MiG 21 již nevyhovuje
Indický lehký víceúčelový taktický stíhací letoun 4. generace, který nese název Tejas, představuje významný mezník v indickém leteckém průmyslu. Klade si totiž za cíl postupně nahradit stárnoucí a již nespolehlivou letadlovou flotilu MiG -21.
Sovětské letouny MiG-21 byly páteřními bojovými stíhačkami indického letectva skoro 50 let a jejich flotila čítala téměř 1000 letadel. V současné době provozují indické vzdušné síly celkem 254 letounů MiG-21, přičemž od dubna 2003 do listopadu 2013 se jich 38 zřítilo.
V květnu 2012 indický ministr obrany A. K. Antony prohlásil, že 171 indických pilotů, 39 civilistů, 8 servisních pracovníků a jeden člen posádky přišli o život při nehodách letounů řady MiG, která zahrnovala od roku 1971 do roku 2012 modely MiG-21 až MiG-29.
Tyto nehody a snaha ozbrojených sil zlepšit zbraňový systém svých letadel vedly vládu k zahájení kroků k nahrazení MiG -21.
Zrod a zařazení Tejas
Projekt stíhačky Tejas zahájený v roce 1983 pod názvem Light Combat Aircraft Program byl o několik let odložen kvůli obtížím spojeným s vývojem stíhačky zcela od základů, což mělo za následek velký nárůst nákladů. Na návrhu a vývoji letadla se také podílela vládní agentura Aeronautical Development Agency se společností Hindustan Aeronautics jako hlavním partnerem.
Letoun má speciální digitální systém řízení letu a pro výrobu trupu letounu byly ve velké míře použity kompozitní materiály, které zajišťují větší pevnost a snižují viditelnost na radaru.
Letouny, které jsou poháněny motory General Electric, obdržely tzv. počáteční provozní povolení od indické vlády v lednu 2011. Druhé počáteční provozní povolení, které znamená, že jsou připraveny k provozu za všech podmínek, získaly v prosinci loňského roku. To umožnilo společnosti Hindustan Aeronautics zahájit sériovou výrobu a proniknout do letadlové flotily indické armády.
Společnost Hindustan Aeronautics plánuje v letošním roce nejdříve vyrobit osm jednomotorových stíhaček a po následných konzultacích s letectvem a ministerstvem obrany tento počet v pozdější fázi zdvojnásobit.
Stíhačka Tejas nebude akceschopnou až do roku 2015, kdy obdrží finální provozní povolení zahrnující integraci zbraňových systémů a doplňování paliva za letu.
Modernizace indické armády
Indie nezůstává v modernizaci armády pozadu za svými sousedy Čínou a Pákistánem. V současnosti je co do hodnoty největším dovozcem zbraní na světě s průměrným ročním rozpočtem na obranu více než 30 miliard dolarů. Indie dováží asi 70 procent svého obranného vybavení, jako například válečné lodě, vrtulníky, rakety a radary, a to především z Ruska, Izraele, USA a Francie.
Jedním z klíčových obranných projektů Indie je získání 126 stíhaček Rafale od francouzské společnosti Dassault Aviation v hodnotě více než 10 miliard dolarů. Zatím ale stále probíhají obchodní jednání.
Indie také společně s Ruskem vyvíjí bojovou stíhačku páté generace a provádí modernizaci flotily dalších letounů, včetně Mirage-2000 a MiG-29. Řada změn se již realizuje nebo je plánována i pro další armádní stroje a zařízení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist