Jak má vypadat moderní shop čerpací stanice lze ukázat na příkladu nově sestaveného vnitřku čerpací stanice Lukoil v Praze na Barrandově. Na konci listopadu ji představilo vedení Lukoilu. Ruská firma do nového hávu upravila pouze dvě čerpací stanice na světě ze své sítě celkem zhruba 6200 čerpacích stanic. Jedna je v Moskvě a druhá se nachází právě na Barrandově.

VZHLED OD PROFESIONÁLŮ

Na konceptu nového shopu Lukoil více než rok spolupracoval s firmou Minale Tattersfield, která má bohaté zkušenosti s navrhováním nového designu a uspořádání kiosků čerpacích stanic po celé světě. Podobná firma s tak úzkým zaměřením a se zkušeností z vyspělých zemí se v Česku ani v okolních zemích nenachází. Firma má bohaté zkušenosti zvláště s ruskými petrolejářskými firmami - pro několikatisícovou síť benzinek GazpromNěfť a Rosněfť vymyslela jednotnou vizuální podobu včetně nového uspořádání shopů čerpacích stanic. Zkušenosti firmě umožnily využít i moderní metody zákaznického průzkumu spočívající na bázi sledování zákazníkových očí a dalších nevědomých aspektech nakupování.

Projekt má inovací interiéru a nabídky jídel přilákat nové zákazníky. A pokud se větší zájem řidičů potvrdí, přestaví koncern po vzoru pražské pumpy na Barrandově další pumpy Lukoilu ve světě.

Nový koncept nesoucí název "Vše na svém místě" je snahou o vytvoření přátelské a příjemné atmosféry a klade důraz na nabídku kávy a rychlého občerstvení. V případě kávy jde Lukoil dlouhodobě směrem samoobslužné varianty, kdy si zákazník kávu sám připraví z automatu, což je pro něj rychlejší a cenově příznivější. V oblasti občerstvení Lukoil zákazníky láká na sladké i slané pečivo a bagety a obložené pečivo, které se ve spolupráci s pekařskou a bagetářskou firmou připravuje čerstvé přímo na čerpací stanici. "Cíleně jsme upozadili nabídku autopotřeb a to jen na motorové oleje a vodu do ostřikovačů, kterou nabízíme před vchodem do shopu," uvádí Filip Balcárek, který má v Lukoilu na starost koncept nového shopu.

DOBRÝ PRVNÍ DOJEM

Hned první dojem z čerpací stanice je velice dobrý. Teplá oranžová záře z interiérových světelných cedulí a boxů a nástěnných dekorací vytváří příjemnou pozvánku z venkovní obslužné zóny do vnitřních prostor a jejím cílem je nepochybně i podpořit prodej sortimentu v kiosku. Informativní text a ikony jsou záměrně jednoduché a neformální, takže osloví nejspíše jak mladší, tak i starší ročníky zákazníků.

Shop je sice svou prostorovou dispozicí malý, přesto obsahuje hned dvě klidové zóny. Ta první - rychlejší odpočinková zóna - má dlouhý úzký stůl hned za výlohou čerpací stanice a pod ním několik barových židlí a také stolek ideální na relativně rychlé vypití kávy "na stojáka". Druhá, klidnější zóna už nabízí zákazníkům klasické stolečky s židlemi a od vchodové zóny je nápaditě oddělena regálem s novinami. K útulnosti prostoru pro posezení přispívají také moderně designovaná závěsná svítidla. Pro rozdělení jednotlivých zón obchodu Lukoil použil různé odstíny keramických obkladů.

V sekci potravin Lukoil použil světle šedou barvu výmalby, která svou všedností a neutrálností akcentuje vystavené zboží. Naopak v sekci občerstvení architekti zvolili použití živějších oranžových a červených odstínů, které navazují příjemnou atmosféru. Tu umocňuje i použití dřeva či materiálů imitujících dřevo v designu pokladen, skříněk i prodejních pultů.

PROSTOROVÁ OMEZENÍ

Vhodné a moderní je i uplatnění svítidel v shopu. Osvětlení zajišťují LED diody, jež mají vysoký světelný výkon a nízkou spotřebu energie. Hlavní plocha je osvícena kombinací nástěnného diodového osvětlení Philips a bodových svítidel, která směřují na jednotlivý sortiment výrobků na regálech. Světla lze regulovat pomocí programovací jednotky, která umožňuje různé úrovně nastavení: den (snížená úroveň osvětlení poblíž oken), večer (zvýšená úroveň osvětlení) a pozdní noc (částečně snížená celková úroveň osvětlení). Osvětlení na toaletách jsou ovládána pohybovými čidly, a znamenají tak další energetické úspory.

Marketingově šikovné je použití LCD obrazovek a dalších reklamních forem. Obrazovky upozorňují na to, co může zákazníka zaujmout (např. slevové akce nebo programy a ceny mytí), nálepky na skle zase zřetelně a efektivně upozorňují na novinky v oblasti rychlého občerstvení.

Na druhou stranu dobře rozvržený koncept naráží na prostorové omezení samotného obchodu. Rozvržení prostoru na dvě klidové zóny je na čerpací stanici v Barrandově už takřka na hranici využitelnosti. V menších čerpacích stanicích už by aplikace stejného konceptu a zákonitě menších klidových zón působila na zákazníky nepřirozeně a nepříjemně - spíše jako kout, do něhož je člověk zahnán a obklopen ze tří stran stěnami nebo sklem.

PÁRKY, ALE I OVOCE

Lukoil ve svém konceptu nezapomněl na moderní trendy ve stravování a nabízí mimo jiné i ovoce, ovocné saláty a zdravé snídaně. Velký prostor dostává však v nabídce přece jen mnohem více prodávané občerstvení - párky v housce a zvláště pak cigarety, jejichž nabídka dominuje v prostoru za kasou.

Testování nového konceptu na zákaznících bude trvat několik měsíců. Podle toho, jestli se zvýší příjmy z shopu, pak Lukoil rozhodne, zda použije tento koncept i na ostatních čerpacích stanicích v celkem 25 zemích, kde ruský koncern pohonné hmoty prodává.

 

Komentář

RUDOLF RULF

ZOK-system

Nový koncept Lukoilu je podle mého názoru zdařilou myšlenkou, jak zpříjemnit nákup pohonných hmot ve spojení s odpočinkem. Kladné hodnocení zákazníky se dá jistě očekávat a bude jistě dalším oživením v oblasti čerpacích stanic. Zvýrazněním jednotlivých sekcí provozovny vzniká lepší orientace pro zákazníky, optické zvětšení prostoru a přehlednost pro obsluhující personál čerpací stanice. Neméně významným bude jistě i zlepšení komunikace mezi zákazníkem a obsluhou čerpací stanice s využitím nových trendů jak v oblasti designu, tak i nově zakomponovaných novinek v oblasti chladicích vitrín, kde je použit systém posunovačů flexroller, které posouvají nápoje do první pozice ihned k odběru zákazníkem.

Komentář

JAN GEISLER

Wanzl


Společnost Lukoil svým konceptem sleduje moderní design interiéru čerpacích stanic jak barevností, použitím materiálů, tak skladbou prodejního vybavení. Trendem je spojení pastelových barev, imitace přírodního dřeva v kombinaci s výraznými barevnými detaily obložení regálů a stěn prodejny. Při navrhování interiéru je důležité mimo jiné pamatovat na rychlou orientaci zákazníka v prostoru, což pomáhá k rychlé obsluze. Toho je docíleno sektorovým rozdělením prodejních zón (tiskoviny, nápoje atd.) a barevným rozlišením textových navigací. Lukoil také využil možnosti vestavěných chladicích vitrín a úsporným množstvím nízkých středových gondol. Toto uspořádání sice klade větší nároky na častější doplňování sortimentu, to je však vyváženo snazší údržbou prostoru a přehledem prodejny, který přispívá k zamezení možných krádeží. Podstatným prvkem nového konceptu je prodej čerstvých nevakuovaných potravin, horkých nápojů a pečiva obsluhou s možností posezení. Tato služba se již stává standardem. Klade opět vyšší nároky na personál, a tím pádem i na finanční nároky provozovatele. Do budoucna budou mít ale šanci uspět pouze prodejny s podobnou nabídkou, především kolem hlavních dopravních tepen republiky, kde bude mít zákazník příležitost k odpočinku v harmonickém a uklidňujícím prostředí během náročné cesty.


Michal Roškanin

je šéfredaktorem časopisu Čerpací stanice Management.