Datum voleb se rychle blíží a vypadá to, že hlavním problémem, s nímž Česko bojuje, je kromě propouštění horníků na Ostravsku už jen původ slov metelesku blesku, kvalita hudební produkce dua Eva a Vašek, případně copyright na známé „hlášky“ z filmu Pelíšky a možnost jejich využití ve volební kampani.
Ale co. Se složitými tématy se volby nevyhrávají, proč se namáhat s prezentací nějaké propracované vize budoucnosti. Hlavní voličský proud stejně nezajímá to, jak vysoká bude korporátní daň, jak má vypadat podpora exportu či reforma školství.
Zkušení volební marketéři vědí, že v předvolební kampani ve skutečnosti záleží na třech hlavních věcech: 1. na tom, jaké aktuální životní podmínky lidé mají, jak je sami vnímají a jak se politikům podaří přesvědčit je o tom, že právě oni dokážou lepší zítřky zařídit, 2. na celkové ekonomické situaci země a atmosféře, která kolem ní panuje, 3. na existenci lídra, nejlépe charismatického, který k lidu podle potřeby promlouvá buď moudře, nebo bodře.
Potvrdily to už několikeré dřívější volby. Krajské v roce 2008 se daly vyhrát na tažení proti 30korunovém poplatku u lékaře; všeobecné očekávání, že v parlamentních volbách v roce 2010 jasně vyhraje levice zase utnul rozpuk finanční krize a úspěšné strašení řeckým scénářem. Žádný div, že politici v těchto volbách nejdou do detailu (pokud k tomu nejsou tlačeni médii) a spoléhají se spíše na emoce a fráze.
Samostatnou kapitolou je bod „lídr“. Není náhodou, že pro anglické slovo leadership není v češtině přesný ekvivalent. Lídrů se nedostává, i proto tu mohli být mezi nejoblíbenějšími politiky lidé typu Vladimíra Špidly, Stanislava Grosse nebo Jana Fischera.
Zavedené strany se musejí spoléhat jen na body 1 a 2 (nebo víte, kdo je jasným lídrem v ODS - Němcová nebo Kuba?, ČSSD - Sobotka nebo Hašek?, TOP 09 - kníže nebo Kalousek?...). S bodem 3 tak může vážněji pracovat jen hnutí ANO a také to důsledně dělá, ať si o Andreji Babišovi můžeme myslet cokoli. Autor tohoto textu je i proto ochoten vsadit se, že v těchhle volbách Babiš skončí „na bedně“.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist