Rallye Dakar se blíží k závěru a dva české kamiony jsou stále nedaleko od stupňů vítězů. Třetí místo ve čtvrtek neudržel Martin Kolomý a nyní na ně ztrácí necelé tři minuty. Aleši Lopraisovi na pódium schází zhruba půl hodiny.
Kolomý měl už druhý den po sobě problémy s motorem. "Začal mi vynechávat pedál plynu, do motoru nešel signál. Zvláště při výjezdech strmých dun, kdy auto nesmí zpomalit nebo se zastavit, to bylo hodně nepříjemné," uvedl. Nakonec na nejrychlejšího Rusa Andreje Karginova s kamazem ztratil 10:34 minuty.
V průběžném pořadí jej Rus předstihl o 2:36 minuty. "Stále jedu to své a bezhlavě nezávodím. V celkovém pořadí se to zamotává, ale pojedeme úplně stejně i pátek. Ta špička jede neskutečnou střelbu a je zajímavé, že to všichni zvládají. Já ale nechci naši tatru někde roznést po dunách," řekl Kolomý.
Rallye Dakar: Kolomý se propadl na čtvrté místo, Loprais je šestý - čtěte ZDE
Povodně zastavily Rallye Dakar. Kolomý po problémech s motorem ztratil druhou příčku - čtěte ZDE
Loprais se v průběhu etapy držel vpředu, ale nakonec byl šestý. "Začátek nám šel velmi pěkně, stále jsme bojovali o pódiové umístění. V poslední třetině etapy, paradoxně v tom nejnevhodnějším místě, mě začalo zlobit řazení. Šly jen dva z pěti rychlostních stupňů a to jen v 'nízké řadě', tudíž systém zvaný želva," popsal Loprais své problémy.
Musel změnit styl jízdy a na dunách často riskovat. "V některých dunových trychtýřích nebyla rychlost dostatečná a museli jsme mnohdy skočit některá místa vzduchem, abychom udrželi nájezdovou rychlost do další duny. Měl jsem strach i o spojku, která logicky absorbovala větší zatížení. Navíc nešla ani zpátečka," uvedl synovec šestinásobného vítěze Dakaru Karla Lopraise, jehož dělí od stupňů vítězů přibližně 35 minut.
Rallye Dakar 2013
Největší problémy měli ve čtvrtek ale Vlastimil Vildman a Tomáš Vrátný. Vrátný nejprve položil svou tatru na bok, poté musel odtáhnout Vildmana do cíle. "Startoval jsem zezadu, prvních padesát kilometrů jsme nemohli předjíždět. Vztekal jsem se, a proto začal dělat chyby. Vyvrcholilo to tím, že jsem si s tatřičkou takzvaně ustlal na boku. Na poslední duně etapy," uvedl Vrátný. Na kola mu pomohla běloruská posádka kamionu Maz.
Pro Vildmana rallye málem skončila sedm kilometrů před cílem. Jeho liazu vypověděl službu motor. "Na Tomáše jsme čekali přes hodinu. V mezidobí chlapci odpojili kardan od převodovky, aby se při tažení bez nastartovaného motoru nezadřela. Tažnou tyč s sebou přední posádky nevozí, a tak bylo jedinou možností lano," uvedl navigátor Martin Macík mladší. Vildman je průběžně devatenáctý, Vrátný dvacátý.
Rallye Dakar 2013
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist