Příběh legendy, geniálního spisovatele Franze Kafky, zpracovaný v novém moderním pojetí. Do Divadla Komedie vstoupil polský spisovatel Tadeusz Róžewicz a jeho hra Past, která pojednává o nelehkém životě česko-německého spisovatele, a to z pohledu autora poznamenaného válkou v Polsku. Drama tak vypráví také příběh o problematickém vztahu polského národa k Židům během druhé světové války a bezprostředně po ní.
Židovství jako problém rodiny i celého národa. To je hlavní téma inscenace Past od polského spisovatele Tadeusze Róžewicze, kterou lze zhlédnout v Divadle Komedie. Od začátku sledujeme příběh mladého Franze Kafky (Jan Hoffman). Despotický otec Hermann (Vilém Udatný) svého syna zřejmě nenávidí a stále na něm hledá chyby.
Ve hře se často opakuje scéna u rodinného stolu, kde má hlavní slovo otec. Franz při jeho výpadech jen mlčí a to, co by měl otci říct, slyší divák jen jako promluvy alter ega ve Franzových myšlenkách. Jeho sestry Elli (Eva Vrbková), Valli (Kristýna Leichtová) a Ottla (Hana Kusnjerová) také jen mlčky sedí se skloněnou hlavou a matka Julie (Eva Lecchiová) všechny spory zachránit nedokáže. Jediný, kdo Franzovi rozumí, je jeho přítel Max Brod (Jan Zadražil), taktéž budoucí spisovatel.
Komediální dvojice Kafka & Brod
V první polovině staví představení na Kafkovi, na jeho vlivech, divák se seznamuje s postavami a snadno proniká do příběhu. Zásluhu na tom má i Jan Hoffman, který ztvárnil rozháraného spisovatele opravdu výborně. Jeho dialogy s Janem Zadražilem, který představuje Maxe Broda, jsou naprosto geniální a oba herci tvořili v představení skvělou komediální dvojici.
Ve druhé polovině se ale celý příběh rozpadá, divák nerozezná realitu od fikce a není schopen se zorientovat v příběhu a vnímat dějovou linii. Možná za to může i zmatek v postavách. Herci totiž často hrají více rolí a divák je občas zmaten, protože neví, která postava je zrovna na scéně. Po neúspěšném výběru manželek, vybírání nábytku a nekonečných sporech s otcem, dojde k nevyhnutelnému konci - odchodu Židů do koncentračního tábora.
Almara jako koncentrační tábor
Koncentrační tábor je ve hře symbolizován almarou, jejíž malý prostor asociuje stísněné podmínky židovských vězňů. Na konci v ní mizí všichni Kafkovi příbuzní, odcházejí tak, jako Židé, na jistou smrt do koncentračních táborů. Tato almara je jedním z hlavních motivů příběhu a je v ději využita hned několikrát, vždy jako symbol něčeho negativního. Scény s almarou vygradují na konci představení, kdy otec Franzovi vyčte všechny jeho postoje a názory. „Ty do tý naší almary nelez, ty nenávidíš lidský teplo, rodinný teplo!“
Celé drama končí až pateticky. Všichni účastníci dostanou květiny a zmizí někam pryč. Zůstane jen Franz se svým alter egem. Působí to trochu jako nepovedená děkovačka. Nebo jen možná nepochopení uměleckého záměru.
Bottom line: Historie se nedá jednoduše zavřít do almary. Naštěstí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist