, je mylné. Příčinou téhle fámy bude spíš fakt, že se dobré zprávy vyhýbají médiím.
Pointa celého příběhu tedy zní nějak takhle: benzin a nafta stojí čtyřicet korun za litr, protože si to přeje stát. Není ale o nic hrabivější než jeho evropští kolegové. Čistě teoreticky by neustál srovnání třeba se Spojenými státy - tamější daň je o řád nižší, v přepočtu 0,11 € (2,60 Kč) na litr - ale takové srovnání pokulhává na všechny čtyři. Dlouhodobě rostoucí ceny ropy spíš napovídají, že řešení téhle situace je v přechodu na jiné technologie a alternativní zdroje energie.
Zdroj dat: Europe's Energy Portal
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist