„Je těžké předvídat, ale (Zelená) kniha jasně říká, že klimaticko-energetický balíček 2020 byl úspěšný,“ reagovala na Twitteru Connie Hedegaardová, komisařka pro Opatření v oblasti změny klimatu, na otázku, zda Zelená kniha pro klimatickou a energetickou politiku do roku 2030 na balíček rámcově naváže nebo se od něj zcela odchýlí. A skutečně, není snadné předjímat, jak se Evropa popasuje s dlouhodobými cíli na omezování uhlíkových emisí, když je zároveň nutné zajistit dostupnost celého procesu pro průmysl i občany. Další otázkou je, zda vedoucí role EU v oblasti klimatických změn bude i nadále prioritou a motorem energetické politiky.
Balíček 2020 dnes působí jako z jiného světa, neboť vznikal ještě v situaci, kdy španělská ekonomika rostla, Euro nebylo v krizi a neplnilo titulní stránky novin, diskuse se točily okolo Lisabonské strategie a post-konstitucionální debata vyústila v přijetí Lisabonské smlouvy. Málokdo tehdy tušil o možnostech břidlicového plynu a technologii hydraulického frakcionování. V balíčku, který vznikl před finanční krizí, se tak odráží až téměř nerealistické nadšení a předpoklad, že se EU globálně stane vzorem udržitelného ekonomického rozvoje. Dokonce se na tom v roce 2007 jasně shodly všechny klíčové instituce EU. Balíček je však velmi imunní nejen vůči průlomovým technologickým výdobytkům, ale také vůči politickým impulsům a nástrojům.
Skrze systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS, EU Emission Trading Scheme) a související cíle v oblasti obnovitelných zdrojů (OZE), jakožto klíčových prvků balíčku, měla EU dosáhnout role globálního lídra v jednáních o klimatických změnách. V letech 2007 až 2010 tak energetická politika prakticky sloužila dlouhodobým cílům v oblasti klimatických změn, snižování emisí skleníkových plynů a dekarbonizace, které jsou jasně vytyčeny v Energetické cestovní mapě do roku 2050.
Zpětný pohled na několik původních předpokladů balíčku 2020 dnes však objasňuje, proč by bylo vhodné přehodnotit situaci, a pro budoucí balíček 2030 se odchýlit od původního konceptu. Patří sem předpoklad, že EU může být efektivním lídrem v globálních jednáních o klimatických změnách, že liberalizace zvýší konkurenceschopnost energetického sektoru a sníží tržní ceny energií, že udržitelnost, konkurenceschopnost a bezpečnost dodávek jsou základním cílem energetické politiky a mělo by jich být dosahováno současně, že obnovitelné energie si s podporou na národní úrovni budeme moci dovolit po celou dekádu do roku 2020, že díky plánované dekarbonizaci podniky začnou hromadně investovat do modernizace energetické infrastruktury, že právní úpravy v oblastech energie, dopravy i klimatu budou vzájemně provazovány a společně povedou ke snižování emisí skleníkových plynů, a v neposlední řadě, že generální ředitelství pro klimatické změny a energetiku budou snadno nacházet společná kompromisní řešení.
Do úvah o novém energetickém rámci je dále potřeba zahrnout i poznatky z nedávného vývoje v oblasti břidlicového plynu a jeho napojení na vodní hospodářství, které přinášejí čtyři základní principy tzv. energetického realismu:
1) zásadní změny v energetice (např. přechod na jinou základní energetickou surovinu) jsou dlouhodobé, dalekosáhlé a velmi nákladné;
2) energetické systémy jsou úzce propojeny s růstem ekonomiky, investicemi, hospodářským rozvojem a vývojem technologií na regionální, národní a dokonce i kontinentální úrovni;
3) správně nastavené energetické systémy by měly zajišťovat konkurenceschopné tržní ceny a bezpečnost dodávek, jinak se zmenšují i pozitivní dopady na životní prostředí
4) úspěšná energetická politika vyžaduje vizi poháněnou celou řadou cílů, musí umět předvídat i riskovat, musí být předvídatelná, ale i flexibilní a účinná v pravý čas.
Autor se dále zamýšlí nad novými předpoklady pro nový energetický rámec a předesílá, že možné scénáře budou oproti balíčku 2020 méně optimistické, nicméně neměly by postrádat především vizi alespoň do roku 2040. Budoucí energetický balíček by měl vyřešit v první řadě otázku budoucnosti EU ETS, přičemž autor zde navrhuje dva modelové scénáře – jeden s celkovým všeobecným cílem, a druhý s mnoha cíli ve více sektorech. Ani nový energetický balíček samozřejmě nevyřeší všechny současné výzvy v této oblasti, ale může se stát svěžím startem nové energetické politiky, která se nebude bát sejít z původně vytyčené cesty, aby vyvedla energetickou politiku ze slepé uličky.
Celou studii si stáhnete ZDE.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist




