Dvacet milionů korun, které vláda hodlá investovat do „náborové kampaně“ na podporu své penzijní reformy, jsou sice na vládní poměry jen drobné, i tak jde o zbytečně vyhozené peníze.
Češi o nabídnutou formu spoření zájem nemají a mít nebudou. Právě spuštěná a nepříliš duchaplná reklama s Janem Antonínem Duchoslavem alias „Vikim Cabadajem“ a kanystrem benzinu v hlavní roli na tom nic nezmění.
Premiér Petr Nečas je přesvědčen, že za nezájmem Čechů a Češek je hlavně negativní kampaň sociálních demokratů, kteří prohlašují, že druhý pilíř zruší. Problém je ale možné hledat i jinde – ve vládním komunikačním antitalentu.
Je s podivem, že v zemi, kde se utrácejí z eráru neprůhledně stovky milionů za nejrůznější poradenské, konzultační a expertní služby, se nenašly prostředky třeba na detailní rozbor toho, jak a proč v podobném ekonomickém rozhodování – jako je nyní vstup do druhého pilíře penzijní reformy – lidé obvykle reagují, podle čeho se rozhodují a jak je možné je motivovat. I absolvent základního kurzu behaviorální ekonomie tuší, kde by mohl být problém.
Platí, že je-li rozhodování moc složité, lidé mu často nevěnují dost pozornosti. Rozhodování, které vyžaduje vlastní aktivitu, byť jen vyplnění formuláře, se lidé raději vyhýbají a dávají přednost statu quo. Tím více, čím složitější je změna. Říká se tomu architektura volby.
Podobně platí, že když sami lidé nevědí, co vlastně chtějí a podle čeho se rozhodnout (což je u penzijní reformy jev zcela běžný), řídí se „stádností“ – podle svého okolí. A to dává vzkaz zcela výmluvný: zatím se do penzijní reformy přihlásilo 32 tisíc lidí z několika milionů možných.
Lidé navíc dávají přednost aktuálním zájmům a pocitům, protože budoucnost se zdá být příliš vzdálená... To jsou překážky pevně zakotvené v lidské přirozenosti. Boj s nimi vláda prohrála už dávno.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist