Mnoho zvláštních a těžko srozumitelných věcí se v posledních měsících děje okolo počítačů a internetu. Jednou z nich je i e-Podání a s ním spojené elektronické zadávání neschopenek a elektronické hlášení živnostníků. Všichni živnostníci (a podnikatelé podle zvláštních zákonů) měli od počátku příštího roku povinně podávat hlášení pouze v elektronické podobě. Podobně i lékaři měli posílat neschopenky ČSSZ pouze elektronicky. Pan ministr Koníček se v úterý 10. září dohodl se zástupci České lékařské komory o odsunutí termínu až na rok 2016.
Obdobím zavádění elektronického podání si před zhruba deseti lety prošly banky. Žádná z nich, i když jsou někdy vůči svým platícím klientům hodně sebevědomé, si nedovolily zrušit papírové platební příkazy. Jasně, udělaly maximum pro to, aby přesvědčily klienty používat internetbanking, ale žádná z bank, které měly, před zaváděním internetbankingu, síť poboček nezrušily původní způsob přijímání transakcí a stále přijímají i papírové příkazy k převodu peněz.
Jednou ze služeb eGovernementu má být i elektronická/on-line komunikace s občany a podnikateli. Jenže se jaksi zapomnělo na jednu podstatnou věc. Při komunikaci občan–stát určuje termíny Správní řád, případně další zákony a vyhlášky. Takže on-line komunikace jako v případě e-shopu nebo internetbankingu není nutná.
Nadšení z moderních technologií ale některým úředníkům tak zamotalo hlavu, že začali prosazovat služby, o které byl malý zájem. Názorným příkladem a varováním již v minulosti mohly být elektronické podatelny. Před léty byly nařízeny všem úřadům a radnicím bez ohledu na jejich velikost. Nikdo z úředníků se nenamáhal zamyslet nad tím, že je rozdíl mezi magistrátem hlavního města a radnicí někde v Nové Vsi, kde starosta vykonává svoji funkci vedle svého hlavního zaměstnání. Starostové vesnic a městeček si museli pořídit programy pro provoz elektronické podatelny, aby v následujících měsících a letech marně čekali na první zprávu poslanou do jejich elektronické podatelny. Prostě sousedé na malých městech a vesnicích komunikují se svojí radnicí jinak než ve statutárních městech a úřadech s celorepublikovou působností.
Dalším krokem byly Datové schránky a jejich povinné používání právnickými osobami. Zmatky, jaké to způsobilo na úřadech a ve firmách, je kapitola sama o sobě. Dokumenty se skenují, pošlou se prostřednictvím Datové schránky a příjemce si dokument vytiskne, případně ještě jde na Czech Point, aby mu jej úředně ověřili. U takového řešení chybí zdravý rozum.
Minulý týden byla několikrát zmíněna zhoršující se konkurenceschopnost ČR ve srovnání s dalšími zeměmi EU a světa. Důvodů je mnoho. Jedním z těch velmi vážných je komplikované fungování státní správy, komplikovaná komunikace podnikatelů s úřady. V neposlední řadě i špatné příklady nasazování moderních technologií, které ukazují tvůrci eGovernmentu podnikatelům, občanům a hlavně studentům.
Ve svých předchozích příspěvcích jsem zmínil rizika spojená s používáním zaručeného elektronického podpisu a s dírami v operačním systému Windows. Přičemž některé slabiny jsou takové povahy, že antiviry a další bezpečnostní programy nejsou schopny viry, které tyto slabiny zneužívají, odhalit. To znamená, že běžný uživatel, ale i firma či úřad se v současné době při přechodu na čistě elektronickou komunikaci vystavují rizikům, která není možné úplně odstranit. V případě komunikace mezi firmami jde o business a zúčastněné firmy mají ve většině případů zájem spor vyřešit a pokračovat v obchodech. V případě e-shopů a internetbankingů je situace velmi podobná. V případě eGovernmentu je situace diametrálně odlišná. Pravidla určuje stát, dokonce nařizuje používat pouze některé způsoby komunikace. Současně, ale ten samý stát dopředu neřekl, jak se budou řešit spory. Naopak, například v zákoně o elektronickém podpisu 227/2000, po novele č. 167/2012 Sb., je uvedeno v §5 odst. 1a, že : “Podepisující osoba je povinna zacházet s prostředky, jakož i s daty pro vytváření zaručeného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití“. V souvislosti se slabinami a sofistikovanými viry je ještě vážnější § 5 odst. 2, kde se říká: „Za škodu způsobenou porušením povinností podle odstavce 1 odpovídá podepisující osoba.“ Takže doktore, musíš léčit a ještě si uhlídat počítač, i když to často nedokážou ani informatici.
V předchozím odstavci jsem zmínil skryté slabiny ve Windows (http://analyza2012.salamandr.cz). Například technici společnost Kaspersky Lab objevili v sítích zákazníků virus, který pojmenovali RedOctober. Tato společnost následně informovala, že zjištěný virus nebyli schopni téměř čtyři!! roky detekovat. Nedokázaly jej odhalit ani další antiviráky a bezpečnostní programy.
Co s tím ??
Podle mne je třeba se vážně znova zamyslet nad několika body:
-
je z pohledu práva a dobrých mravů možné nutit občany používat pouze jeden konkrétní způsob komunikace
-
kdo bude zodpovědný za případné podvody a jiné komplikace spojené s elektronickou komunikací
-
kdo bude hradit nákup programů a dalšího vybavení nutného pro nový způsob komunikace
-
kdo dovolil úředníkům odmítat původní a osvědčený způsob komunikace
Datové schránky, zaručený elektronický podpis a ePodání jsou moderní služby. Jenže z vlastní zkušenosti vím, že v předchozích více než deseti letech byly kritické připomínky úředníky systematicky odmítány. Nikdo nereagoval na upozornění o slabinách v elektronickém podpisu a Datových schránkách. V případě malého zájmu soudů a státních zastupitelství o Datové schránky se vše vyřešilo několikaměsíčním odložením povinnosti jejich používání a příspěvkem na elektronizaci justice. V případě ePodání může být situace složitější a možná i rozhodne o tom, jak bude v následujících letech v ČR vypadat eGovernment. Především proto, že lékařů je více než 30 000, a to je větší síla než několik stovek Datových schránek u soudů a na státních zastupitelstvích.
Soudci, státní zástupci a lékaři jsou vysokoškolsky vzdělaní, a lze tedy předpokládat, že by dokázali používat (a mnozí dávno používají) počítač, internet a služby eGovernmentu. Jenže medici i studenti právnických fakult jsou vedeni ke konzervativnímu přístupu a obezřetnosti a takový přístup si přenášejí i do své praxe. Takže je pochopitelné, že pokud jim úředník něco nařizuje, tak se snaží v rámci svých možností ozvat. Chtějí podrobnější vysvětlení a nestačí jim názor, že je to moderní.
Komunikace stát – občan (firma) je závažnější než komerční řešení v podobě internetbankingu. Přesto úředníci prosazují zrušení původních, vyzkoušených způsobů komunikace. V tomto okamžiku by měli nastoupit politici a vláda vzešlá z předčasných voleb. Oni by měli úředníkům a občanům jasně říci, jestli je prioritou prosazování moderních, ale nevyzkoušených a zranitelných systémů, nebo eGovernment, kde si úřady mezi sebou dokážou vyměňovat elektronicky údaje a směrem k občanům nabízejí volbu v podobě klasického i moderního způsob komunikace.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist