Po nedávné aukci licencí pro mobilní sítě LTE nakonec nevznikne čtvrtý plnohodnotný operátor, od kterého mnozí očekávali zvýšení konkurence. Znamená to, že na českém mobilním trhu bude nedostatek soupeření? Nikoliv. Čeští operátoři čelí a budou čelit podstatně větší konkurenci v digitálním světě.

Jak se doposud vyvíjela konkurence na českém mobilním trhu? Známe to už ze školních let. Ve třídě je pěkná holka, která se všem líbí. Budeme jí třeba říkat Julie a těch, kteří usilují o její přízeň je více. První se o ní začal zajímat Olda, zpočátku se mu velmi dařilo a Julie byla nadšená. Nadšení si ale všimnul Tonda a začal se o její přízeň také ucházet. Julii to nadchlo ještě víc a začala přemýšlet, která nabídka je lepší.

Vyzkoušela Tondu, pak se opět vrátila k Oldovi a nakonec zjistila, že Olda i Tonda, nabízejí vlastně to samé. Už málem byla zklamaná, jenže pak do stejné třídy začal chodit Vašek. Byl jiný než ti druzí. Julie měla novou naději, že našla to, co hledá. Ale po čase se ukázalo, že ani Vašek není výjimečný. Julie zjistila, že Olda, Tonda i Vašek se nakonec nejvíce zabývali tím, aby jen vypadali lépe než jejich sok, neustále se Julie ptali, zda-li je s nimi spokojená a dokonce si její odpovědi měřili a porovnávali mezi sebou. Nějak se přitom ale zapomněli věnovat Julii samotné a ta se postupně uzavřela do sebe.

Po nedávné aukci licencí pro mobilní sítě LTE nakonec nevznikne čtvrtý plnohodnotný operátor, od kterého mnozí očekávali zvýšení konkurence. Znamená to, že na českém mobilním trhu bude nedostatek soupeření? Nikoliv. Čeští operátoři čelí a budou čelit podstatně větší konkurenci v digitálním světě.

Podle nedávného celosvětového průzkumu Mobile Web Watch 2013 by zákazníci – pokud by ta možnost existovala – dali při nákupu balíčku mobilních služeb přednost jiným hráčům než mobilním operátorům. 31 % uživatelů by dalo přednost některému výrobci mobilních zařízení. To znamená, že uživatelé by nejraději byli zákazníky značek jako je Apple nebo Samsung i pro mobilní volání a internet. 11 % zákazníků by dokonce dalo přednost některé ze sociálních sítí. Na klasické mobilní operátory „zbylo“ jen 21 %.

Česká republika byla v tomto ohledu v průzkumu výjimkou. 35 % respondentů by si vybralo mobilního operátora, 29 % by zvolili jakéhokoliv poskytovatele, pokud by splnil jejich potřeby, 21 % by preferovalo´výrobce mobilních zařízení a 9 % sociální síť.

Češi tedy stále považovali mobilního operátora za nejlepší volbu, což ukazuje na jistý konzervatismus („stejně se nic nezmění“), který často vede ke klišé, že „takoví jsme my Češi“. Nemůže být většího omylu.

To, že Julie z našeho příběhu je právě nyní konzervativní a už dokola nezkouší, zda-li je lepší Olda, Tonda nebo Vašek, neznamená, že jsou její potřeby uspokojeny. Pouze čeká, až se objeví někdo, kdo o ní bude, coby o zákazníka, opravdu pečovat. Pokud by hypoteticky došlo k tomu, že by celosvětově oblíbené globální technologické značky jako Apple, Samsung, Google, Facebook, nebo Amazon vtrhly na lokální trhy s mobilními službami, mělo by to na stávající české hráče podstatně drtivější dopad než by býval měl případný vznik čtvrtého operátora.

Oldo, Tondo, Vašku – nezabývejte se příliš soutěžením mezi sebou. Konkurent přijde zvenku. Nadchněte znovu Julii, protože zítra si ji může odvést Romeo – z úplně jiné školy – z té, kde učí, že o ženu a zákazníka je dobré pečovat.

V příštím příspěvku se dozvíte, co zákazníci chtějí v dnešním digitálním světě.