Už je tomu celých pět let, co společnost Marvel oprášila svého druhořadého komiksového hrdinu, Iron Mana. Do té doby se krčil za takovými postavami, jako je například slavný Spider-man, Thor nebo zelený obr Hulk. Filmového projektu se tehdy ujal relativně neznámý Jon Favreau, který slavil s prvním filmem velký úspěch. Definitivně proslavil nejen sebe, ale také vyzdvihl mezi hvězdy Roberta Downey Juniora. Není proto divu, že na začátku května tohoto roku přichází do kin již třetí pokračování, které sice přineslo pár změn, jež ovšem neubraly nic z lesku Iron Manova brnění.

Nový režisér = trefa do černého

Hlavní změnou, která přichází s třetím pokračováním příběhu o Iron Manovi, je nový režisér. Dva roky po fenomenálním prvním dílu vtrhl do kin díl druhý, s tím, že bude minimálně stejně úspěšný jako ten první. Nestalo se tak. Na pokračování se snesla vlna kritiky, z části ovšem způsobená velkým úspěchem prvního dílu, na který nebyl Favreau schopen důstojně navázat.

Stalo se to, co muselo, když se režie třetího dílu ujal Shane Black, pro kterého je Iron Man 3 teprve druhým filmem, jenž režíruje. Naskytla se tedy otázka, zda je Black tím pravým člověkem, který se má zasloužit o to, aby se Iron Man znovu dostal na výsluní. Po zhlédnutí filmu musím jednoznačně potvrdit, že Black dostál svému jménu, posadit ho na režisérskou židli byla trefa do černého.

Velkou výsadou prvního dílu o Iron Manovi byl určitý odstup a hlavně velká porce vtipu. To už zdaleka tak neplatilo o dvojce, která spíše vsázela na velmi drsného záporáka v podání Mickeyho Rourka. Divákům ovšem nenahradil onu originální dávku vtipu.

Black se, jak se zdá, poučil z chyb druhého dílu a vrátil do svého Iron Mana více humoru a nadsázky. Velkým pozitivem je fakt, že Black nejenže režíroval poslední díl, ale podílel se z velké části i na jeho scénáři. Jen pro připomenutí, tento člověk se podepsal svým originálním scénáristickým umem pod takové legendy jako je Smrtonosná zbraň nebo například Poslední skaut.

Vzpomínáte si, že se oba dva filmy jen hemžily hláškami hlavních hrdinů? A přesně takový je ze scénáristického hlediska i nový Iron Man. Nicméně nám chybí ještě jedna přísada, aby vše fungovalo tak, jak má, a tou je představitel hlavního hrdiny.

Robert Downey Jr., nezbytná součást Iron Mana

Troufám si tvrdit, že bez představitele hlavního hrdiny Tonyho Starka, by druhý, potažmo i třetí díl nemohl být nikdy natočený. Základním kamenem těchto filmů se totiž stal Robert Downey Jr., kterého proslavil až v roce 2005 film Kiss Kiss Bang Bang, mimo jiné režírovaný právě Shanem Blackem.

Dnešní fanoušek si už jen velmi těžko dokáže představit jinou tvář Tonyho Starka alias Iron Mana, aniž by se mu nevybavila tvář tohoto herce. Jeho herecký um jako na míru šitý postavě Starka, který se sám nejlépe vystihl, jak jinak než hláškou, ve filmu Avengers. Génius, miliardář, playboy, filantrop. Ještě bych za něj doplnil, že si sem tam odskočí zachraňovat lidstvo v moderním kovovém obleku. Takový je ve zkratce Tony Stark, kterému vtiskl neopakovatelnou podobu právě Robert Downey Jr.

Tony Stark není další Bruce Wayne

Tímto srovnáním by mne zřejmě fanoušci jak DC komiksů, tak Marvel komiksů zřejmě ukamenovali, nicméně nejlépe vystihuje náladu, která panovala po vydání trailerů na Iron mana 3. V nich totiž bylo naznačeno, že Tony Stark je již příliš zničený na boj se zlem a v divákovi zanechají pochybnosti, jestli v kině uvidí starého dobrého Iron Mana, nebo muže v rezivějícím obleku. Stejně tak tomu totiž bylo i u ukázek na The Dark Knight Rises. Nakonec se však ukazuje, že Tony Stark nedopadne jako o sobě pochybující Bruce Wayne, tvůrci nás ukázkami zřejmě chtěli jen postrašit.

Tony Stark se sice ve třetím pokračování zabývá otázkou, zda by neměl řemeslo plechového strážce Ameriky pověsit na hřebík, nicméně v dynamickém sledu událostí si toho divák snad ani nevšimne. Na obzoru se totiž znovu zjevuje hrozba v podobě tajemného mnicha (Ben Kingsley), kterému v páchání zla pomáhá vědec Aldrich Killian (Guy Pearce).

Společně terorizují Ameriku bombovými útoky, s kterými si ovšem bezpečnostní složky země neví rady. Proto znovu nastává čas pro Tonyho Starka, aby oprášil své ocelové obleky a vydal se znovu zachraňovat Spojené státy americké. V sázce ale nebude jen život Starka samotného, ohroženi budou i jeho nejbližší.

Dechberoucí akce s lehkým patosem

Nový Iron Man se může pyšnit nejen originálním stylem humoru či geniálním představitelem hlavní role, vyniká totiž i v jiné oblasti, a tou je vizuální stránka filmu.

Již dlouho jsem nebyl svědky tak dynamické, napínavé, a přitom přehledně nasnímané akce, to vše navíc okořeněné 3D technologií, která zde rozhodně nefunguje jako rušivý element. Již v traileru se divák namlsal záběry útoku na vilu Tonyho Starka postavenou na útesech u moře, nicméně věřte, že budete svědky ještě více dechberoucích scén, i když si to lze možná jen těžko představit. Příkladem za všechny jsou záběry, kdy se Tony obléká do svého pancíře.

Abych však pořád jen nechválil, i na novém Iron Manovi se podepsal zub amerického patosu. Ono taky co čekat od snímku, kde se po červeném koberci prochází muž oděný v oceli nabarvené jako vlajka Spojených států. Díky těmto náznakům je divák obeznámen s faktem, že dobro má vždy navrch a tvrdá ruka spravedlnosti vždy zasáhne tam, kde je potřeba.

Možná by v tomto ohledu nebylo od věci nechat diváka sem tam na pochybách tak, aby se mohl o hlavního hrdinu bát. Vím, že u filmu s komiksovým hrdinou a humorným nádechem to jde jen těžko, ale příkladem za všechny buď Bruce Wayne alias Batman.

Bottom line: Iron man 3 je přímou trefou do srdcí nejen fanoušků komiksu, ale všech, kteří si potrpí na dobrou akci, špičkové herce a údernou hudbu. Nové dílo Shanea Blacka toho všeho nabízí dostatek a dokazuje, že Iron Man rozhodně nepatří do starého železa.

Stránka filmu na CSFD.cz.