Tři etapy má za sebou v Jiží Americe tradiční Rallye Dakar, jedna z nejtěžších zkoušek organizmu i techniky, a náročnost závodu se začíná projevovat na technice i lidech. Problémům se nevyhnuly ani české posádky.

Loprais přiznal drobnou chybu

Po skoku do díry trápí naražená záda Vlastimila Vildmana, s omezeným výkonem turmodmychadel musela bojovat i posádky dalších českých kamionů, které řídí Martin Kolomý a Jaroslav Valtr.

Nejlepším Čechem je stále Aleš Loprais, který dojel v pondělní etapě čtvrtý a drží druhou pozici, ale ani on se problémům nevyhnul.

"Nejdůležitější je, že jsme etapu zvládli. Nechtěli jsme udělat chybu, proto je z toho jen má neoblíbená bramborová medaile. Dělali jsme, co to šlo, ale místy jsme si s terénem úplně nerozuměli. Nakonec jsem udělal jednu drobnou chybu na poslední duně před cílem," uvedl Loprais v tiskové zprávě po čtvrté místě ve třetí etapě.

 

Na nejrychlejšího Gerazda de Rooye z Nizozemska ztratil téměř pět minut. "Naštěstí jsme nezapadli. Z písečného sevření se nám podařilo dostat," oddechl si Loprais.

Zlobilo turbo

Druhým nejlepším Čechem je Kolomý, který stejně jako Loprais jede s tatrou. Loni sedmý muž konečného pořadí jel většinu měřeného úseku bez turba.

"Už na 80. kilometru se nám utrhla výfuková příruba turbodmychadla a potřebný díl jsme bohužel neměli. Museli jsme proto zastavit, do cíle jet volněji a mírně jsme ztratili," přiznal Kolomý, jenž je celkově šestý.

Podobně na tom byl i Valtr, na jehož liazu vypadávala hadice sání do turbodmychadla a její upevňování stálo posádku 30 minut. "Teď to Jardu sice může mrzet, ale na dakarské poměry je takový problém banální a za pět dnů už ani nebude vědět, že nějaký měl. Dakar přinese totiž problémy jiné a je klidně možné, že se budeme muset vyrovnat s většími potížemi. Stále se soutěž jen rozjíždí," uvedl Valtrův navigátor Josef Kalina.

Zatím nejhorší v průběžném pořadí je z šesti českých kamionů devatenáctý Vildman, který zajel v pondělí čtrnáctý čas, i když měl problémy se zády. Při průjezdu písečného koridoru jeho kamion trefil levou polovinou vozidla díru a při dopadu to odnesla nejen vzpěra držáků předních tlumičů, ale i Vildmanova záda.

"Zpočátku jsme jeli dál krokem, protože Vlastu záda bolela z toho, že se při dopadu patrně nedostatečně zapřel. Potom to rozhýbal, jeli jsme dál a dařilo se nám. Soupeře jsme předjížděli hlavně v dunových pasážích, které nám výborně vycházely," uvedl navigátor posádky Martin Macík mladší.

Dnes účastníky rallye čeká etapa do Arequipa a dosud nejdelší měřený úsek 429 kilometrů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist