Mně dnes jako první padl do ruky Deník Metro. Vybavena fixy jsem se pustila do zaškrtávání. Konečné skóre dopadlo následovně: ze všech článků se 6 textů týkalo žen, ženy v nich byly hlavním tématem či poskytly vyjádření (v to počítám i text o svatbách, které se tak nějak z principu týkají jak žen, tak mužů, ale budiž). Dalších 16 textů bych označila jako neutrální (v Praze pršelo, netekla voda a v ZOO lidé ochutnávali červy). Všechny zbývající texty – celkem 29 – již byly věnovány mužům – počínaje důvěrou pro Rusnokovu vládu, přes rozhovor s Bohuslavem Sobotkou až po závody hasičů a sportovní výsledky.
Tato „minianalýza“ ilustruje obecný trend – mužům je v médiích věnován daleko větší prostor, než ženám. Náhoda? Bohužel ani náhodou. K podobným výsledkům opakovaně došly výzkumy jak v ČR, tak v zahraničí[1]. Průměrně je ženám věnováno cca 15 – 20 % příspěvků ve zpravodajských článcích či reportážích.
Zajímavý je i podrobnější pohled na to, o čem jsou texty věnované ženám, jak se o ženách píše, k čemu se vyjadřují. Když se vrátím k Deníku Metro – z 6 textů se jednalo v jednom případě o rozhovor s herečkou (jak se má a co dělá Ivana Chýlková, v 5 otázkách nesměly chybět 2 směřované na děti a manžela), jeden článeček byl věnován otázce, kdo bude moderovat letošní Oskary (herečka a komička Ellen DeGeneresová), následoval již zmíněný text o svatbách, anketa se ženami o tom, co si kdy zapomněly v MHD, a konečně informace o výsledcích českých plavkyň na mistrovství světa. Hlavní zprávou, která byla věnována ženám a dostala se dokonce na titulní stránku, je informace o úmrtí dvou Češek v Egyptě. Upřímně, sama jsem byla překvapena, nakolik je výsledek jak vystřižený z učebnice „Gender a média“. Zprávy o ženách jsou prezentovány jako méně důležité a jsou řazeny do spíše oddechových rubrik (rozhovor s Chýlkovou, moderátorka Oskarů, anketa), ženy jsou prezentovány prostřednictvím svého vztahu k mužům (opět rozhovor plus text o svatbách) či jako oběti (Češky v Egyptě).
Typické je i to, že se „ženská témata“ do zpravodajství vůbec nedostanou a když, jsou znevažována či zesměšňována. Pokud čtete tento blog pravidelně, jistě si pamatujete na událost Kongres žen – nejen pro ženy. Ačkoli se jednalo o dosud největší akci svého druhu (zúčastnilo se jí zhruba 800 žen a mužů), ačkoli se zde sešly vysoce postavené političky, vědkyně i manažerky, dorazili kandidát a kandidátka na prezidentský post i bývalý premiér, a ačkoli se ten den neodehrála žádná nečekaná a významná událost, většině médií nestálo za to věnovat akci byť jeden odstavec (samozřejmě s čestnými výjimkami, které potvrzují pravidlo – viz přehled mediálních výstupů na webu Fóra 50 %). A aby byl výčet úplný, došlo i na znevažování a zesměšňování. Taková byla např. reportáž TV Barrandov, která začínala zpochybňujícími slovy, že Kongres žen byl věnován „údajné“ diskriminaci žen (přestože diskriminace žen konkrétně na trhu práce je snadno statisticky doložitelná) a pokračovala nepřesným údajem o účasti (uvádí 350, ve skutečnosti se zúčastnilo 800 žen a mužů). Relevantní příspěvky organizátorek a hostů „zazdila“ závěrečná citace „kolemjdoucího muže“, který Kongres označil za „slet čarodějnic“.
Samostatnou kapitolou by pak byl svět reklam a stereotypní a sexistické zobrazování žen. Jak ukazuje např. soutěž „Sexistické prasátečko“, tento způsob reklamy přijde nevhodný nejen feministkám, ale i široké veřejnosti, což dokládá pestrá paleta nominací na nejsexističtější reklamu. Jak můžete vidět níže, někdy je to opravdu silná káva.
Proč média, která jsou z podstaty určena všem, věnují většinu pozornosti mužům? Odpověď nastíní další pokus. Zkuste vzít noviny do ruky ještě jednou a projít si podpisy pod články. V případě Metra u většiny článků autora či autorku textu nelze určit (jsou většinou převzaty z ČTK), u těch podepsaných je skóre jasné – 1 ženské jméno na 6 mužských. Podívejte se na citovanou reportáž a zjistíte, že reportérem byl muž. Ještě výmluvnější je pak pohled na vedoucí pozice v hlavních zpravodajských médiích, kde ženy nejsou zastoupeny prakticky vůbec. Všechny tyto skutečnosti vedou k nepochybnému závěru: v drtivé většině jsou média vlastněna a kontrolována muži. Obsah určují a vytvářejí především muži a není proto divu, že média prezentují svět především z perspektivy mužů.
Netvrdím, že neexistují novináři, kteří dokáží o ženách a tématech se ženami spojených referovat profesionálně a nezaujatě. Faktem však je, že většinou tomu tak není. Zároveň netvrdím, že existuje tajné spiknutí mužů v médiích, kteří mezi sebe ženy záměrně nepustí. Stejně jako v politice a dalších vedoucích pozicích je absence žen ve vedení médií dána souhrou mnoha faktorů a bariér, které ženám přístup do vrcholových pozic znesnadňují. Ať jsou však příčiny jakékoli, výsledek je jednoznačný – média hrají klíčovou roli při definování genderových rolí a vztahů a výběrem témat dávají najevo, co je důležité a co není. Protože o mediálním obsahu rozhodují v převážné většině muži, vybírají také témata, která sami považují za důležitá, která jsou jim blízká. Protože o výběru osob do vedoucích pozic rozhodují muži, částečně automaticky a nevědomě k sobě vybírají další muže – své kolegy, známé, přátele.
Média hrají v našich životech významnou roli. Spoluutvářejí společenskou atmosféru, nastavují společenskou debatu i politická témata. A právě proto je důležité, aby se na tvorbě mediálního obsahu podíleli jak muži, tak ženy. Výše načrtnuté problémy jsou pouze malou ukázkou toho, jaký je vztah genderu a médií a jak se média podílí na udržování nerovností mezi ženami a muži. Téma je natolik důležité, ale v českém kontextu zanedbávané, že se organizátorky Kongresu žen rozhodly věnovat mu celý příští ročník. Přípravy začínají již nyní debatním piknikem „Ženy v médiích“. Diskutovat přijdou zajímavé osobnosti z mediálního světa, pozvání přijala např. novinářka Jana Ciglerová, moderátorka Štěpánka Duchková či producentka Kamila Zlatušková. Ať již souhlasíte, že nedostatek žen v médiích má vliv na jejich obsah, či zastáváte jiný názor, přijďte s námi diskutovat 15. srpna do Viničního altánu v Havlíčkových sadech v Praze. Těšíme se na Vás! Více o akci a přihlášky zde.
[1] Např. Ženy, muži a společnost (Renzetti, Curran), pro český kontext „Analýza přítomnosti žen ve zpravodajství“ organizace Gender Studies
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist