V prostorách bývalé sklárny smíchovské MeetFactory, kde vystupovaly hvězdy jako Crystal Fighters a z české scény například David Koller, se ve dnech 14. a 15. června uskuteční historicky první festival české elektronické hudby - Elekce.
Můžeme se zde těšit na to, co současná česká scéna elektronické hudby nabízí. Cílem akce je zmapování této hudební scény a také poskytnutí prostoru hvězdám, které neměly do této chvíle takovou šanci zazářit a předvést svůj talent.
„Myšlenkou celého festivalu je vytvořit kumulaci toho nejlepšího, co současná scéna může nabídnout a vedle známých jmen dát šanci i těm méně známým, což automaticky neznamená méně kvalitním,“ říká mladý organizátor a duchovní otec festivalu Šimon Holý.
Během dvou dnů se můžeme těšit na velmi široký a dosud neuzavřený playlist umělců, kteří se představí celkem na třech scénách. Jedna z nich bude umístěna přímo pod širým nebem.
Pro zpestření odpoledního programu jsou zde připraveny workshopy Marka Wittnera „Sampling“ a Honzy Pfeiffera „Kluby ve městě. Jak to funguje?“ a k vidění bude také divadelní hra, z repertoáru studentů AMU.
Historie elektronické hudby
Jak a kdy se k nám vlastně elektronická hudba dostala? Určit přesné, nebo alespoň orientační datum pro vznik tohoto netradičního hudebního stylu je velmi těžké. Žádné takové určení bohužel neexistuje. Musíme se tedy spokojit s termínem „v době, kdy i naši dědové byli ještě na houbách“.
Tenkrát byl totiž kutilem a skladatelem Edgardem Varèsem sestaven první elektrický přístroj. Varèse se díky své učenlivosti a talentu zdokonalil natolik, aby dokázal učarovat zvukem americkému avantgardistovi Johnu Cagovi a německému skladateli Karlheinzemu Stockhausenovi.
Oba tito tvůrci se zasloužili o značné rozšíření kompoziční struktury a doufali, že se také zaslouží o rozšíření povědomí o tomto hudebním směru. Jako první uznávaný a dodnes velmi používaný nástroj pro tvorbu elektronické hudby se stal Theremin (rok 1920), pojmenovaný po jeho vynálezci Lvovi Těrmenovi. Je to elektronický nástroj, na který se hraje bez dotyku rukou. Hra na Theremin je tedy velmi náročná.
Teprve na začátku 70. let minulého století začaly být dostupné sekvencéry a syntezátory a došlo tedy k většímu rozmachu. První album, zcela vytvořené syntetizátorem, bylo vydáno roku 1968 Američankou, Wendy Carlosovou. Jednalo se o Bachovo album.
V tu dobu měli Češi bohužel jiné starosti a mladí umělci se doma potají zřejmě nevěnovali novinkám na hudební scéně. Proto se dá říct, že naše scéna propásla nejvýznamnější události, mezníky a vývoj na poli elektronické hudby, což se bohužel na tomto stylu u nás značně projevilo. I dostupnost potřebných přístrojů se nešťastnou historií značně zpozdila.
Elektronická hudba dala interpretům možnost vytvoření hudby, kterou už možná nosili v hlavě léta letoucí, ale technicky nebylo možné ji vytvořit. Otevřely se tak nekonečné možnosti a rozmanitost pro všechny, kdo milují hudbu a nutně nemusí cvičit několik hodin na housle, nebo kytaru.
Nejvýznamnější světoví interpreti počátků elektronické hudby
Jaké jsou světové hvězdy elektronické hudby a vzory našich českých zástupců?
Vangelis, vlastním jménem Evangelos Odysseas Papathanassiou, je považován za průkopníka elektronického popu. Na počátku kariéry založil kapelu, která hrála ve stylu progresive rock. Nezapomenutelnými se staly jeho soundtracky k filmům Chariots of Fire, za který získal Oscara, Blade Runner a 1492: Conquest of Paradise režiséra Ridleyho Scotta.
Tvorba Michaela Gordona Oldfielda na přelomovém albu Tubular Bells pramenila především z jeho bolesti a zoufalství. Podle jeho slov to byla snaha o vytvoření hudebního světa, ve kterém by mohl Oldfield žít.
Do novějšího stylu elektronické hudby se zapsal roku 2002, kdy vydal album Tres Lunas. Při jeho tvorbě se inspiroval na Ibize, a tak album přineslo pro jeho dosavadní tvorbu neobvyklý styl klubové taneční a elektronické hudby. Zatím jeho poslední album s názvem Music of the Spheres z roku 2008, je po obsahové stránce hlavně předělávkou jeho starších hitů.
Německou skupinu Kraftwerk založili Ralf Hütter a Florian Schneider v roce 1971. Za dobu své existence vydali celkem 14 alb a ovlivnili mnoho významných umělců jako Depeche Mode nebo Gary Numana. Ve skupině se vystřídalo spoustu hlavních i vedlejších členů kapely. Dnes je původním členem pouze Ralf Hütter.
Inspirace berlínskými nocemi by Česku jistě prospěla
Od doby, kdy byly tyto hvězdy na vrcholu, se elektronická hudba značně proměnila a neustále přichází s novinkami. Vše je zde dovoleno, neexistují omezení, ani hranice. Současní čeští interpreti se bohužel shodují, že na české scéně se elektronická hudba ještě neprojevuje tak, jak by mohla a ani zdaleka není využit potenciál, který se v ní skrývá.
Jejich cílem je vytvoření jakéhosi „Šengenského prostoru“ a postavení české hudební scény na nohy. Setkáme se i s přirovnáním, že česká elektronická hudební scéna je velký uschlý strom, s pár rozkvetlými větvemi. Neškodila by tedy inspirace nočním životem v sousedním Německu, konkrétně třeba v berlínských nocích.
Pokud jste se tedy navnadili na pořádnou dávku hudby, není nic jednoduššího, než zavítat například na chystaný festival Elekce, který vás provede současným světem elektronické hudby. A možná ještě dnes zaslechnete v tvorbě současných interpretů prvky velikánů, kteří dali této hudbě směr a velkou budoucnost. Fantazii se meze nekladou. V hudbě, ani v životě…
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist