Prestižní projekt švédské společnosti Universum, která v oblasti vysokoškolských průzkumů působí více než 25 let, shromažďuje informace od studentů ze všech kontinentů a do České republiky se dostává vůbec poprvé. Data z průzkumu by měla pomoci univerzitám, studentům i jejich potenciálním zaměstnavatelům. „Je to skvělá příležitost, jak porovnat vyhlídky českých studentů s jejich vrstevníky po celém světe,“ říká koordinátorka projektu pro Českou republiku Irena Rákosová.
Jaké nové poznatky může váš průzkum přinést? Co je jeho cílem?
Cílem průzkumu je zjistit, jaké kariérní preference mají čeští studenti, s jakými očekáváními vstupují na trh práce, jaké mají hodnoty. Tato data následně porovnáme s výsledky studentů po celém světě, s těmi nejprestižnějšími univerzitami. Výsledky nám samozřejmě především pomohou určit tuzemská specifika.
Je o průzkum ze strany studentů v České republice zájem? Kdy společnost zveřejní výsledky průzkumu?
Zájem je velký ze strany univerzit i ze strany studentů. Do průzkumu se zapojilo již přes deset tisíc studentů a spolupracujeme se všemi veřejnými a některými prestižními soukromými vysokými školami v České republice.
Mohu říct, že zejména počet zúčastněných studentů nás velmi příjemně překvapil. Tak vysoké číslo je v podobných průzkumech poměrně ojedinělé a pomůže nám operovat s opravdu relevantními daty. Ukazuje také to, že čeští vysokoškoláci nejsou pasivní a lhostejní, ale naopak chtějí zlepšit prostředí trhu práce, kam za několik let sami vstoupí. Výsledky zveřejníme začátkem února.
Mluvíme o datech a výstupech z průzkumu. Jaká přesně budou?
Na základě výsledků průzkumu sestavujeme například seznam sta nejatraktivnějších zaměstnavatelů. Budeme mít k dispozici konkrétní data – jak se liší kariérní preference českých studentů podle oborů, univerzit nebo jak se liší požadavky na budoucího zaměstnavatele u mužů a žen. Ženy obvykle bývají více orientovány například na ekologická témata, společenskou odpovědnost a mezilidské vztahy na pracovišti, pro muže je zpravidla důležitější spíše kariérní postup.
Po vyplnění dotazníku navíc student dostane dva kariérní průvodce z oblastí svého zájmu, kde se dozví, jak v budoucnu uspět při žádosti o zaměstnání. V naší aplikaci My Career Map si může porovnat svoje hlediska a preference s ostatními.
Velké procento absolventů vysokých škol chce podnikat
Jaká jsou tedy ta česká specifika?
Data z našeho průzkumu zatím nemáme, ale pokud vycházíme z jiných proběhnuvších průzkumů, může nás třeba překvapit vysoké procento absolventů, kteří chtějí podnikat. V České republice je to dvanáct procent, což je téměř dvakrát více než ve Spojených státech. Nezpochybnitelná je rovněž ambice českých studentů pracovat v zahraničí – více než čtyřicet procent studentů by rádo zkusilo štěstí v cizině. Zajímavé bude určitě také porovnání očekávané nástupní mzdy s našimi sousedními zeměmi.
Jak se změnil pracovní trh absolventů v posledních letech? Jaké určující trendy se dají vypozorovat?
Určitě je dnes kladen větší důraz na image a prestiž značky – takzvaný employer brand, budování značky zaměstnavatele. Zaměstnavatelé například často zdůrazňují ekologická témata nebo se zapojují do neziskových projektů.
Myslím si, že pro zaměstnavatele nabývá na důležitosti budoucnost jejich firmy. Tedy nejen okamžitý zisk, ale i jejich rozvoj do dalších dekád. A klíčem k úspěšnému rozvoji společnosti je talentovaný a vzdělaný student. Těmto talentovaným studentům pak firmy nabízejí různé stáže, semináře nebo trainee. Snaží se studenta získat dřív, než vyjde školu, a dřív, než si ho chytí konkurence.
Zatímco dříve byla pro studenty základním kritériem výše mzdy, dnes se do popředí derou i další kritéria jako je možnost kariérního růstu a práce v zahraničí nebo soulad mezi osobním a pracovním životem.
Velkým tématem posledních let je také užší spolupráce univerzit se zaměstnavateli.
Určitě. Je to trochu palčivé, ale velmi aktuální téma. Domnívám se, že i v této oblasti bude náš průzkum užitečný a že může zlepšit nebo zefektivnit vztah škol a zaměstnavatelů. Školy se podrobně dozví, o které firmy mají jejich studenti zájem, a mohou pak s nimi navázat kontakt, zintenzivnit vzájemnou spolupráci, pořádat konference a podobně.
Bottom line: Jaké jsou vaše preference při výběru budoucího zaměstnavatele?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist