Základní vymezení brokerpoolu je takové, že jde v podstatě o prostředníka mezi finančními poradci a producenty z řad finančních institucí. Toto vágní vysvětlení však neobstojí před tuzemskou legislativou, neboť ta brokerpool nezná.

Podle Zdeňka Sluky, předsedy představenstva společnosti Broker Trust, současná česká legislativa definuje jasnou odpovědnost poolu za zastřešené poradce (pojištění), případně s podmínkou exkluzivní vazby (investiční služby, penzijní produkty). V jiných oborech naopak odpovědnost ani exkluzivita definována není (hypotéky, stavební spoření apod.). Je zde určitá souvislost i se situací v Německu, kde tamní brokerpooly řeší totéž co tuzemské.

„Dnešní německé pooly zastřešují poradce jak v oborech poměrně neregulovaných jako jsou hypotéky, tak i v silně regulovaných odvětvích investičních produktů,“ řekl Sluka a dodal: „Z tohoto pohledu tedy zdánlivě není rozdíl mezi brokerpoolem a MLM poradenskou firmou. Podstatný rozdíl je někde jinde. Pooly zastřešují a podporují zkušené poradce v ploché organizační struktuře. Platí tedy provize především těm, kteří obchody skutečně sjednávají.“

Provize na prvním místě, ale…
Své zkušenostmi ohledně výběru vhodného brokerpoolu má i Zdeněk Simaichl, která je spolumajitel poradenské společnosti Tilea Finance. Podle něho je nejdůležitější poskytované zázemí, jeho šíře a v neposlední řadě i reference. O tom, že výběr poolu je především byznys, svědčí i jeho komentář: „Podstatnou roli sehrála i provizní nabídka. Musím však říci, že u nás nakonec nevyhrála ta nejvýhodnější ze všech.“ Z jeho dalších slov však rovněž vyplývá, že ani maximální výše provizí na trhu mohou vyslat negativní signál toho, že to s dlouhodobou činností nemyslí zase až tak vážně. Je proto vhodné vyvážit rozsah nabízených služeb, portfolia finančních produktů a výší provizí.

Výběr toho vhodného brokerpoolu není radno podcenit. Hodně záleží i na tom, jak se zástupci poolu chovají při vyjednávání. „Neméně důležitou úlohu sehrál i dojem, který jsme získali při našich jednáních se zástupci brokerpoolu, jejich ochota a vstřícnost při řešení specifických požadavků, které vyplývají z odlišných představ o poskytování finančních služeb,“ sdělil Simaichl.

Ne všechny brokerpooly dokáží včas a správně reagovat na nově vznikající legislativu a požadavky z ní vyplývající. Řada servisních organizací se snaží poradce lákat na výši provize. To však není jediný ukazatel. Důležitá je rovněž stabilita této firmy, její historie a poskytované zázemí.

Celý text si můžete přečíst ve čtvrtém čísle časopisu FP-finanční poradce, který právě vychází.