Přes 300 let zkušeností
První banka v Indii, General Bank of India, byla zřízena již v roce 1786. Do konce 60. let minulého století v Indii fungovalo přes tisíc malých bank, nad kterými držela dohled Reserve Bank of India, centrální banka země založená v roce 1935. Následovalo období znárodňování mezi lety 1969 a 1991 a od počátku 90. let prakticky doposud prochází bankovní systém rozsáhlou liberalizací a reformami a zažívá nebývalý růst doprovázený významným zlepšením jeho kvality aktiv a efektivity. Indický bankovní systém byl pravděpodobně jeden z mála velkých bankovních systémů, které z globální finanční krize v roce 2008 vyšly bez úhony.
Moderní bankovní služby
Banky v Indii lze rozdělit do tří skupin, a to na obchodní banky (cca 100), regionální venkovské banky (cca 200) a ostatní, tedy přes 350 družstevních bank a desítky dalších bank a společností. Komerčnímu bankovnictví v Indii dominuje třicítka státních bank ovládajících většinu aktiv, rozdělit je můžeme na domácí a zahraniční. Největší tuzemská banka je veřejnoprávní State Bank of India. V indickém bankovním sektoru ale panuje tvrdá konkurence. Bankomaty, internetové bankovnictví a mobilní bankovnictví jsou nyní v Indii zcela standardní službou. Dle studie KPMG ve fiskálním roce 2011/12 tvořily bezhotovostní platby 91 procent z celkového počtu transakcí v hodnotovém vyjádření a 48 procent, co se týká objemu. Jako majitel účtu rozhodně nebudete muset čekat několik hodin na přepážce pro získání dokladu nebo pro výběr peněz ze svého účtu, jak se i dnes někteří nepodloženě obávají.
Překotný rozvoj
Indické banky se také agresivně rozšiřují ve světě. Zatímco v září 2006 mělo celkem 18 indických bank 112 poboček mimo Indii, o pět let později, v září 2011, to bylo 22 bank s 244 pobočkami. V roce 2007 bylo dle britského mezinárodního žebříčku Brand Finance mezi top 500 bankami světa 6 indických bank, loni jich bylo již 20. Nejvýraznějším úspěchem indického bankovního systému v průběhu posledních tří desetiletí ale bylo vytvoření rozsáhlé sítě, která se neomezuje pouze na indické metropole a velká města, ale dosahuje i do odlehlých částí země. Stále však přibližně polovina obyvatelstva stále nemá přístup k bankovním službám. Usnadnění přístupu k finančním službám je v popředí zájmu regulátorů a politiků v Indii, kteří pro bankovní růst tvoří vhodné podmínky. Očekává se, že Indie zůstane zemí nabízející příležitosti pro tuzemské a zahraniční banky i v průběhu několika příštích desetiletí. V současnosti zhruba 145 milionů indických domácností nevyužívá oficiální bankovní služby, což je největší číslo na celém světě. Z 600 tisíc vesnic v Indii využívalo v loňském roce tyto služby pouze cca 140 tisíc. S rostoucím příjmem na obyvatele, příznivým demografickým vývojem a již zmíněnou vstřícnou politikou a vhodným regulačním prostředí je Indie vynikajícím zázemím pro rozkvět bankovnictví v následující dekádě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist