Trh s uměním je do značné míry abstrakcí. Nic takového jako jednotný trh s uměním neexistuje, neboť ve většině případů se jedná o obchod s unikátními předměty. To, že rostou ceny v případě jednoho autora či určitého časového období, nemusí mít na ostatní segmenty trhu vůbec žádný vliv. Dokonce i v případě jednoho autora může platit, že zatímco obrazy z určitého období lámou cenové rekordy, jiné období je téměř neprodejné.
Mezistupněm mezi zkoumáním výsledků jednotlivých autorů a pohledem na souhrnná čísla je segmentace trhu podle časových období či použité techniky. V delším časovém horizontu může pomoci odhalit určité trendy: v posledních letech jsme byli například svědky nárůstu zájmu o umění 19. století.
Konkrétní údaje tom, jaký je podíl poválečného a současného umění na celkovém obratu, kolik procent trhu tvoří starožitnosti nebo kolik procent trhu tvoří díla žen, dosud nebyly k dispozici. Vyplývají z exkluzivní analýzy Data IHNED, která si vzala za základ záznamy databáze ART+ za posledních pět let.
Uváděné částky vycházejí z cen na sále, nezahrnují tedy aukční provizi. Celkové částky utracené investory a sběrateli na českém trhu jsou tedy ještě o průměrně 20 procent vyšší.
Trhu dominuje moderna, malba a mrtví muži
Hlavním tahounem trhu s uměním je klasická moderna, či šířeji umění první poloviny 20. století. Do této kategorie spadá o něco více než třetina vydražených položek (36 procent), na celkovém obratu se však podílejí víc jak z poloviny (55 procent). U poválečného a současného umění je tento poměr opačný. V těchto kategoriích se sice prodává poměrně dost děl, avšak jen v nižších cenových relacích.
Na světovém trhu s uměním je situace přesně opačná – prim v objemu obchodů hrají právě poválečné a současné umění. Aukční síň Christieʼs jej například ve svých pololetních výsledcích vykazuje jako nejdůležitější segment, na který připadá 27 procent z jejího celkového obratu 3,68 miliardy dolarů.
Mezi technikami zcela dominuje malba – obrazy mají na svědomí 82 procent českého trhu s uměním. Data dále potvrzují komentáře obchodníků se starožitnostmi, podle kterých je tento segment momentálně podhodnocen. Výjimečné kusy se stále prodávají dobře či dokonce lépe než v minulosti, u průměrných starožitných kousků však ceny klesají. V řadě dílčích kategorií jsou dnes ceny dokonce níže, než na začátku devadesátých let. Z investičního hlediska je právě taková situace tou správnou chvílí k nákupům.
Jednoznačně převažují muži nad ženami a mrtví autoři nad těmi žijícími – autorů se prodalo osmnáctkrát více, než autorek, mrtví nad živými vedou patnáctkrát. Průměrná cena za jedno dílo u mužů a žen sice vypadá vyrovnaně - z velké části za to ale může jediná umělkyně, Toyen – jediná žena v desítce nejdražších autorů na českých aukcích zvyšuje průměr cenu ženského díla zhruba čtyřnásobně.
Největší tahák mezi zahraničními kousky: čínští mistři
Při pohledu na nejprodávanější autory podle období (za každé období se můžete podívat na TOP 10 autorů podle celkového objemu i podle průměrné ceny za dílo) se oddělí nejdražší autoři od těch nejprodávanějších. Nejvýrazněji se rozevírají nůžky u poválečného a současného umění.
K populárním autorům patří například Josef Jíra s jediným obrazem nad jeden milion korun; každoročně však trhem projde padesát až sto jeho děl a z hlediska celkových objemů tak dosáhne výše než Mikuláš Medek, který se přitom jako jediný autor z kategorie poválečného umění dostal do TOP 100.
Z grafů jsou patrné nevyrovnané poměry mezi počty dražených děl a celkovým cenovým objemem. Z hlediska počtu jsou například díla zahraničního umění téměř zanedbatelná (1,4 procenta), z hlediska cen však představují téměř desetinu trhu (9,5 procent). Jde o to, že pokud se na trh vůbec nějaké zahraniční dílo dostane, jde zpravidla o významnější a tedy i dražší kus. Prim zde hrají díla moderního čínského umění. Do stovky nejdražších děl se dostala dvacítka děl zahraničního umění, polovina z nich jsou díla čínských mistrů.
Vizualizace obsahuje 99 ze 100 nejdražších děl, prodaných v českých aukčních síních. Mimo ni zůstal obraz Emila Filly Zlaté rybičky u okna, vydražený v červnu 2000 – několik let před zbytkem top 100 – za 8 milionů korun. Mezi nejdražšími obrazy mu patří 64. místo.
Ceny v této vizualizaci jsou uváděny včetně aukční provize. Ta se standardně pohybuje mezi 15 a 25 procenty, nejdražší obrazy někdy bývají draženy se sníženou provizí 3 až 10 procent.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist