Každý zaměstnavatel má ze zákona povinnost informovat příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ) o výši odvodů za daný kalendářní měsíc a spočtenou částku v termínu uhradit. V případě nedodržení stanovených podmínek mu na základě pozdních úhrad nebo zjištění učiněných v rámci pravidelných kontrol hrozí penalizace či pokuty.

Každý měsíc je tedy třeba zaúčtovat všechny předpisy a došlé platby, správně je přiřadit, zkontrolovat včasnost úhrady a v případě pozdních úhrad dopočítat příslušnou penalizaci. Měsíčně se vyhodnocují stovky tisíc položek reprezentujících pohledávky a platby související se sociálním pojištěním. O to vše se starají pracovníci OSSZ. A výrazně jim pomáhá informační systém, který ve spolupráci s Atos IT Solutions and Services pro Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) vyvinula společnost Unicorn Systems.

Jde o unikátní řešení vyvinuté na míru potřebám ČSSZ, s nímž denně pracuje na dva tisíce uživatelů. Systém propojil do té doby oddělené OSSZ, a centralizoval tak výběr pojistného. Vše je nyní lépe kontrolovatelné a dohledatelné – při vymáhání nedoplatků na pojistném proto lze snadno zjistit celkovou výši pohledávky dlužníka, kterou vůči ČSSZ má, přestože mezitím několikrát změnil působiště a spadá už pod několikátou okresní správu sociálního zabezpečení. Systém umožnil výběr pojistného také do velké míry zautomatizovat.

Je dostatečně robustní, aby si poradil s každý měsíc se opakujícím náporem – zaměstnavatelé mají na odvedení peněz na sociální pojištění čas do 20. dne následujícího měsíce, většina plateb přichází až v nejzazším termínu. Systém si musí umět poradit se stovkami tisíc položek, u kterých je nutné, aby byly správně zaúčtovány.

UNICORN - More Than Software