Vít Gilánik studuje třetím rokem obor indologie na Univerzitě Karlově v Praze. Tento studijní obor pro něj byl hlavní motivací pro začátek práce v Česko-indické obchodní komoře. O náplni své práce a tom, k čemu Česko-indická obchodní komora slouží, vypráví Vít Gilánik v dnešním rozhovoru pro TST.
Čím vším se Česko-indická obchodní komora zabývá? Komu pomáhá?
Cílem Česko-indické obchodní komory je především setřít obchodní hranice mezi Českou republikou a Indií, snaží se zvýšit obecné povědomí o Indii jako o partnerské zemi s vysokým potenciálem a snaží se napomáhat podnikatelům, kteří mají zájem expandovat na indický subkontinent. Našimi klienty jsou podnikatelé ze segmentu menších a středních podniků, našimi členy jsou různé firmy, individuální osoby, ale i organizace. Oslovit nás však může kdokoliv a vždy se pokusíme najít vhodnou odpověď na danou otázku.
Je obchod mezi Českou republikou a Indií natolik významný, že je potřeba pro něj mít speciální administrativu?
Obchod mezi Indií a Českou republikou má silné kořeny sahající až do dob, kdy Indie spadala pod Velkou Británii. Do Indie se dodávaly ve velkém lokomotivy Škoda, později tam expandoval Baťa, v devadesátých letech zase byly oblíbené strojírenské produkty a v nynější době do Indie expandujeme s automobilovým, strojírenským, stavebním, ale i farmaceutickým průmyslem. Oblastí, kde se rozvíjí obchodní vztahy, je mnoho a komunikace s Indy není vždy jednoduchá, pokud ji zkoumáme evropským přístupem. Česko-indická obchodní komora je spolu s kanceláří CzechTrade jedním z mála uskupení věnujících se obchodu ve střední a jižní Asii.
V současnosti je velkým hráčem na české straně společnost Škoda Auto, která v Indii v předloňském roce vystavěla velké závody na výrobu vozů, automobily Škoda jsou v Indii jedny z nejpopulárnějších.
Jak jste se k práci v obchodní komoře dostal, bylo to obtížné?
Než začala tato má pracovní etapa, měl jsem příležitost podílet se na přípravách Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, kde byla hlavní partnerskou zemí právě Indie.
Práce v Komoře pak byla přímým výsledkem snažení mě a mého kolegy, kdy jsme pracovali na obdobném projektu, který měl ale trochu odlišný koncept. Udržovali jsme kontakt s pracovníky z Komory, nicméně přímá spolupráce tehdy nebyla příliš možná a ani vhodná. Po několika měsících práce jsme ale našim nynějším kolegům z Komory nastínili naši vizi a dohodli jsme se, že bude lepší spojit síly, než tvořit si vzájemnou konkurenci. Získat práci v Komoře tedy těžké nebylo.
Jak dlouho už v Komoře pracujete? Co je náplní vaší práce?
Naše práce v Komoře začala v létě roku 2013. Její náplň vychází z požadavků konkrétního klienta, který má zájem o různé služby, které poskytujeme. Principem služeb Komory je především poradenství v obchodní oblasti. Komora vytváří analýzy obchodních příležitostí, navazuje kontakty s obchodními partnery, vede jednání nebo zajišťuje hladký průběh obchodu. Mimo jiné Komora pořádá také řadu seminářů a školení pro veřejnost.
Můžete tuto práci srovnat s nějakými předchozími zkušenostmi? Je něčím výjimečná?
Měl jsem tu čest krátce pracovat pro indickou státní organizaci zajišťující obchodní prezentaci Indie v zahraničí. Oproti této organizaci je Česko-indická obchodní komora mnohem lépe organizovaná a sehraná. Pracovní tempo Indů je také velmi proměnlivé a evropský způsob práce mi přece jen vyhovuje mnohem více, zvláště proto, že stále studuji a mám i jiné povinnosti. Práce na pozici konzultanta je mou první zkušeností a musím konstatovat, že je výjimečná svou rozmanitostí a množstvím různých oblastí, kam člověk pronikne.
Komu byste podobnou práci doporučil? Jaké výhody z ní lze těžit pro budoucí uplatnění?
Práci bych doporučil všem studentům regionálních studií, dle zemí, kde je potenciál. Doporučil bych ji také mladým ekonomům a právníkům, kteří mají zájem o cizí kulturu či by rádi získali přesah. Myslím, že práce v instituci jako je Komora může napomoci výrazně navýšit šance stát se později regionálním specialistou pro danou oblast.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Chcete se i nadále věnovat obchodu?
Práce s Indií už nejspíše bude navždy mým údělem a rád bych se také této oblasti věnoval i v budoucnu, prioritou je nyní však dokončit školu. Obchod je jistě oblast velmi rozmanitá a zajímavá a také bych se mu rád věnoval i do budoucna.
Bottom line: Zajímáte se o nějakou geografickou oblast? Napadlo by vás rozšířit si znalosti prací právě v obchodní komoře?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist