Jak se v době kampaní propagujících regionální potraviny a český původ výrobků daří prodeji produktů zahraniční kuchyně a exotických potravin? Paradoxně velmi dobře. Ačkoliv tyto produkty bývají většinou ve vyšší cenové hladině, neplatí podle oslovených výrobců v jejich případě ani premisa, že by lidé v době krize na luxusních a prémiových potravinách šetřili.

"Luxusní a prémiové potraviny mají dvě jedinečné vlastnosti: jsou výrazem společenského statusu a mají kvalitu a styl. .To jsou také důvody, proč mají věrné zákazníky, kteří na nich trvají," vysvětluje ředitel společnosti Class Food Jaroslav Skorkovský. Jsou proto napříč kategoriemi jednou z mála částí sortimentu, která vykazuje loajalitu spotřebitelů. Skorkovský připouští, že by během krize i tato skupina zákazníků mohla omezit spotřebu, ale nezmění svou oblíbenou značku. "Většinou jde ale o zboží pro vyšší střední až vysokou klientelu, která ceny vnímá jako druhotné," říká dále Skorkovský a dodává, že tito lidé chtějí i výběrem potravin demonstrovat, že "na ně mají".

Z RESTAURACÍ DO SUPERMARKETŮ

V supermarketech navíc vlivem krize začala exotické a luxusní potraviny nakupovat i ta skupina lidí, která na ně dříve chodila spíše do restaurací: "Vysvětlení vidíme v omezení návštěv restaurací, které jsou nahrazeny přípravou exotických pokrmů v domácích podmínkách za použití zakoupených prémiových potravin," popisuje důvod dvacetiprocentního meziročního zvýšení tržeb firmy F.W. Tandoori její výkonný ředitel Michal Feitl. Tato společnost do České republiky dováží prémiové potraviny z Asie, například omáčky značky Exotic Food, sójové omáčky Pearl River Bridge (PRB), kokosové mléko Aroy-D, thajské pivo Singha, kokosové vody Grace atd. Jejich prodeji nahrává také to, že si na ně spotřebitelé na českém trhu již zvykli a znají je.

Zvýšený zájem o luxusní potraviny pro domácí přípravu registruje také majitel společnosti Snailex Plus z Brna, která provozuje šnečí farmu a vyrábí šnečí speciality, Miroslav Souček: "Zaznamenali jsme posun v povědomí lidí o přípravě šneků. Konkrétně nyní více nakupují šneky bez konečné chuťové úpravy, aby vyzkoušeli vlastní recepty. To je velmi pozitivní, protože před pár lety mělo o tyto produkty zájem jen velmi nízké procento našich zákazníků. Češi se tak stávají skutečně odborníky v kulinářské přípravě a mohu říci, že o tom vědí mnohem více než většina evropských zemí."

I LUXUSNÍ VÝROBCI ŠETŘÍ

Také prodejnost sortimentu společnosti Class Food podle Jaroslava Skorkovského jen roste. "Hlavní důvod je ten, že jde skutečně o velmi kvalitní zboží, často i nezaměnitelné chuti," zdůvodňuje Skorkovský. Největší nárůst podle něj mají u sortimentu indických omáček značky Pataks, italských omáček Conserva della nonna a studených omáček Amazon. I tento sortiment se však vyvíjí v souladu s ekonomickou situací, což se podle Skorkovského odráží především na balení a designu výrobků: "Ekonomika výroby ořezává nemilosrdně sortiment ve prospěch objemů prodeje i za cenu užšího výběru. A čím větší výrobce, tím více toto pravidlo platí. Obchod dnes z větší části dělají účetní, kteří řeší výsledky, ale necítí obchodní stránku věci ani marketing. Zákazníci pak nemají příliš možnost uplatnit svůj názor: buď se smíří s vývojem, nebo musí hledat jinou značku."

EXOTIKA NA VÁNOČNÍ STŮL

Prodej prémiového sortimentu a také exotických potravin bude stoupat zejména nyní, před Vánoci. Zájem tak bude například i o kaviár, sněžné kraby nebo nakládané šneky. Právě na předvánočním prodeji nejvíce profituje třeba společnost Gourmet Partners. Dodávají na český trh například tradiční francouzské teriny (hrubozrnné paštiky) bez konzervantů značky Jean Brunet a Avon & Ragobert, kaviár ruské značky Tzar Caviar nebo 100% maso z kamčatského kraba Chatka. "Produkty Chatka se objevily na českém trhu již v 60. letech a vzhledem k tomu, že se jedná o delikatesní pochoutky, si spotřebitelé Chatku do dnešního dne pamatují a vyhledávají ji obzvlášť ve vánočním období," říká majitel společnosti Gourmet Partners Vyacheslav Avanesian.

ZÁJEM JE O SUSHI

Ačkoliv podle Feitla roste prodejnost veškerých exotických produktů, nejvyšší nárůst v poslední době vykazují především ingredience určené pro přípravu sushi: "sushi rýže, růžový nakládaný zázvor, mořské řasy, wasabi pasta a sushi ocet," vyjmenovává úspěšný sortiment. V prodejně je proto vhodné vystavit toto zboží na jednom místě a viditelně jej označit - prostě vytvořit takový "sushi koutek", aby zákazník, který si chce sám doma sushi vyrobit, sehnal všechny potřebné ingredience.

EXOTIKU DO SPECIÁLNÍHO KOUTKU

Nejen sushi sortiment, ale i ostatní zahraniční potraviny je v prodejně vhodné vystavit ve speciálním prostoru. "Jednoznačně preferujeme vystavení v rámci úseku mezinárodních potravin," přitakává Michal Feitl. I společnost Class Food nejčastěji začíná s vystavením na regálech v sektoru mezinárodní kuchyně: "Často se ale po nějaké době s narůstajícími objemy prodejů naše zboží přesouvá i do běžných regálů," dodává Jaroslav Skorkovský.

PODPORA NOVINEK

Především u prémiových zahraničních potravin je důležité nabídnout zákazníkovi možnost výrobek ochutnat. Pokud zákazníci tyto potraviny neznají, zdráhají se za ně často hned napoprvé zaplatit vyšší cenu. Proto je také potřeba jít s ní čas od času dolů: "Jako účinná podpora prodeje se nám již řadu let osvědčuje umístění položek do promočních letáků a ochutnávky v místě prodeje," potvrzuje Michal Feitl. Takto nyní společnost F.W. Tandoori podporuje především novinky - thajské kokosové vody (čistou a s kousky dužiny) značky Grace nebo indonéské sójové omáčky a marinády. "Doplňujeme také širokou řadu thajských omáček prémiové značky Exotic Food o sladkou chilli omáčku s ananasem," představuje další novinky Feitl. Kromě aktivit v místě prodeje jejich prodej podpoří také inzerce v lifestylových magazínech a odborných časopisech.

Uvedené aktivity na podporu prodeje exotických potravin schvaluje také Jaroslav Skorkovský: nejvhodnější jsou podle něj ochutnávky, ale také články v časopisech atd. "Někomu stačí značka, kterou zná, pro někoho je třeba, aby ochutnal," dodává. Co se týče novinek, které v blízké době můžeme od společnosti Class Food očekávat i na našem trhu, Skorkovský uvádí: "Pracujeme na doplnění sortimentu etnických kuchyní."

STAČÍ OCHUTNAT

Na ochutnávky se soustřeďují i Čokoládové speciality Procházka a doporučují je i Gourmet Partners: "... stačí ochutnat" mají dokonce ve sloganu firmy. Podle Avanesiana prodeji pomůže také atraktivní obal, dobré umístění na regále a efektivní POS materiály. "Také věnujeme více času a marketingového úsilí dostupným receptům. Postupně by je zákazníci měli objevovat na našem webu, v kuchařkách a dalších médiích," dodává Avanesian. V září uvedla jeho společnost na trh tři novinky: "Jsou to olivové oleje světoznámé značky, pak unikátní confiture k sýrům a tapenády," upřesňuje Avanesian. Balení Tzar Caviar také získalo nový obal a uzávěr.

I POD PRIVÁTNÍ ZNAČKOU

Ačkoliv pro lahůdky a produkty zahraniční kuchyně vznikají stále nové specializované prodejny, významnou roli hrají v jejich prodeji především řetězce. I ty si uvědomují zájem o tyto produkty a zařazují je do svého portfolia privátních značek. Tesco například letos v létě pod hlavičkou své prémiové značky Tesco Finest uvedlo v Česku na trh 120 nových produktů: prémiovou kávu a čaj, exkluzivní čokoládu či pralinky, netradiční sušenky, medy a džemy, omáčky, pravé italské těstoviny či originální ingredience pro přípravu nejrůznějších specialit. Do portfolia značky patří například mango čatní, barbecue marináda, hořčice s celými semínky, skotské sušenky z lineckého těsta, italská omáčka passata, těstoviny orechiette, indické omáčky madras nebo royal korma a další speciality. Zahraniční speciality si čeští zákazníci zvykli vyhledávat také v prodejnách řetězce Marks & Spencer.

NEBÝT V ŘETĚZCI ZNAMENÁ NEBÝT NA TRHU

S řetězci vedle specializovaných prodejen ráda spolupracuje společnost Class Food: "Pokud tam tedy na protější straně stolu najdete profesionála, který zboží rozumí a zná trendy," dodává Jaroslav Skorkovský. "Nebýt v řetězcích de facto znamená nebýt na trhu," glosuje Skorkovský a pokračuje: "Naštěstí i řetězce si uvědomují čím dál tím více, že cena je sice jeden ze způsobů, jak získat další klienty, ale na druhou stranu je to také cesta, jak v určitém momentu klienty ztratit, protože tlak na výrobce na snížení ceny má v důsledku za výsledek snížení kvality. A toho si v určitém momentu všimne i nevšímavý spotřebitel."

Také F.W. Tandoori realizuje většinu prodejů v řetězcích: Z hlediska obratu jsou podle Feitla jejich nejvýznamnějšími zákazníky společnosti Makro Cash & Carry a Ahold, následují společnosti Tesco a Globus. "Doufáme ve zvýšení obratu se společností Spar a J.I.P.," dodává Feitl. Zajímavou spolupráci očekává s řetězcem Billa, kam začali dodávat v červnu tohoto roku. Dalšími významnými zákazníky společnosti F.W. Tandoori jsou podle Feitlových slov i gastroservisní organizace Fany, Nowaco, Ratio a Gastrostella, dále výrobci hotových jídel, nezávislé obchody a v neposlední řadě restaurace asijského, ale i mezinárodního zaměření.

... ALE NĚKTEŘÍ PROFITUJÍ I BEZ ŘETĚZCŮ

Snailex Plus s obchodními řetězci zatím nespolupracuje. "Prodej zatím směřujeme přímo na koncové zákazníky, bez navýšení ceny distributora," vysvětluje Souček. Mezi jejich zákazníky patří restaurace, hotely a prodejny lahůdek. Dalším kanálem jsou přímé zásilky zboží zákazníkům až domů, kdy si jej objednají přes jejich e-shop.

Do spolupráce s řetězci se příliš nehrne ani Pavel Procházka, který vyrábí čokoládové speciality: "Mezi naše zákazníky patří převážně nezávislý obchod (cukrárny, vinotéky, čerpací stanice, speciální obchody). S obchodními řetězci z důvodu neúnosných obchodních podmínek a praktik moc neobchodujeme." Důvodem jsou podle něj jednak složité obchodní podmínky, jednak cenové požadavky na jejich sortiment - kvalitní čokolády: "V důsledku reklamní masáže řetězců na spotřebitele cenovými akcemi typu 2+1 zdarma, sleva 50 % atd. spotřebitel ztrácí přehled o reálných cenách. Reklama ve smyslu ,vysoká kvalita, nízká cena' je zcela zavádějící. Kvalitní výrobek se nedá vyrobit z méně kvalitních surovin a tyto suroviny stojí více," říká Procházka.

Gourmet Partners dodávají jak do menších specializovaných prodejen delikates, sýrů nebo vinoték, tak do řetězců. Mají ale odlišné portfolio produktu pro různé kanály: "Specifikem této země totiž je, že dražší kvalitní zboží v řetězcích skoro neobjevíte, poněvadž to lidé vyhledávají spíše ve speciálních prodejnách. Bohužel to žádný z řetězců nechce změnit. Náš byznys je posazen na kvalitě, proto máme opravdu jen malou část výrobků, které můžeme nabídnout řetězcům," dodává Vyacheslav Avanesian. Letos jeho společnost spustila e-shop, výhledově chystají na příští rok také vlastní prodejnu.

 

Komentář

JAROSLAV SKORKOVSKÝ

ředitel, Class Food


Speciality, tj. originální výrobky, které cestují od výrobce často přes půl zeměkoule, jsou málokde levné. Přesvědčit spotřebitele, aby koupil dražší výrobek, znamená dát mu jej ochutnat. Jedině tak pozná, jak vypadá rozdíl mezi džemem s obsahem ovoce 45 % (navíc někdy jen deklarovaným) a džemem s obsahem ovoce 160 %. Někdo ovšem značky zná, takže pokud tu svou oblíbenou objeví v nabídce i doma, je rád, že si ji již nemusí vozit z cest.

Dle mého názoru je horší, že vedle dovezených regionálních značkových specialit není snaha zachovat původní receptury těch českých - a vytvořit tak naše vývozní značkové speciality (snad mimo Znojemské okurky, což je asi jediný výrobek, který udržuje tradici). Přicházíme tak o tradiční české položky - mizí v cukrovinkách, pečivu, uzeninách i dalších sektorech. Použití dovezených technologií a snaha ušetřit na surovinách jsou důvody, proč nakonec koupíte paštiku bez masa, a tak by se dalo pokračovat dále.


ZAHRANIČNÍ KUCHYNĚ POD PRIVÁTNÍ ZNAČKOU.
Tesco v létě uvedlo v řadě Tesco Finest 120 prémiových a exotických výrobků.

Klára Čikarová

FOTO: Shutterstock