Tři etapy má za sebou v Jiží Americe tradiční Rallye Dakar, jedna z nejtěžších zkoušek organizmu i techniky, a náročnost závodu se začíná projevovat na technice i lidech. Problémům se nevyhnuly ani české posádky.

Loprais přiznal drobnou chybu

Po skoku do díry trápí naražená záda Vlastimila Vildmana, s omezeným výkonem turmodmychadel musela bojovat i posádky dalších českých kamionů, které řídí Martin Kolomý a Jaroslav Valtr.

Nejlepším Čechem je stále Aleš Loprais, který dojel v pondělní etapě čtvrtý a drží druhou pozici, ale ani on se problémům nevyhnul.

"Nejdůležitější je, že jsme etapu zvládli. Nechtěli jsme udělat chybu, proto je z toho jen má neoblíbená bramborová medaile. Dělali jsme, co to šlo, ale místy jsme si s terénem úplně nerozuměli. Nakonec jsem udělal jednu drobnou chybu na poslední duně před cílem," uvedl Loprais v tiskové zprávě po čtvrté místě ve třetí etapě.

 

Na nejrychlejšího Gerazda de Rooye z Nizozemska ztratil téměř pět minut. "Naštěstí jsme nezapadli. Z písečného sevření se nám podařilo dostat," oddechl si Loprais.

Zlobilo turbo

Druhým nejlepším Čechem je Kolomý, který stejně jako Loprais jede s tatrou. Loni sedmý muž konečného pořadí jel většinu měřeného úseku bez turba.

"Už na 80. kilometru se nám utrhla výfuková příruba turbodmychadla a potřebný díl jsme bohužel neměli. Museli jsme proto zastavit, do cíle jet volněji a mírně jsme ztratili," přiznal Kolomý, jenž je celkově šestý.

Podobně na tom byl i Valtr, na jehož liazu vypadávala hadice sání do turbodmychadla a její upevňování stálo posádku 30 minut. "Teď to Jardu sice může mrzet, ale na dakarské poměry je takový problém banální a za pět dnů už ani nebude vědět, že nějaký měl. Dakar přinese totiž problémy jiné a je klidně možné, že se budeme muset vyrovnat s většími potížemi. Stále se soutěž jen rozjíždí," uvedl Valtrův navigátor Josef Kalina.

Zatím nejhorší v průběžném pořadí je z šesti českých kamionů devatenáctý Vildman, který zajel v pondělí čtrnáctý čas, i když měl problémy se zády. Při průjezdu písečného koridoru jeho kamion trefil levou polovinou vozidla díru a při dopadu to odnesla nejen vzpěra držáků předních tlumičů, ale i Vildmanova záda.

"Zpočátku jsme jeli dál krokem, protože Vlastu záda bolela z toho, že se při dopadu patrně nedostatečně zapřel. Potom to rozhýbal, jeli jsme dál a dařilo se nám. Soupeře jsme předjížděli hlavně v dunových pasážích, které nám výborně vycházely," uvedl navigátor posádky Martin Macík mladší.

Dnes účastníky rallye čeká etapa do Arequipa a dosud nejdelší měřený úsek 429 kilometrů.