Je evropská bankovní unie krok vpřed, který může přinést výhody i pro Česko? Nebo se jedná o nebezpečný experiment, od kterého by země eurozóny měly upustit? Pravda je, že podobně jako v případě záchranných fondů eurozóny nebo záchranných sítí Evropské centrální banky se nejedná o zevrubně promyšlený krok. Eurozóna k němu byla dotlačena a spíše než o velkou výhru se v tuto chvíli jedná o menší zlo.
Bankovní unie by měla fungovat na osvědčeném principu něco za něco. Periferní banky si mohou časem sáhnout na společný fond garancí vkladů (eventuálně mohou počítat s přímým dolitím kapitálu), ale pouze výměnou za společný dohled řízený z Frankfurtu Evropskou centrální bankou. Tato logika podmíněné solidarity je jedinou cestou, jak zajistit, aby periferní banky byly schopné splatit maximum svých zahraničních závazků a euro drželo pohromadě. Plán má však řadu slabých míst.
Za prvé, od bankovní unie nelze čekat zázraky. Společný fond pojištění vkladů dokáže omezit rizika spojená s jednotlivými finančními institucemi, ale nezabrání systémovým rizikům. Proti riziku znovuzavedení vlastní měny je takový nástroj naprosto neefektivní, jak například ukázala zkušenost Argentiny v roce 2002. Sázky na odchod Řecka z eurozóny mohou zrychlovat odliv vkladů z řeckých bank nehledě na existenci společného fondu pojištění vkladů. Lidé budou peníze z Řecka stahovat ne ze strachu o zdraví individuálních bank, ale ze strachu, že jim bankomaty v Athénách nebo v Soluni nedají nic jiného než novou drachmu. Sázky na odchod Řecka z eura zmizí pouze tehdy, pokud si Evropa s Athénami naleje čistého vína a uzná, že řecké dluhy nejsou splatitelné. Investoři potřebují vidět, že Řecko dokáže řízeně zbankrotovat a současně si uchovat euro.
Další palčivá otázka je, z čeho eventuální společný garanční fond vkladů naplnit. Evropští politici chtějí zpravidla zdanit samotné banky. Vklady bank včetně položek podobných vkladům jsou ale v eurozóně hodně vysoké - pohybují okolo tři sta procent HDP. V USA je to pro srovnání pouze na úrovni sta procent HDP. Investiční banka Barclays spočítala, že daň z finančních transakcí by musela být na úrovni 20% bankovních zisků všech bank v eurozóně po dobu pěti let, aby se fond vyšplhal na podobnou úroveň, jaká je běžná v USA. To není pro zesláblý bankovní systém vůbec malé sousto. Nový garanční fond tak může bankám paradoxně namísto úlevy ještě přidělat nové vrásky na čele.
V neposlední řadě bude velký problém nastartovat společný bankovní dohled. Kvalita dohledu souvisí do velké míry s dlouhodobě budovanou zkušeností na národních úrovních. Ta v ECB, kde se ještě do nedávna bankovním dohledem prakticky nikdo nezabýval, chybí. Představa, že Frankfurt bude v dohledné době schopen přebrat zodpovědnost za více než šest tisíc finančních institucí není reálná. Ještě větší idealismus je od této aktivity očekávat rychlé zvýšení kvality dohledu. Tu možná uvidíme až v hodně dlouhém období. V tuto chvíli není celý projekt nic víc než vynucený krok do neznáma.
Psáno pro Hospodářské noviny
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist