Cestolino.cz je internetový srovnávač zájezdů, který založil loni v létě Michal Vávra a na jehož rozšiřování v současné době neustále pracuje. Co by poradil těm, kteří by chtěli jeho podnikatelský záměr následovat?

K založení Cestolina vedla Michala Vávru zejména snaha o zjednodušení výběru zájezdu a zároveň pomoc cestovním kancelářím lépe prodávat. „Moje vize je udělat web, který dle zadaných parametrů a preferencí nalezne cestujícímu vhodný zájezd, tedy na základě informací a zkušeností ostatních doporučí vhodnou variantu.

„Ve výsledku bude spokojenost panovat jak na straně cestujícího, tak i cestovních kanceláří, které získají cílenou návštěvnost. Vycházel jsem hlavně ze zkušenosti s výběrem a objednávkou zájezdu. V kamenné pobočce cestovní agentury se buď musíte spolehnout na doporučení prodejce, nebo strávit dlouhou dobu s výběrem. Na internetu procházíte velké množství webů, hledáte volné termíny a informace, vše pohodlně a bez stresu,“ sdělil Michal Vávra.

Cestujte z pohodlí domova

Ačkoliv Cestolino funguje teprve druhým rokem, od začátku se mu velmi daří. „Jen za první sezónu jsme dokázali zprostředkovat zájezdy za jeden a půl milionu korun.  Potvrdilo se, že lidé tímto způsobem zájezdy hledají a kupují. Stabilní růst návštěvnosti a zprostředkovaného obratu začal počátkem letošního roku. Nicméně je tu ještě velký prostor pro zlepšování. Doufám, že za úspěchem bude v konečném důsledku stát dobrá a oblíbená služba,“ řekl Michal Vávra.

Kolikaprocentní je v takovém případě marže vyhledávačů? „V současné době může cestovní kancelář zobrazovat nabídku zájezdů zdarma. Část cestovních kanceláří a agentur ale provozuje takzvaný affiliate program, kde se provize z prodaného zájezdu pohybují od 2,5 do 4 procent,“ dodal. Podle Vávry se v budoucnu jako nejlepší model jeví platba za proklik na web partnera, jako je tomu například u srovnávačů zboží.

Celý projekt financuje Michal Vávra z vlastních zdrojů. Na Cestolinu spolu s ním spolupracuje dalších šest lidí, kteří, ač placeni, nemají u něj zatím práci na plný úvazek. „Věřím ale, že s dalším růstem Cestolina se to změní,“ uvedl Vávra.

Udržet návštěvnost a využití webu však zahrnuje neustálé dílčí vylepšování. „Aktuálně chystáme uživatelské recenze hotelů, cestovních kanceláří a destinací a lepší parametry u hotelů a propojení zájezdů s mapou. Pro cestovní kanceláře pak lepší rozhraní, statistiky, konverzní kód (měřící kód monitorující aktivitu návštěvníků webu, například aplikace Google Analytics, pozn. red.), vlastní XML (značkovací jazyk obohacující text o dodatečné informace, pozn. red.) a možnost rozesílat klientům dotazník spokojenosti.“

Jak na affiliate marketing?

V rámci affiliate marketingu není možné nalézt univerzální rady na otázku, jak dlouho čekat a vytrvat, než se zjistí, že tudy cesta opravdu nevede. Ale všeobecně pro podnikání v affiliate marketingu platí, že je dobré nabízet lidem celoročně žádaný produkt.

„Když zákazníky naučíte chodit na web každý den, máte velkou šanci prodat opakovaně a neplatit za získání zákazníka vícekrát. Výborný příklad jsou agregátory hromadných slev a jejich každodenní rozesílání e-mailů. Dále to může být například rádce v módě, bydlení, kráse, rozvozy jídel a podobně,“ vysvětlil Vávra.

Cestolino je oproti tomu projekt, který nabývá na smyslu zejména v letních měsících, v období prázdnin a dovolených. „Velká část letních zájezdů se prodá na first minute. Mimo letní sezónu se prodávají eurovíkendy, exotické, lyžařské a poznávací zájezdy. Zájem o cestování je velice sezónní, a tak návštěvnost webu v průběhu roku značně kolísá.“

A kam bude směřovat podnikání v oblasti affiliate marketingu v budoucnu? Michal Vávra se domnívá, že se bude soustředit zejména do oblasti financí, pojištění a e-shopů. „Další dnes na internetu zastoupené obory tu budou stále a s vyšší penetrací internetu ještě porostou, ale pro nováčka bude nákladnější prosadit se.

Často se teď v Česku mluví o infoproduktech (různé e-booky, videokurzy), u kterých je většinou vysoká marže, tedy i provize pro partnera. Dále to mohou být obory jako móda, krása, zdravá výživa, nábytek, doplňky do domácnosti, slevy. Hodně specifické, úzce zaměřené produkty a služby. Uspějete, pokud se zaměříte na produkty pro masu, nebo na výklenky, kde zatím není tolik konkurence.“

Zároveň zdůrazňuje, že nováčci, kteří se rozhodnou v affiliate marketingu podnikat, si třeba celý první rok nemusí vydělat žádné peníze, protože pravděpodobnost, že by se jim podařilo tak rychle uspět, je dost nízká. „Na druhé straně náklady, a tedy i případná ztráta, nemusí být vysoká. Člověk získá další zkušenost a může se naučit prodávat na internetu,“ dodal Michal Vávra, který sám začal podnikat v oblasti affiliate marketingu již v roce 2005.

A jakou radu dává na závěr? „Nejdříve si člověk musí vybrat produkt, který chce propagovat, komu jej bude prodávat, vymyslet, kde ho bude propagovat (web, e-mail) a kde získá návštěvnost (SEO, PPC, e-mailing). Musí počítat, testovat, neustále zlepšovat, zaměřit se na fungující věci a včas se na některé vykašlat.“

 


 

Bottom line: Jakým způsobem při výběru dovolené vyhledáváte vhodný zájezd vy? Dáváte přednost cestovním agenturám, či vyhledávání přes internet? 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist