Začněme u objemu příjmů, nejvíce odčerpává z ekonomiky vládní sektor v Maďarsku, běžně kolem 45 % HDP. Česká vláda dosáhla v roce 2011 hranice 40 %, polská se k této metě pomalu přibližuje. Nejnižší procento vykazuje Slovensko, necelých 33 %. Naopak v objemu výdajů vlády patří prvenství opět Maďarsku (cca 50 % HDP), Česko a Polsko jsou na podobné úrovni (kolem 44 %) a Slovensko dosahuje 40 %. Vlády jak vidno nespoléhají pouze na příjmy z daní či quasi-daní.
Negativní rozdíl mezi příjmy a výdaji generuje deficit, kterému se v posledních letech nejlépe dařilo v Polsku a Slovensku, kde zhruba pětiprocentní deficity v roce 2011 byly přecházeny deficity kolem 8 procent. Česká a maďarská vlády hospodařily na podobných procentních úrovních HDP, s jednou „maďarskou“ výjimkou. V roce 2011 dosáhli Maďaři přebytku v úctyhodné výši 4,3 %. Pod maskou dobrého hospodáře se však šklebí vyvlastnění motivované mj. rozhodnutím Rady EU, že Maďaři musí v roce 2011 redukovat deficit pod 3 %, jinak přijdou o peníze z EU-fondů. Požadavku Maďaři dosáhli jen za cenu znárodnění penzijních fondů. Formální splnění cíle Brusel považoval přirozeně za nedostatečné, nicméně čerpání fondů vzhledem k příznivému očekávanému deficitu přesto obnovil.
Neschopnost ufinancovat výdaje z příjmů nutí vlády k dluhům. Kdo vládě půjčuje? V zásadě finanční sektor koncentrující úspory občanů. Vláda tak „opravuje“ rozhodnutí jednotlivců spořit a úspory přeměňuje na svůj výdaj, spotřební, provozní, jen pomálu investiční. Tzn., že účel výdaje v zásadě negeneruje příjmy, jež by umožnily dluhy splácet. Podobná korekce je vykoupena nižší spotřebou v budoucnu (relativní či absolutní), a to cestou vyššího zdanění fiskálního či měnového (inflace). Zřejmě již nepřekvapí, že prim v této „korekční“ iniciativě drží mezi středoevropskými zeměmi Maďarsko.
Dluh maďarské vlády v roce 2011 přesáhl hranici 80 % HDP, s náskokem před Polskem (56), následuje Slovensko (43,3) a Česko (41,2). Nutno dodat, že dynamika růstu dluhu je na Slovensku a v Česku od roku 2007 mnohem vyšší než v Maďarsku a Polsku. Vše je však relativní, oproti svým západním sousedům zatím tyto země vypadají jak království lakomce Harpagona, který obrací každou korunu. Stát eurozóny zadluženost dotáhly již na více než 90 %, vlády EU27 na 85,1 %.
Kam výdaje vlád putují?
Dluhy jsou tedy substitutem příjmů. Identifikovat typ a směr dluhem krytého výdaje je nemožné, vzhledem k neadresnosti příjmů a výdajů. Podívejme se proto na strukturu celkových výdajů dle jejich typu. Graf 1 rozčleňuje podíl vybraných výdajů vlády na celku tak, jak je zachycují národní účty. Dominantní objem výdajů tvoří sociální dávky, největší porci ukusují výdaje na penzijní pojištění, jež státy standardně provozují v podobě průběžného systému.
Měřeno mezispotřebou a vyplacenými mzdami, je „provoz“ vládního sektoru nejdražší v Polsku a Maďarsku, kde je vynaloženo na mezivstupy a platby zaměstnancům 35,5 % všech výdajů vlády. Naopak ve Slovensku a Česku je stejným způsobem vynaloženo kolem 30 % výdajů. Zajímavostí je, že na mzdových prostředcích je nejméně vyplaceno v Česku, v Polsku je to o plnou třetinu více.
Graf 1: podíl typu výdaje na celkových výdajích
Zdroj: Eurostat
Výrazné rozdíly panují v oblasti prvotních důchodů, kde mluvíme v podstatě o úrocích z dluhů. Objem úroků odpovídá celkovému zadlužení, ale též důvěře investorů. Česko je na tom z analyzované skupiny v tomto ohledu nejlépe. Naopak výrazně větší záliba panuje v Česku v dotační politice, každá dvacátá koruna opustí vládní sektor právě ve formě dotace, přičemž nebereme v potaz dotace z EU, ale pouze „české“ dotace. V Polsku je to jedna ze sto zlotých.
Český a slovenský vládní sektor generují největší objem tzv. naturálních sociálních transferů, tj. výdajů vlády na financování individuální spotřeby kupř. zdravotnictví, v jejichž objemu drží Česko mezi srovnávanými zeměmi prim. Objem kapitálových transferů je velmi volatelní, jedná se o jednorázové platby vyvolané událostmi jako vyvolané garance, injekcemi do podniků či třeba církevními restitucemi. Podobná situace panuje i u investic, jež standardně tvoří pouze kolem 5 % celkových vládních útrat.
Maďarsko z daného srovnání vychází jako stát s nejvyšší mírou přerozdělování a užívání vytvořených důchodů podle vládních preferencí, a současně „nejdražším“ vládním sektorem. Česko vévodí oblasti vládního financování individuální spotřeby, slovenská vláda v podílu sociálních dávek. Zásadní rozdíly však analyzované post-komunistické nevykazují, společná všem je výrazná aktivita vlády v přerozdělování důchodů, ale také nezanedbatelná míra vládních deficitů a dluhů, jež se neliší směrem vývoje, pouze dynamikou. Zatím však za stále svými západními sousedy v objemu dluhů naštěstí zaostává.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist