Dřív tady čepovali Louny, ale to je už dávno. To ještě kousek u nádraží bydlela Maruška, hezká, opálená, pracovala v čokoládovnách a pod tím bílým pláštěm nic neměla. Ale jak říkám, to už je hódně dávno.

Železniční stanice Rohatec leží na trati z Břeclavi do Přerova. Čokoládovnu zavřeli před deseti lety, Louny v nádražce už netočí. Paní Maruška ale žije dál - jako nesmrtelný tip na sociální síti Foursquare.

Podobných tipů najdete na Foursquare stovky. Majitelé chytrých mobilů s ostatními sdílí většinou užitečné rady: kdy má otevřeno místní nádražka, jak dosáhnout nejvýhodnější slevy na jízdné, jaké jsou místní zajímavosti nebo na co si dát pozor.

Velkou část nádraží, stanic a zastávek si můžete prohlédnout na fotkách. Třeba deštivou podzimní atmosféru v Řitonicích, rozpadlou zastávku ve Vlásenici nebo bustu zadku Járy Cimrmana v Kaprouně.

Podívejte se i na seznam železničních zajímavostí, na kterém najdete téměř třicet tipů na výlet. Postupně se navíc rozrůstá.

Prohlédněte si svou trať na mapě

Železniční síť s tipy a fotkami uživatelů Foursquare najdete na naší interaktivní mapě. Velikost kruhu kolem stanice ukazuje počet jejích návštěvníků na Foursquare, po rozkliknutí stanice uvidíte tipy. Kolečkem myši můžete mapu přibližovat a oddalovat. Na Foursquare chybí některé menší stanice a zastávky, protože je zakládají sami uživatelé. Ze stejného důvodu nejsou některé tipy aktuální.  

Kde jsou u nás vlak-friendly regiony?

Když se na mapu podíváme očima dlouhodobého fanouška železnice, vystoupí z ní několik trendů. Například regiony s velkou oblibou vlakové dopravy. První z nich, železniční spoje v okolí Prahy, patří k nejvytíženějším v celém Česku a ve špičce balancují na hranici vytíženosti.

Další oblast, kde se železnici daří, je trať mezi Libercem, Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Celkový počet návštěv na Foursquare na této trati - bez Liberce, odkud směřují vlaky i jinými směry - je přes čtyři tisíce; jde o nevytíženější rameno osobních vlaků hned po pražské a brněnské příměstské dopravě (ani v ostravské aglomeraci takhle vytížená trať není). Vyšší počet návštěv lze ovšem zdůvodnit i novými vozy RegioSpider, které mají zásuvku a Wi-Fi připojení.

Poslední vlakovou výspou je spoj mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Hradec je také podle počtu návštěv suverénně největší stanice, která neleží na koridoru z Prahy na Ostravu nebo Vídeň. Většina vlaků, které sem zajíždějí, jsou RegioPantery na cestě z Pardubic do Jaroměře - opět vlaky se zásuvkami a Wi-Fi.

Nejvíc návštěv pak sklidí stanice na zmíněném koridoru: Pardubice, Brno, Olomouc, Ostrava, Hranice, Otrokovice, Břeclav...). Trať Praha-Olomouc-Ostrava je opět ve špičce na hranici kapacity. 

Relativně málo lidí navštíví nádraží v Karlových Varech, Jihlavě a Českých Budějovicích. První dvě města mají kvalitní silniční spojení s Prahou (s levnými autobusovými spoji Student Agency), naopak železniční spojení je velmi pomalé. V případě Jihlavy dokonce přímé vlakové spojení s Prahou neexistuje. Karlovy Vary i České Budějovice sice přímé vlakové spojení s Prahou mají, jezdí zde ale jedny z nejstarších rychlíkových osobních vozů z celé flotily Českých drah (mimo jiné tradiční "koženky").

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist